Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

22-05-2024 21:00 | Autor: AB
Pierwsza linia metra wozi warszawianki i warszawiaków już od 30 lat. Pomimo stałych prac, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżnym, najstarszą nitkę podziemnej kolei czekają spore prace modernizacyjne. W najbliższych miesiącach na M1 pojawią się więc nowe urządzenia sterowania ruchem, uszczelnione zostaną tunele i dylatacje. Na stacjach będzie również jaśniej.

Najstarsze stacje linii metra M1 zaczęły powstawać jeszcze w latach 80. Standardy prowadzenia takich inwestycji były wówczas diametralnie inne, a technologia użyczona przez Związek Radziecki nie należała do najnowocześniejszych. W dodatku przez kilkadziesiąt lat nieprzerwanego użytkowania wiele urządzeń czy systemów po prostu się wyeksploatowało i trzeba je wymienić na nowe.

Prace te zostaną wykonane do końca 2024 roku, a zadaniami podzielą się Zarząd Transportu Miejskiego i Metro Warszawskie. Na ten cel wydanych zostanie 16,7 mln zł brutto.

Bezpieczne i pewne zasilanie

W ramach prac modernizacyjnych na stacji Racławicka zostaną wymienione elementy systemu zasilania, przede wszystkim rozdzielnice prądu stałego, które bezpośrednio zasilają przejeżdżające pociągi metra.

Nowe rozwiązania pozwolą na monitorowanie sytuacji dyżurnemu stacji już z poziomu dyspozytorni. Modernizacja urządzeń zasilania trwa na linii M1 już od kilku lat. Zmodernizowano pod tym względem stacje Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska oraz STP Kabaty.

Nowsze systemy przeciwpożarowe

Bezpieczeństwo pasażerów w metrze jest sprawą priorytetową, stąd w planie prac modernizacyjnych znalazła się wymiana centrali pożarowych na odcinku M1 – od stacji Świętokrzyska aż do Młocin. Pojawią się tu nowocześniejsze systemy, które szybciej reagują na zagrożenie. Połączą się one z centralą na Kabatach, skąd dyżurny będzie mógł wydawać dyspozycje. W razie potrzeby zostanie wstrzymany ruch, a wentylatory załączą się automatycznie, wyciągając z tuneli metra dym i szkodliwe gazy. Z kolei na stacji Plac Wilsona szykuje się wymiana central gaszenia gazem na urządzenia nowszego typu.

W razie wybuchu pożaru pomogą też nowe tzw. falowniki, które sterują wentylatorami oddymiającymi na stacjach i w tunelach metra. W 2024 roku mają się pojawić cztery takie urządzenia.

Wygodniej dla pasażerów

Bardzo potrzebna, choć z pozoru drobna zmiana, pojawi się też na stacji Świętokrzyska na linii metra M2. Przy trzech wejściach do wind zostanie zamontowany system ułatwiający dostęp osobom starszym, na wózkach oraz rodzicom z dziećmi. Zmieni się zasada ich działania. Drzwi będą stale otwarte, a centrala przeciwpożarowa zamknie je w razie niebezpieczeństwa.

Pojawi się m.in. nowe oświetlenie – lampy starego typu zostaną zastąpione przez LED-owe, które zapewnią więcej światła, a jednocześnie zmniejszą pobór prądu.

Z kolei na stacjach: Pole Mokotowskie, Politechnika i Ratusz Arsenał wymienione zostaną ścieżki dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niewidomym i niedowidzącym. Są one już od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze (a także np. na dworcach kolejowych). Teraz pojawią się nowe ścieżki – wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt kamiennych. Takie listwy zainstalowane zostały już na stacji Pole Mokotowskie – przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej.

Komputerowe sterowanie ruchem

Metro Warszawskie planuje także modernizację urządzeń zasilających. Te działania odbywają się równolegle z innym ważnym procesem – wymianą systemu sterowania ruchem. Jeszcze w tym roku pracami objęty zostanie odcinek M1 – od stacji Politechnika do stacji Plac Wilsona. Urządzenia przekaźnikowe zostaną wymienione na urządzenia komputerowe. Po zakończeniu całości zaplanowanych modernizacji możliwa będzie redukcja kosztów utrzymania całego systemu, który będzie też mniej awaryjny.

Modernizacja systemu monitoringu

Dobry monitoring to większe bezpieczeństwo pasażerów – dlatego w tym roku zostaną zmodernizowane urządzenia na odcinku od stacji Dworzec Gdański do Słodowca.

System CCTV zainstalowany obecnie na tych stacjach oparty jest o kilkunastoletnie rejestratory – bez wsparcia technicznego producenta. Urządzenia te zostaną wymienione na nowocześniejsze i będzie ich więcej. Nowe urządzenia będą również kompatybilne z kamerami zainstalowanymi w najnowszych pociągach metra Skoda Varsovia.

Uszczelnianie tuneli

Konstrukcja podziemna metra jest stale narażona na działanie wilgoci i napór wód gruntowych. Szczególnie łączenia obudowy tuneli, a także dylatacje na stacjach są wrażliwe na działanie wody. Dlatego w tym roku szykują się prace uszczelniające, które wykonane zostaną z użyciem żywic lub żeli iniekcyjnych. Do uszczelnienia jest około 50 metrów bieżących dylatacji, oraz 90 metrów bieżących rys w ścianach i płytach dennych stacji.

Wymiana szyn

Corocznie wykonywane są np. szlifowania szyn przy pomocy specjalnej maszyny Speno, która podczas nocnej przerwy technicznej wykonuje tzw. reprofilację główki szyny. Taki zabieg jest konieczny, gdyż podczas eksploatacji szyny ścierają się i odkształcają, co wpływa na wzrost poziomu hałasu i drgań odczuwalnych przez pasażerów w czasie jazdy. Szlifowanie to jeden z zabiegów konserwacyjnych, który wpływa na wydłużenie żywotności szyn. Jednakże z czasem konieczna jest ich wymiana. W tym roku na linii M1 będzie to dokładnie 4992 metrów szyn.

Wróć