Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Tramwaj do Wilanowa – prace ruszyły

17-08-2022 22:01 | Autor: Małgorzata Cecherz
Pierwsze prace rozpoczęły się 12. sierpnia. Będą one prowadzone na kolejnych odcinkach, co niestety będzie się wiązało z ograniczeniami dla kierowców. Najpierw jednak prace przygotowawcze: rozbieranie stalowych barier, budowa przejazdów i tymczasowych przystanków komunikacji miejskiej.

Pod koniec sierpnia zmiany będą na ulicy Puławskiej przy skrzyżowaniach z Goworka i Waryńskiego, na samej ulicy Goworka, Spacerowej, Belwederskiej i Jana III Sobieskiego – do skrzyżowania z van Beethovena. Kierowcy pojadą tu jedną jezdnią w obydwu kierunkach. Szczegóły wkrótce.

Priorytetowo będą potraktowane autobusy, które przewiozą pasażerów po wydzielonych buspasach na: Puławskiej, Belwederskiej i Dolnej.

Budowa tramwaju do Wilanowa, jest jedną z ważniejszych inwestycji w mieście - sprawi ona, że podróż z Wilanowa do Śródmieścia potrwa niecałe 30 minut. Na trasie będą jeździły tylko najnowsze tramwaje – klimatyzowane, ciche i niskopodłogowe. To właśnie także z myślą o nowym połączeniu tramwajarze kupili 123 nowe wagony dla stolicy. Pomimo tego, że nowe tramwaje dla Warszawy produkuje koreańska firma Hyundai Rotem, aż 60 procent komponentów w tych pojazdach, pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cały osprzęt energoelektroniczny powstał w Warszawie i dostarczyła go firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z Polski pochodzą inne komponenty tych tramwajów. W Polsce, w krakowskiej firmie projektowej, powstał ich projekt.

Jaki będzie tramwaj do Wilanowa?

Nowa trasa o długości 7,5 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Dla trasy zaplanowano odnogę wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.

Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy (tablice podłączone do satelitarnego systemu wyliczającego on-line czas przejazdu tramwajów). W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zielone światło. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.

Czas przejazdu

Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut, a bywa że więcej.

Terminy

Wykonawca – firma Budimex ma 22 miesiące od podpisania umowy na zbudowanie trasy. Pomimo początkowej niepewności, czy starczy pieniędzy na całą trasę, już w marcu było wiadomo, że powstanie cały odcinek od Puławskiej aż Świątynię Opatrzności Bożej. Tramwajarzy bardzo dotykają galopujące ceny robocizny i materiałów budowlanych. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł.

Zielone tory

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko na długości 5 km zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania.

Tramwajarze przykładali wagę do zieleni w projekcie tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.

Tory, zajezdnie i tramwaje

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Wróć