Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

O szkolnictwie na Ursynowie...

27-10-2021 21:12 | Autor: Katarzyna Nowińska
W dniu 14 października obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej – święto oświaty i szkolnictwa wyższego, ustanowione w naszym kraju w 1972 roku i do 1982 nazywane Dniem Nauczyciela. W miniony poniedziałek, czyli 25 października przypadała kolejna rocznica inauguracji budowy Ursynowa, o czym pisałam w poprzednim numerze PASSY. Teraz przyjrzymy się jak wyglądała sytuacja edukacyjna dzieci i młodzieży w pierwszych latach istnienia dzielnicy oraz jak sytuacja ta zmieniła się w skali ponad 40 lat.

Ursynów – sztandarowa inwestycja epoki Edwarda Gierka miał być „dzielnicą przyszłości” wzorcowym przykładem nowoczesnego osiedla, w pełni odpowiadającego potrzebom życiowym swych mieszkańców. Zakładano, że dzielnica powinna być swego rodzaju „miastem w mieście”. Aby osiągnąć ten cel, należało nie tylko zadbać o komfortowe mieszkania, ale również stworzyć całą nowoczesną infrastrukturę, która sprawi, że nowi lokatorzy będą w stanie załatwić wszelkie ważne dla siebie sprawy, jak również realizować swe potrzeby w zakresie rekreacji, edukacji czy kultury w ramach swego osiedla i bez konieczności przemieszczania się w inne części miasta. Infrastruktura ta miała, oczywiście, obejmować, między innymi, szpitale i przychodnie lekarskie, punkty handlowe i usługowe, parkingi i miejsca postojowe pomiędzy blokami, skwery i parki, centrum rozrywkowo-rekreacyjne, kawiarnie, biblioteki i kluby osiedlowe, ale przede wszystkim to, czego na co dzień najbardziej potrzebowali młodzi pracujący ludzie, jakimi byli pierwsi mieszkańcy Ursynowa, czyli żłobki, przedszkola oraz szkoły.

W ramach projektu osiedla Ursynów Północny zaplanowano utworzenie siedmiu szkół elementarnych dla dzieci z klas 1-3 , czterech szkół podstawowych dla dzieci z klas 4-8 oraz dwóch szkół ponadpodstawowych. Poza tym miała powstać szkoła techniczna o profilu elektryczno-mechanicznym. Przy każdej ze szkół elementarnych miało powstać przedszkole, a przy trzech z nich miał działać także żłobek. Ursynowskie placówki wychowawczo-oświatowe miały być bardzo nowoczesne. Wśród planowanych innowacji było, na przykład, stworzenie sal lekcyjnych o kształcie zbliżonym do kwadratu, tak, by jak największa ilość uczniów znalazła się bliżej tablicy i nauczyciela. Myślano także o wyposażeniu szkół w „strefę szafek” na książki, zeszyty oraz przybory szkolne, by dzieci nie musiały każdego dnia dźwigać ze sobą do szkoły wyładowanych po brzegi i ciężkich tornistrów obciążających ich młode kręgosłupy. Duży nacisk położono na zapewnienie naturalnego światła wewnątrz każdego ze szkolnych i przedszkolnych budynków. Zaplanowano przestronne sale gimnastyczne, świetlice i jadalnie, a w przypadku kilku placówek przewidywano nawet utworzenie ogródków jordanowskich i pomieszczeń do hodowli roślin.

Pierwszą placówką oświatową, którą otwarto w dzielnicy była Szkoła Elementarna (dla dzieci z klas 1-3) nr 81 przy ulicy Puszczyka 6 na osiedlu Jary (dzisiaj funkcjonuje jako szkoła podstawowa dla uczniów z klas 1-8 i nosi imię Juliana Ursyna Niemcewicza ). Na etapie prac wykończeniowych nastąpiła niezwykła mobilizacja, żeby szkoła mogła rozpocząć swą działalność z dniem 1 września, czyli z początkiem nowego roku szkolnego. W prace włączyli się nawet sami mieszkańcy Ursynowa, których dzieci miały wkrótce zasiąść w szkolnych ławach nowego budynku. Szkoła zdecydowanie wyróżniała się na tle ówczesnych placówek edukacyjnych w Polsce. Zachwycano się jej zgrabną i przemyślaną koncepcją wizualną, ale nade wszystko chwalono jej aspekty funkcjonalne. W roku swego otwarcia szkoła zdobyła tytuł „Mister Warszawy”, nadawany warszawskim budynkom w latach 1959–1980 przez dziennik „Życie Warszawy”. Wśród kryteriów wyboru laureatów znajdowały się walory architektoniczne i funkcjonalne, jak również jakość wykonania. Jednak szkoła nr 81, mimo że nowoczesna i komfortowa, była jedyną szkołą w dzielnicy, co oznaczało, że spora cześć dzieci musiała dojeżdżać do placówek edukacyjnych znajdujących się w innych dzielnicach Warszawy, przede wszystkim do Grabowa, Pyr czy Dąbrówki. Dopiero rok później – jesienią 1978 – otwarta została druga szkoła elementarna nr 303 przy ulicy Koncertowej 8 (obecnie szkoła ośmioletnia, która w wchłonęła otworzoną kilka lat później SP nr 309 oraz wygaszone przez ostatnią reformę edukacji Gimnazjum nr 92 przy ulicy Koncertowej 4, nosi imię Fryderyka Chopina).

Do 1982 roku na Ursynowie Północnym młodzi mieszkańcy mieli do swej dyspozycji zaledwie 4 szkoły, podczas, gdy według planu miało ich już być 11. Co gorsza, na Ursynowie Południowym wciąż nie było żadnej szkoły, a powinno ich już być 9. Szacuje się, że w jeszcze w latach 1987-89 do szkół w innych dzielnicach Warszawy dojeżdżało wciąż około 7 tysięcy uczniów z Ursynowa. Dopiero po 1990 roku sytuacja zaczęła się wyraźnie poprawiać.

Dzisiaj na Ursynowie mamy 17 szkół podstawowych publicznych, 18 szkół podstawowych niepublicznych, 24 przedszkola publiczne oraz 60 przedszkoli niepublicznych i innych form wychowania przedszkolnego. Większość placówek dysponuje bardzo nowoczesną infrastrukturą, obejmującą dobrze wyposażone sale komputerowe, sale gimnastyczne, boiska, świetlice oraz stołówki. Kilka placówek ma bardzo bogatą ofertę nieodpłatnych zajęć pozalekcyjnych, w ramach których uczniowie danej placówki mogą rozwijać swe zainteresowania naukowe czy też swe talenty artystyczne i sportowe. Jedno z działających na terenie dzielnicy przedszkoli jest placówką w całości przeznaczoną i nastawioną na edukację dzieci z niepełnosprawnościami oraz z autyzmem. Dwa przedszkola oraz trzy szkoły są placówkami z oddziałami integracyjnymi.

Wielkie wyzwanie dla nauczycieli

O wyzwaniach stojących przed placówką, jaką jest szkoła z oddziałami integracyjnymi, jak również o radzenie sobie w czasie pandemii COVID-19 rozmawiałam z Dyrektor Szkoły z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 im. Nauczycieli Tajnego Nauczania – Panią Joanną Skopińska.

Pani Dyrektor jakie wyzwania stoją przed placówką taką jak Państwa, czyli z oddziałami integracyjnymi? Czym różni się praca nauczyciela w takiej szkole ?

W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 mamy obecnie pod opieką 660 uczniów. Naukę pobierają uczniowie z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Uczęszczają do klas ogólnodostępnych, integracyjnych oraz specjalnych. To wyzwanie dla nauczyciela, bowiem uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają szczególnego dostosowania warunków procesu edukacyjnego i organizacji nauczania, a także dodatkowego wsparcia. Wyzwaniem jest również włączanie uczniów z niepełnosprawnością do szkolnej społeczności. Jest to proces, który wymaga zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i samych uczniów, budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej uwzględnianiu potrzeb wszystkich uczniów, a także kształtowania postawy tolerancji i wzajemnego szacunku.

Jakimi największymi osiągnięciami może poszczycić się szkoła w swej historii?

Uczniowie naszej szkoły odnoszą liczne sukcesy w konkursach przedmiotowych oraz w zawodach sportowych. W ubiegłym roku szkolnym nasi ósmoklasiści uzyskali najwyższy wynik egzaminu klas ósmych z języka polskiego na Ursynowie. Corocznie osiągamy wysokie wyniki w tych egzaminach. W bieżącym roku szkolnym uczeń naszej szkoły zakwalifikował się do kadry narodowej nastolatków w żeglarstwie.

Szkoła jest laureatem Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej. W 2015 roku zajęła pierwsze miejsce w kategorii projektów realizowanych przez szkoły podstawowe za „Warsztaty Twórczego Pisania”.

Jakie ciekawe zajęcia pozalekcyjne oferują Państwo nieodpłatnie swym uczniom?

Prowadzimy szereg zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania. Dla dzieci z klas 1-3 są to, na przykład, koła polonistyczne: „Zabawy ortograficzne”, „Świat liter i ja”, „Świat słowem malowany”, matematyczne: „Bawmy się matematyką”, „W świecie matematyki”, koło plastyczne: „Zręczne rączki”, koło muzyczne, czy „Gry i zabawy matematyczno-logiczne”, „Kreatywne warsztaty” oraz kursy gry w szachy. Uczniów z klas 4-8 zapraszamy do rozwijania swych pasji w ramach koła literackiego, redaktorskiego, języka angielskiego, koła historycznego, matematycznego, geograficznego, chemicznego, ogrodniczego, sportowego, plastycznego, muzycznego, gier planszowych, gier zespołowych oraz na zajęcia rozwijające zainteresowania organizowane w świetlicy (m. in. czytelnicze, ekologiczne, origami, quilling, czy zajęcia plastyczne z elementami decoupage ). Szkoła wprowadza wiele innowacji pedagogicznych, podnoszących jakość nauczania i rozwój zainteresowań uczniów. W tym roku szkolnym rozpoczął swoją działalność „Szkolny Klub Mediacji” dając uczniom możliwość rozwoju kompetencji społecznych i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach rówieśniczych.

W ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych, przy współpracy Ogrodu Botanicznego PAN oraz Ogrodu Botanicznego UW, przy SP 330 powstał Szkolny Ogród Botaniczny. Ogród stał się „zieloną pracownią”, w której uczniowie mogą zdobywać wiedzę o roślinach, rozpoznawać je, uczyć się siania, sadzenia i pielęgnowania.

W szkole działa radiowęzeł, prowadzony przez uczniów, dzięki czemu mają oni możliwość nabywania umiejętności dziennikarskich i medialnych. Radiowęzeł jest ważnym kanałem przepływu informacji wewnątrz szkoły, a także umila pozostałym uczniom czas na przerwach.

Czy po powrocie do nauki w trybie stacjonarnym, po lock-downie związanym z pandemią COVID-19 organizowali Państwo dla uczniów jakieś specjalne spotkania z psychologiem?

Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie szkoły uczestniczyli w zajęciach i warsztatach z psychologiem. Przeprowadzona została diagnoza wskazująca obszary do pracy i wymagające wsparcia. Na terenie szkoły prowadzone są systematycznie przez psychologów warsztaty obejmujące rozwiązywanie bieżących problemów, w tym oddziaływania zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów.

Jakie największe wyzwanie stoi przed Państwem w najbliższym czasie jeśli chodzi o infrastrukturę placówki?

Czeka nas remont boiska szkolnego oraz dokończenie termoizolacji szkoły.

W tegorocznym ogólnopolskim konkursie „Super Dyrektor” organizowanym przez miesięcznik „Dyrektor Szkoły” i kwartalnik „Wczesna Edukacja” Pani Dyrektor Joanna Skopińska otrzymała wyróżnienie w kategorii dyrektorów szkół.

Wróć