Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Świąteczna „gwiazdka”

09-12-2015 20:20 | Autor: Motowoj
Zbliżający się koniec roku to dobry czas na podsumowania i świąteczne prezenty. Prezentując w „MOTO-PASSIE” nowatorskie rozwiązania i „Firmy Godne Zaufania”, niejednokrotnie nawiązywałem do gamy wyjątkowych modeli Toyoty i naszego sąsiada, firmy „Toyota Chodzeń”. Dziś o najnowszej gwieździe w gamie –Priusie czwartej generacji.

O kolejnym wcieleniu hybrydowej legendy wiemy już niemal wszystko, a niebawem będziemy mieli okazję nim pojeździć. Ruszyło przyjmowanie zamówień, na przełomie lutego i marca mają pojawić się pierwsze auta do jazd testowych, a najbardziej niecierpliwi klienci powinni odebrać swoje nowe cuda zaraz po dniach otwartych w początku kwietnia. Tyle planów, a teraz nieco szczegółów na zachętę, dla wszystkich tych, którzy nie podjęli jeszcze decyzji o zakupie nowego samochodu.

Prius czwartej generacji to pierwszy z modeli Toyoty zbudowany na bazie nowej modułowej platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). Wieloletnie doświadczenie marki w konstruowaniu aut hybrydowych oraz miliony przejechanych kilometrów, gwarantują nowemu Priusowi utrzymanie pozycji lidera, wyznaczającego kierunki rozwoju i narzucającego trendy. Układ napędowy najnowszej generacji, dzięki najwyższej sprawności cieplnej osiąganej przez silnik spalinowy pośród wszystkich produkowanych seryjnie pojazdów, stał się jeszcze bardziej ekonomiczny, co ma być szczególnie odczuwalne podczas jazdy poza miastem. Jednocześnie pojazd ma dawać kierowcy i pasażerom jeszcze większy poziom komfortu i przyjemność z jazdy, a to m. in. dzięki obniżeniu poziomu głośności wewnątrz auta. Konstruktorom udało się również zminiaturyzować wiele elementów wyposażenia oraz poprawić ich rozmieszczenie, co zaowocowało obniżeniem środka ciężkości pojazdu. To z kolei ma wpływ na poprawę prowadzenia oraz trakcję najnowszego Priusa. Architektura najnowszej płyty podwoziowej pozwoliła stylistom na bardziej śmiałe i nowatorskie podejście do wyglądu samochodu. Wnętrze stało się jeszcze bardziej przestronne i komfortowe, co udało się połączyć ze wzrostem objętości bagażnika, którego pojemność wynosić będzie teraz ponad 500 litrów!

W seryjnym wyposażeniu najnowszego Priusa znajdzie się opisywany już wcześniej rozszerzony pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, który wykorzystując współpracę kamer, radaru oraz aktywnego tempomatu, potrafi m. in. dostosowywać prędkość auta oraz odległość od poprzedzającego go pojazdu, zatrzymać się przed pieszym, jak również samodzielnie zaparkować samochód. Dzięki najnowszym zdobyczom techniki w dziedzinie bezpieczeństwa, nowy Prius znalazł się w elitarnym klubie „Top Safety Pick+” amerykańskiego Insurance Institute for Highway Safety, z drugą najwyższą notę w najnowszym restrykcyjnym teście zderzenia jedną czwartą powierzchni przodu samochodu.

Wchodzący do sprzedaży Prius czwartej generacji to pełnoprawny kontynuator zapoczątkowanej przez Toyotę w roku 1993 idei stworzenia auta o niskiej emisji spalin, które pomogłoby zmniejszyć negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne. Każda kolejna generacja modelu pomagała zmniejszać zużycie paliwa i emisje szkodliwych substancji, wprowadzać najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, a to wszystko w połączeniu z niespotykaną w innych autach satysfakcją z posiadania jak i jazdy, jako takiej. Prius IV jest też lżejszy i bardziej aerodynamiczny od poprzednika (Cx 0,24), a w układzie napędu hybrydowego ponownie udało się obniżyć zapotrzebowanie na energię. Rezultatem jest zużycie paliwa od 3,6 l/100 km i zmniejszona emisja dwutlenku węgla. Wiele zespołów pojazdu zostało ponownie przeprojektowanych, obecnie są mniejsze i bardziej wydajne. Tak też stało się z nową generacją niklowo-wodorkowych baterii, które udało się przenieść z bagażnika pod tylną kanapę. Toyota Prius czwartej generacji to też auto dynamiczne, osiąga prędkość maksymalną 180 km/h i przyspiesza do 100 km/h w czasie 10,6 s.

Na koniec słów kilka o słynnej niezawodności Toyoty i Priusa. Od swoich narodzin w roku 1997, kolejne generacje modelu utrzymują się na pierwszym miejscu sprzedaży wśród pojazdów hybrydowych. Znakomite wyniki handlowe idą w parze z oceną niezawodności modelu oraz japońskiej marki. W najnowszym wydaniu raportu TÜV na rok 2016, Toyota ponownie uplasowała się na pozycji lidera niezawodności na niemieckim rynku aut używanych, wprowadzając aż 14 aut do zestawień TOP-10 dla poszczególnych kategorii wiekowych. Dla porównania, marka numer 2 w zestawieniu – Mercedes-Benz, wprowadziła łącznie 10 swoich reprezentantów, a trzecie Audi – 7. Toyota dominuje m. in. wśród roczników starszych, gdzie decydujące znaczenie ma trwałość i długowieczność pojazdów.

Ze swojej strony muszę przyznać, że nie mogę się już doczekać jazdy testowej najnowszym Priusem. Jak tylko będzie to możliwe, z pewnością odwiedzę jeden z salonów naszego sąsiada, firmy „Toyota Chodzeń”, w Piasecznie, przy ulicy Puławskiej 52 lub w Warszawie, przy ul. Czerniakowskiej 102. Korzystając z okazji, gratuluję pracownikom zajęcia czołowych miejsc w konkursie „Mistrzowie Toyoty 2015”, a w szczególności, Magdzie Świerczyńskiej, która zajęła pierwsze miejsce w konkursie doradców serwisowych!

Wróć