Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Trwa przebudowa Placu Pięciu Rogów

21-04-2021 20:56 | Autor: Katarzyna Nowińska
Plac Pięciu Rogów to nieformalna nazwa placu usytuowanego u zbiegu ulic Brackiej, Kruczej, Zgody i Szpitalnej z ulicą Chmielną. W przeszłości było to przecięcie traktów Ujazdów-Grzybów oraz ulicy Chmielnej. Ramy placu oraz jego wnętrze wyznaczały fasady pięciu narożnych kamienic wybudowanych w tym miejscu w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku.

Przebudowa Placu Pięciu Rogów jest integralną częścią koncepcji rewitalizacji przestrzeni publicznej w centrum stolicy. Pomysł na zmianę charakteru tego miejsca zrodził się już pięć lat temu, a obecny prezydent m. st. Warszawy Rafał Trzaskowski włączył go w swój projekt „Uśmiech Warszawy”. Koncepcja została zaprezentowana podczas konferencji prasowej w dniu 11 grudnia 2019 roku. Poza przebudową Placu Pięciu Rogów prezydent zapowiedział podczas konferencji dokończenie budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz utworzenie zielonego placu przed muzeum, przebudowę al. Jana Pawła II od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Celem wszystkich zmian jest uczynienie z centrum stolicy miejsca atrakcyjnego i przyjaznego zarówno dla mieszkańców miasta, jak i odwiedzających Warszawę turystów. Cel ten ma zostać zrealizowany przede wszystkim poprzez zwiększenie powierzchni terenów zieleni, poprawę jakości oraz stworzenie dodatkowych przejść naziemnych dla pieszych oraz nowych ścieżek rowerowych. Centrum Warszawy powinno stać się miejscem reprezentacyjnym, eleganckim, tętniącym życiem, a zarazem bezpiecznym i komfortowym dla wszystkich grup społecznych z uwzględnieniem specjalnych potrzeb, na przykład osób niepełnosprawnych, seniorów czy rodzin z małymi dziećmi.

Zdaniem wielu architektów i urbanistów oraz samych mieszkańców Warszawy, przestrzeń zwana Placem Pięciu Rogów była dotąd źle zorganizowana z punktu widzenia podstawowych funkcji jakie powinna spełniać. Na co dzień 2/3 użytkowników tego terenu to piesi, tymczasem zdecydowaną większość powierzchni zajmują jezdnie oraz miejsca w ogóle niezagospodarowane. Punktem wyjścia do opracowania nowej wizji placu były konsultacje społeczne, z podsumowania których dowiedzieliśmy się, że mieszkańcom Warszawy zależy, aby w tym miejscu powstała przestrzeń bardziej przyjazna i komfortowa dla osób zamieszkujących ten obszar oraz dla turystów odwiedzających tę część miasta. Nowo powstały plac powinien więc oferować możliwość odpoczynku, ale też perspektywę dogodnego dojazdu i parkowania samochodu dla rezydentów. Kolejnym istotnym postulatem, który wyłonił się z konsultacji społecznych była potrzeba poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów przemieszczających się przez obszar placu oraz usprawnienie funkcjonowania na tym terenie komunikacji publicznej. Przestrzeń placu powinna stać się miejsce współdzielonym pomiędzy pieszych, rowerzystów oraz środki transportu publicznego. Przejazd samochodów przez plac powinien zostać maksymalnie ograniczony lub całkowicie wyeliminowany.

Na bazie zebranych w toku konsultacji społecznych wniosków przygotowano założenia projektu i rozpisano konkurs architektoniczny, w którym zwyciężył architekt Kacper Ludwiczak. Na podstawie zwycięskiej koncepcji Ludwiczaka, rozpisano przetarg na projekt wykonawczy. Wybrano projekt zaprezentowany przez Pracownię Architektoniczną WXCA Sp. z o.o. i architekta Michała Kempińskiego. WXCA Sp. z o.o. ma na swym koncie wiele znanych realizacji takich jak, między innymi bulwary wiślane na odcinku pomiędzy Mostem Świętokrzyskim a Cyplem Czerniakowskim, budynek Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach czy biurowiec Piękna 2.0 w Warszawie.

W oparciu o projekt Pracowni WXCA oraz architekta Michała Kempińskiego przyjęto najważniejsze założenia inwestycji i Zarząd Dróg Miejskich zlecił opracowania kompleksowej dokumentacji budowlanej. Wnikliwej analizie poddany został ruchu w obszarze placu. Wyniki przeprowadzonej symulacji potwierdziły, że po przebudowie spadnie natężenie ruchu przede wszystkim na ulicy Kruczej i Szpitalnej oraz na Placu Powstańców Warszawy. Odciążone zostaną również ulica Zgody i Jasna. Natężenie ruchu wzrośnie jedynie na ulicy Brokla, ponieważ to właśnie tędy poprowadzony zostanie ruch autobusów i dojazd do posesji przy ulicach Szpitalnej i Górskiego.

Zasadniczej zmianie ulegnie wygląd placu. Posadzka ma zostać wykonana z dużych płyt betonowych wzmocnionych włóknami i wykończonych kruszywem. Jedną z głównych atrakcji będą 22 klony polne, które w momencie sadzenia w gruncie powinny mieć 8-9 metrów wysokości. Drzewa posadzone zostaną w zachodniej części placu, w pobliżu starego i nowego Domu Braci Jabłkowskich. Pozycje drzew zostały precyzyjnie wytyczone w projekcie, tak by tworzyły one cztery szpalery nawiązujące do pierwotnego układu urbanistycznego Placu Pięciu Rogów. W południowo-zachodniej części placu zbudowana zostanie fontanna. W obrębie placu ma zostać umiejscowionych 38 siedzisk i ławek, nowe latarnie oraz 14 nowych stojaków na rowery. Istniejące obecnie przejścia dla pieszych mają ulec skróceniu lub zostać wyposażone w azyl. Ponadto w poprzek ulicy Kruczej utworzone zostaną dwa nowe przejścia dla pieszych wyposażone w azyl.

Po uzyskaniu ostatniej wymaganej zgody od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w dniu 18 czerwca 2020 roku Rada Warszawy zdecydowała o przyznaniu środków na realizację prac, a na podstawie tej decyzji Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na wykonanie prac budowlanych. Zgłosiło się sześć firm, które w pierwszej połowie września 2020 roku przedstawiły swe oferty - wszystkie poniżej kosztorysu na poziomie 21,8 mln zł brutto. Po odrzuceniu najtańszej oferty i oddaleniu odwołań, 24 listopada 2020 roku ZDM ogłosił rozstrzygnięcie przetargu. Wygrała firma Strabag SE, która zaoferowała wykonanie prac za 14,8 mln zł. Strabag SE to znany europejski koncern budowlany z siedzibą w Wiedniu, który ma na swym koncie takie realizacje jak, między innymi, Galeria Jurajska w Częstochowie, Galeria Krakowska, Galeria Katowicka, Dworzec Wschodni w Warszawie, Dworzec Kolejowy w Katowicach, Autostrada A1 (odcinki: Pyrzowice – Częstochowa Południe, Częstochowa Południe – Częstochowa – Północ, Radomsko – Kamieńsk), Autostrada A2 (odcinek Nowy Tomyśl – granica) czy węzeł drogowy pomiędzy Alejami Jerozolimskimi i ulicą Łopuszańską w Warszawie.

Prace budowlane przy przebudowie Placu Pięciu Rogów rozpoczęły się 1 marca 2021 roku. Oficjalnej inauguracji rozpoczęcia robót dokonał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, ogłaszając przy tej okazji konkurs architektoniczny na przebudowę ulicy Chmielnej.

Na początek ruszyła przebudowa skrzyżowania ulic Brackiej, Chmielnej, Zgody i Szpitalnej. Jednak zaledwie po kilku dniach robót, po sfrezowaniu asfaltu na jezdni w rejonie ulicy Szpitalnej wykonawca odkrył fragmenty dawnej brukowanej drogi o potencjalnej wartości zabytkowej. Bruk został odkryty w dwóch skupiskach i zajmuje stosunkowo niewielką powierzchnię kilkudziesięciu metrów kwadratowych. Zgodnie ze standardową procedurą znalezisko zostało niezwłocznie zgłoszone do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wszelkie prace w obrębie placu zostały wstrzymane. Po kilku dniach konserwator wydał zgodę na wznowienie robót, ale z wyłączeniem rejonu ulicy Szpitalnej i północnej części przyszłego placu, gdzie rozpoczęły się badania ekipy archeologów. Celem specjalistów jest określenie wieku znaleziska i ustalenie czy bruk ma rzeczywiście wartość zabytkową. W tym momencie trudno jeszcze kusić się o przewidywanie jak bardzo wstrzymanie robót we wspomnianym obszarze wpłynie na ostateczny termin zakończenia całej inwestycji.

Wróć

Interesuje Cię współpraca?
Napisz do nas! wspolpraca@passa.pl
Copyright 2015 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA