Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Warszawskie metro ma już 30 lat

09-04-2025 20:20 | Autor: Anna Bartoń
Pierwszy odcinek podziemnej kolei w stolicy otwarty został 30 lat temu. Pierwsze dwa pociągi podziemnej kolei ruszyły ze stacji Wilanowska dokładnie 7 kwietnia 1995 roku – niemal dokładnie po 10 latach od rozpoczęcia prac, które rozpoczęły się 15 kwietnia 1985 r. Linia metra miała wówczas 11 kilometrów długości i 11 stacji – od Kabat do Politechniki. Wtedy pociągi metra liczyły po trzy wagony – były to rosyjskie składy z serii 81. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, łączna długość tras to prawie 40 km, a podróżnych wożą nowoczesne wagony z serii Inspiro, koncernu Alstom i Skoda Varsovia.

– Konsekwentnie inwestujemy w stolicy w rozwój transportu szynowego – budujemy kolejne stacje metra na linii M2 i projektujemy kolejne trasy poziemnej kolei. Skutecznie na ten cel pozyskujemy środki europejskie, ale też korzystamy z budżetu miejskiego na ten cel. Podróżni doceniają te działania – już dziś niemal 60 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy. Tylko w ubiegłym roku z warszawskiego metra skorzystało niemal 200 mln pasażerów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

W latach 2019-2023, a więc w trakcie poprzedniej kadencji prezydenckiej powstało 11 nowych stacji na linii M2. Obecnie podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km. W najbliższych latach przybędą kolejne trzy stacje na linii M2. A według masterplanu komunikacyjnego dla Warszawy do 2050 roku powstaną w mieście trzy nowe linie metra. Dzięki temu 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra, a ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.

– Jednak nasze Metro to nie tylko kilometry nowych linii i nowoczesne składy wożące wygodnie oraz bezpiecznie warszawianki i warszawiaków do pracy czy szkoły, ale również ludzie – tysiące kobiet i mężczyzn, którzy budowali i budują kolejne stacje, ale także prowadzą pociągi, zajmują się nadzorem ruchu oraz konserwacją i naprawami. Chciałbym im bardzo podziękować za ich ważną, potrzebną, codzienną pracę – dodaje prezydent stolicy.

Wróć