Metro Warszawskie właśnie ogłosiło przetarg na przeprowadzenie prac, polegających na rozbudowie układu torowego stacji metra Kabaty – na pierwszej linii kolei podziemnej w Warszawie. Roboty potrwają 12 miesięcy i obejmą m.in. rozbudowę układu torowego, montaż urządzeń sterowania ruchem oraz szkolenia dla obsługi.
Korzyści dla pasażerów
Prace modernizacyjne nie będą widoczne dla pasażerów ponieważ stacja Kabaty składa się z części pasażerskiej i tzw. komory torów odstawczych. To właśnie w niej zostanie przebudowana podziemna sieć torów.
Zaplanowana rozbudowa układu torowego poprawi komfort podróży. Po zakończeniu przebudowy pociągi metra będą mogły zawracać za stacją i jednocześnie kolejne składy będą mogły płynnie wjeżdżać na linię z STP. Dzięki temu pociągi metra będą sprawniej kursować – zwłaszcza w godzinach szczytu. Zwiększy się płynność jazdy i wyeliminowane zostaną wydłużone postoje na stacjach dojazdowych do stacji Kabaty, co jest szczególnie istotne w trakcie szczytów porannych i popołudniowych.
Metro bez „korków”
Modernizacja wpłynie także na zmniejszenie zakłóceń w ruchu. Wszystkie manewry techniczne pociągów odbywające się dziś na torze przy peronie stacji Kabaty (przez co ten peron blokowany jest dla ruchu pasażerskiego), będą mogły być realizowane pomiędzy stacją a wylotem z tunelu w kierunku STP Kabaty.
W perspektywie uruchomienia nowej linii M3 (w początkowym etapie bez STP Kozia Górka), zmiany pozwolą bardziej elastycznie zarządzać ruchem – część pociągów będzie wprowadzana na nową linię właśnie poprzez M1 z STP Kabaty.
Metro Warszawskie czeka na oferty w przetargu do 20 listopada 2024 r. Realizacja rozbudowy będzie finansowana ze środków własnych Spółki. Z dokumentacją przetargową można się zapoznać na stronie Metra Warszawskiego.