PASSA:Panie Burmistrzu, sprawy społeczne to szerokie pojęcie. O wielu z nich można się dowiedzieć z wydanego w ostatnich tygodniach Informatora ,,Projekty Społeczne – Ursynów 2018”. Co nas czeka w drugiej połowie roku?
ANTONIPOMIANOWSKI: Wspomniany Informator to pierwsze tak kompleksowe opracowanie na temat oferty dzielnicy w obszarze projektów społecznych, dlatego serdecznie zachęcam do zapoznania się z nim. Ofertę dla siebie znajdą tu zarówno najstarsi, jak i ci trochę młodsi mieszkańcy naszej dzielnicy, w tym rodziny z małymi dziećmi oraz młodzież szkolna. Nasze organizacje pozarządowe i instytucje oferują także wsparcie dla osób, które borykają się różnorodnymi problemami, poszukują wsparcia w związku z uzależnieniami, przemocą czy marginalizacją. Wydawnictwo już dziś jest dostępne w siedzibie Urzędu, wkrótce będzie je także można bezpłatnie otrzymać m.in. w bibliotekach, publicznych przychodniach, czy też obiektach UCSiR.
Rozpoczęte właśnie wakacje to dla wielu mieszkańców Ursynowa czas relaksu i odpoczynku. Dla naszych urzędników zaczyna się jednak okres wzmożonej pracy, związany z rozpoczynającym się 1 lipca okresem naboru wniosków w sprawie świadczeń rodzinnych, świadczenia 500+, świadczeń z funduszu alimentacyjnego a także nowego świadczenia ,,Dobry Start”. To zadanie przez najbliższe kilka tygodni zdominuje aktywność urzędu w obszarze spraw społecznych.
Jaka jest skala zadania?
Opierając się na danych z lat ubiegłych, spodziewamy się około 10 tysięcy wniosków w sprawie świadczenia 500+ oraz co najmniej tysiąca wniosków w sprawie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. Największą niewiadomą jest jednak świadczenie ,,Dobry Start”, czyli jednorazowa wyprawka w wysokości 300 zł dla każdego ucznia (przez to nazwana potocznie 300+). Z naszych analiz wynika, że uprawnionych do złożenia wniosku jest nawet 20 tysięcy ursynowian!
Ekspresowe przygotowanie się do realizacji tego zadania, wynikającego z rządowego rozporządzenia z dnia 30 maja, jest wyzwaniem dla dużych samorządów, takich jak Warszawa, a w szczególności dla tak dużych dzielnic jak Ursynów. Jestem jednak przekonany, zwłaszcza w kontekście doświadczeń zdobytych przy realizacji programu 500+, który koordynowałem, że ursynowski ratusz podoła wyzwaniu i będziemy w stanie wypłacić wszystkim wnioskodawcom należne świadczenie w terminie. Zwracam się jednak z gorącą prośbą o nie odkładanie formalności na ostatnią chwilę.
Co mieszkańcy Ursynowa powinni zrobić, aby uzyskać świadczenia?
Przede wszystkim złożyć wniosek. Zachęcam do składania wniosków drogą elektroniczną – za pomocą bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. To oszczędność czasu, zarówno dla mieszkańców, jak i dla urzędników, a także możliwość złożenia wniosku wcześniej niż w urzędzie. W tym roku, w odróżnieniu od lat poprzednich, wniosek o świadczenia rodzinne, 500+ a także nowe świadczenie ,,Dobry Start” można składać drogą elektroniczną już od 1 lipca. Tymczasem papierowe wnioski w Wydziale Obsługi Mieszkańców będą przyjmowane od 1 sierpnia. Naprawdę gorąco namawiam do korzystania z drogi elektronicznej już w lipcu, co w praktyce da więcej czasu na ich rozpatrzenie, a także pozwoli szybciej otrzymać środki. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku świadczenia ,,Dobry Start”, w przypadku którego wypłata świadczenia na podstawie wniosku złożonego w lipcu i w sierpniu musi nastąpić do końca września.
Wniosek elektroniczny albo wizyta w Urzędzie Dzielnicy to jedyny sposób, aby starać się o 500+ lub o świadczenie ,,Dobry Start”?
Nie, będzie jeszcze inna możliwość. Ursynów, tak jak pozostałe dzielnice Warszawy, uruchomi czasowe punkty przyjmowania wniosków w szkołach. Takie punkty będą czynne w okresie od 3 do 14 września. Tych wszystkich, którzy z różnych powodów wolą złożyć wniosek osobiście, zachęcam do skorzystania z tej możliwości. Wnioski złożone w szkołach w bezpieczny sposób trafią finalnie do urzędu, gdzie zostaną rozpatrzone i wypłacone. Do wizyty w Urzędzie – od 1 sierpnia – zachęcam z kolei tych wnioskodawców, których sytuacja rodzinna, dochodowa czy osobista wymaga dodatkowej konsultacji z urzędnikiem, aby mieć pewność, że wszystkie dokumenty są złożone prawidłowo i nie będzie potrzeby ich uzupełniania.
Ile czasu mają urzędnicy na wydanie decyzji i wypłatę świadczenia?
W przypadku świadczenia wychowawczego, czyli popularnego ,,500+” wnioski składane w lipcu (wyłącznie elektronicznie) i w sierpniu muszą być rozpatrzone do końca października br. Wtedy też nastąpi wypłata pierwszego świadczenia na nowy okres zasiłkowy. W przypadku wniosków składanych we wrześniu termin rozpatrzenia wniosku i wypłaty świadczenia – z wyrównaniem za październik – upływa z końcem listopada. Dla wniosków składanych w październiku jest to termin grudniowy, również z wyrównaniem za październik.
Inaczej sprawa ma się w przypadku świadczenia ,,Dobry Start”, zwanego również ,,300+” czy też ,,piórnikowym”. Tutaj, jak już wspomniałem, świadczenie na podstawie wniosków złożonych w lipcu (elektronicznie) i w sierpniu (elektronicznie lub osobiście) musi zostać wypłacone do końca września. Choć w przekazie medialnym dotyczącym tego programu przebija się informacja, że w przypadku tego świadczenia nie jest wydawana decyzja administracyjna, jednakże sama weryfikacja jest niemal tak samo czasochłonna, jak w przypadku ,,500+” na drugie (i każde kolejne) dziecko. Jestem pełen zaufania do ursynowskich urzędników i wiem, że sprostają oni temu ogromnemu wyzwaniu, ale jednocześnie proszę o wyrozumiałość i cierpliwość w oczekiwaniu na decyzję, czy wypłatę świadczenia. Z całą pewnością nastąpi ona w przepisowym terminie.
Dziękujemy za rozmowę