Warszawa żyje przez całą dobę, a w czasie przedłużonego weekendu, przy prognozowanej dobrej pogodzie, mieszkańcy chętniej wybiorą się na spacery. Dołączą do nich także turyści, którzy zwyczajowo w tym czasie liczniej odwiedzają stolicę.
– Aby taka wielomilionowa metropolia mogła sprawnie i bezpiecznie funkcjonować, konieczna jest ciągła praca służb – także tych odpowiedzialnych za czystość. Organizując sprzątanie stolicy, stawiamy na kompleksowość i regularność. W naszą pracę wpisana jest też elastyczność i reagowanie na nagłe wydarzenia. Działamy w zgodzie z rytmem życia stolicy – mówi Robert Szymański, p.o. dyrektora Zarządu Oczyszczania Miasta (ZOM).
Czystość w mieście – codziennie i przez cały rok
Dla czystości miasta niezbędne jest regularne opróżnianie koszy na śmieci. Z 12 tys. pojemników ustawionych na przystankach i chodnikach, za które odpowiada ZOM, śmieci są wybierane codziennie. Częstotliwość opróżniania jest dopasowana do lokalizacji i natężenia ruchu pieszych. Podczas majówki w okolicy atrakcji turystycznych śmieci będą usuwane nawet 7 razy dziennie, a w najczęściej odwiedzanych miejscach ekipy sprzątające zabiorą z chodników te śmieci, które nie trafiły do koszy. Podczas majówki specjalnym nadzorem objęte będą np. Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat i ul. Miodowa, a także nowy most pieszo-rowerowy.
Regularne sprzątanie dotyczy też jezdni i torowisk tramwajowych. 1300 km warszawskich dróg od wiosny do jesieni jest czyszczonych na mokro przynajmniej raz w tygodniu.
W pogotowiu dla bezpieczeństwa
Przez 24 godziny na dobę i przez cały rok działa Pogotowie Porządkowe Zarządu Oczyszczania Miasta, które usuwa z ulic nagłe, niebezpieczne zanieczyszczenia. Działa po wypadkach, oczyszcza jezdnie po wyciekach olejów i paliw, a także zabiera ładunki, które wypadły z samochodów – w każdym miesiącu wyjeżdża do akcji kilkaset razy.
Podobnie działa też stołeczne MPWiK. Telefon alarmowy Wodociągów Warszawskich – 994 – jest czynny całą dobę również w dni świąteczne. Pod bezpłatny numer można dzwonić ze zgłoszeniem awarii wodociągowej i kanalizacyjnej bądź z pytaniami o aktualne awarie.
Monitoring całą dobę
Nad tym, czy prace porządkowe zostały wykonane w terminie i odpowiednim standardzie, czuwają całodobowo kontrolerzy ZOM. Dodatkowo razem ze Strażą Miejską codziennie sprawdzają czystość w mieście i w razie konieczności interweniują u zarządcy terenu.
Miejsca, które wymagają posprzątania lub naprawy, mogą zgłaszać również mieszkańcy – za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Pracownicy Centrum przyjmują zgłoszenia przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dostępnych jest 5 kanałów kontaktu: telefon, aplikacja mobilna, portal, czat i e-mail.