Tradycje polskiego chłopstwa są niezmiernie bogate, zarówno w sferze kulturowej, jak i społeczno-politycznej. Środowiska chłopskie zawsze odgrywały znaczącą rolę dla zachowania polskości. Tematyka ludowa była przez całe wieki inspiracją dla wybitnych malarzy, rzeźbiarzy, muzyków, kompozytorów, pisarzy i innych twórców. Warto docenić wysiłek MHPRL oraz jego dyrektora dra Janusza Gmitruka dla kultywowania tej tradycji i wzbogacania tego obszaru kultury o nowe dzieła tworzone obecnie.
Na wystawie mamy do czynienia z różnorodnością technik i sposobów w podejściu do tematu. Dominuje malarstwo olejne. Część obrazów to sceny z życia wsi. Przedstawiające codzienną pracę, obejścia chłopskie i ich otoczenie, zagrody, zwierzęta etc. Do tej grupy można zaliczyć m. in.: fotorealistyczny obraz „Krowy przy wodopoju” Jana Norberta Dubrowina, nastrojowy pejzaż z krowami Macieja Milewskiego, a także ekspresyjnie przedstawione „Pola, łąki, rzeki” Anny Skajnowskiej-Olszewskiej, pastele Anny Chełmickiej, czy uwspółcześniony (ze względu na architekturę w tle), obraz Marii Fuks „Niedzielny wypoczynek w osiedlu”.
Część autorów sięgnęła do symboliki narodowej i patriotycznej wprowadzając jej elementy do swoich prac. Można je zauważyć w obrazach: Jacka Macyszyna, Beaty Anny Topolińskiej, Adama Kunikowskiego, Marii Najdek.
Wielu artystów przedstawiło symboliczny wymiar życia wsi. Widać to w obrazach Lidii Snitko-Pleszko, Wandy Falencik-Masznicz „Żywiciel i obrońca”. Jest też wiele odniesień do tradycji wojskowych, co widać m. in.: w obrazach Grzegorza Jodłowskiego i Piotra Gagana. Można też znaleźć sceny przedstawiające gaszenie pożaru przez strażaków oraz przemiany zachodzące na wsi (traktory wypierające konie) widoczne w obrazach Marii Niedżwiedź-Suchońskiej. Scenki rodzajowe, jak połów ryb „Rybacy”, „Grunt to rodzina” uchwycił w swoich akwarelach Stanisław Kurek.
Wprawdzie, koń jaki jest każdy widzi, ale też każdy widzi go inaczej. A namalować go można na wiele sposobów. Stylizowane konie można podziwiać w pracach Katarzyny Orthwein „Przed atakiem” i „Do przodu”.
Wart przyjrzenia się jest też czarno-biały cykl Krzysztofa Jezierskiego „Ci, którzy żywią i bronią”, a także relief Renaty Komorniczak „W jedności siła”. Ponadto na uwagę zasługują fotografie Wojciecha Noworyty przedstawiające urodę polskiego pejzażu wiejskiego.
Nie zabrakło akcentów zagranicznych. Swoje prace poświęcone polskiej wsi zaprezentowały Juliana Kudliński z Brazylii i Mari Ines Piekas.