Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

O obwodnicy z mieszkańcami

22-12-2015 23:28 | Autor: RK
Już kilka dni po podpisaniu umów na budowę obwodnicy między węzłem Puławska a węzłem Lubelska odbyło się zorganizowane przez stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW spotkanie informacyjne. Na pytania mieszkańców odpowiadali w ursynowskim ratuszu m. in. przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele Astaldi – wykonawcy odcinka przebiegającego przez naszą dzielnicę.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z tunelem pod Ursynowem to jedno z największych wyzwań stojących przed naszą dzielnicą w najbliższym czasie. Temat ten jest niezwykle istotny także dla mieszkańców i rodzi obawy szczególnie tych, którzy sąsiadują z terenem przyszłej budowy. Stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW zajmuje się tą kwestią już od kilku miesięcy, prowadząc fanpage na Facebooku: „Obwodnica Warszawy na Ursynowie – informacje” oraz aktywnie prowadząc dialog między mieszkańcami a inwestorem i wykonawcą. Środowe spotkanie było kolejnym działaniem na rzecz rzetelnego informowania mieszkańców o tej inwestycji oraz przekazywania ich uwag podmiotom odpowiedzialnym za nią.

Po krótkim przywitaniu gości przez prezesa PROJEKTU URSYNÓW radnego Kamila Orła miała miejsce prezentacja podstawowych informacji na temat POW-u na Ursynowie. Bartłomiej Ratyński z GDDKiA przedstawił przebieg obwodnicy podzielonej na 3 zadania: A – między węzłem Puławska do węzła Przyczółkowa (wraz z tunelem pod Ursynowem), B – między węzłem Przyczółkowa a węzłem Wał Miedzeszyński (wraz z mostem na Wiśle) oraz C – między węzłem Wał Miedzeszyński a węzłem Lubelska. Wszystkie trzy odcinki mają ten sam termin zakończenia prac – sierpień 2020r. Prace budowlane zaczną się najpóźniej za 16 miesięcy. W tym czasie zostanie wykonany szczegółowy projekt budowlany oraz Raport o oddziaływaniu na środowisko.

Obwodnica budowana na Ursynowie będzie miała dwa węzły: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Pierwszy z nich będzie na tyłach centrum handlowego Auchan i umożliwi zjazd z obwodnicy z kierunku zachodniego od istniejącego fragmentu obwodnicy na ulice Płaskowickiej i Indiry Gandhi. Wjazd na obwodnicę z tych ulic będzie możliwy również jedynie w kierunku zachodnim ku autostradzie A2 na Poznań.

Węzeł Ursynów Wschód będzie znajdował się za wschodnim wlotem tunelu i skrzyżowaniem Płaskowickiej z Nowoursynowską poniżej Skarpy Ursynowskiej. Będzie można na nim zjechać z obwodnicy, jadąc od strony Wawra i Wilanowa na Ursynów lub do Miasteczka Wilanów. Ruch ten będzie się odbywał po zbudowanym przy okazji budowy obwodnicy połączeniu między Ursynowem i Wilanowem – ulicą Branickiego i Płaskowickiej. Wjazd na obwodnicę umożliwi jazdę w kierunku wschodnim do Wilanowa i dalej mostem do Wawra i Wesołej.

Tunel o długości 2335 metrów będzie się rozciągał między tymi węzłami i będzie biegł wzdłuż ulicy Płaskowickiej pod pasem zielonym zarezerwowanym na tę inwestycję. Firma Astaldi zapewniła, że wybrana przez nią metoda odkrywkowa (podstropowa ze ściankami szczelinowymi) jest wyjątkowo bezpieczna i mało uciążliwa dla mieszkańców. Ponadto przed i w czasie budowy ma być prowadzony monitoring drgań w okolicznych budynkach. Wyrzutnie spalin z tunelu będą położone tylko przy wlotach tunelu. Decyzja środowiskowa precyzuje, że będą miały wysokość co najmniej 15 metrów oraz będą wyposażone w filtry.

Tunel przejdzie pod linią metra i w tym miejscu będzie położony najgłębiej (15 metrów pod ziemią). Ten punkt inwestycji budzi spore obawy wśród mieszkańców, czy metro aby na pewno będzie działało normalnie w czasie budowy. Przedstawiciel Astaldi pan Tomasz Mołdysz zapewnił, że prace będą prowadzone tak, żeby kolejka podziemna mogła funkcjonować bez przeszkód.

– Bardzo cieszy nas ta deklaracja, ponieważ mieszkańcy zgłaszali nam obawy, czy aby na pewno metro będzie normalnie jeździło w czasie budowy obwodnicy. Przedstawiliśmy je też na konferencji prasowej 27 listopada. – mówi Piotr Antosiuk z PROJEKTU URSYNÓW.

Pytania mieszkańców dotyczyły również przejezdności ulic, które budowa obwodnica przetnie m. in. Stryjeńskich, Rosoła i al. KEN. Ich całkowite zamknięcie spowodowałoby odcięcie południowej części Ursynowa. Paweł Jaworski z Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy powiedział, że zapewnienie komunikacji północ-południe jest podstawowym warunkiem postawionym wykonawcy. Oznacza to, że jeśli zajdzie konieczność zamknięcia np. ulicy Stryjeńskich, będzie zapewniony przejazd alternatywnymi ulicami. Al. KEN nie będzie rozkopana, ponieważ tunel obwodnicy zostanie przeciśnięty pod tunelem metra. – To kolejna dobra wiadomość – mówi Łukasz Błaszczyk z PROJEKTU URSYNÓW – Zwracaliśmy uwagę również na ten problem. Pozostaje mieć nadzieję, że objazdy będą miały wystarczająco przepustowość.

Po zakończeniu budowy teren nad obwodnicą ma zgodnie z deklaracją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przejść w zarząd miasta. Burmistrz Dzielnicy Ursynów Robert Kempa zapowiedział na spotkaniu przeprowadzenie kompleksowych konsultacji społecznych dotyczących zagospodarowania tego terenu. W planach miasta jest poszerzenie w latach 2017-2020 ulicy Płaskowickiej na odcinku między Dereniową a Rosoła. Wybudowana zostanie druga jezdnia, dzięki czemu ulica Płaskowickiej będzie miała 2 pasy ruchu w każdą stronę. Takiej samej modernizacji odcinka między Dereniową a Gandhi dokona GDDKiA.

Spotkanie w Ratuszu miało spokojny i merytoryczny charakter. Mieszkańcy zjawili się tłumnie i przez 2 godziny zadawali pytania gościom. Odpowiedzi na część z nich nie zostały udzielone na spotkaniu, ponieważ dotyczyły kwestii, które rozstrzygnie dopiero projekt budowlany i Raport o oddziaływaniu na środowisko. Szczególnie istotny dla mieszkańców jest ten drugi dokument. To on zdecyduje, czy koniecznie będzie np. postawienie dodatkowych ekranów akustycznych. Mimo to mieszkańcy wychodzili ze spotkania zadowoleni.

Nie jest to ostatnie spotkanie tego typu, jak zapowiadają przedstawiciele stowarzyszenia PROJEKT URSYNÓW. Tymczasem zapraszają do śledzenia informacji na temat budowy obwodnicy na Facebooku: www.fb.com/POWUrsynow

Wróć