Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Normy hałasu ważne dla mieszkańców

04-01-2022 21:31 | Autor: red.
„Istnieje realna potrzeba zmiany norm hałasu poprzez zmianę rozporządzenia z 2012 i powrót do poprzednich przepisów w tym zakresie. Byłby to pierwszy i poważny krok w kierunku ochrony Polaków przed szkodliwym i niszczącym życie hałasem” – czytamy w interpelacji, którą w grudniu 2021 r. złożyła Posłanka na Sejm RP Hanna Gill-Piątek. Interpelacja została złożona pod koniec 2021 roku, po konferencji trzech dzielnic (Ursynowa, Wawra i Wilanowa) ws. hałasu POW zorganizowanej przez aktywistów Polski 2050. Na konferencji posłanka obiecała interwencję, aby wesprzeć w szczególności mieszkańców m.in. Wawra i Wilanowa, którzy po otwarciu POW mieli zostać poddani zwiększonym oddziaływaniom hałasu.

Niekorzystne zmiany w 2012 r.

Rozporządzenie podnoszące dotychczasowe normy hałasu komunikacyjnego (z października 2012r.) spowodowało, że w dużych miastach radykalnie zmniejszyła się formalnie liczba osób, które miały styczność z ponadnormatywnym hałasem. Niestety w rzeczywistości dokonana zmiana była zdecydowanie niekorzystna dla mieszkańców. Dotyczyło to również mieszkańców warszawskich dzielnic położonych na trasie przebiegu POW.

Hałas związany z Południową Obwodnicą Warszawy

W 2017 GDDKiA wystąpiła o decyzję środowiskową, z nowym planem zabezpieczeń akustycznych dla Południowej Obwodnicy Warszawy. Na jej postawie został zmieniony projekt zabezpieczeń przed hałasem dla przyszłej POW, w ocenie Posłanki całkowicie niewystarczający. Zgodnie z ocena przedstawicielki Koła Parlamentarnego Polska 2050 „dziury akustyczne powstałe wobec oszczędności na zabezpieczeniach od trasy wywołują kumulację fali akustycznej, niewyobrażalny huk dla tysięcy mieszkańców żyjących dotychczas na cichych obrzeżach miasta”.

Co dalej?

W odpowiedzi na interpelację Wiceminister Klimatu i Środowiska Jacek Ozdoba odpowiedział, że został przeprowadzony przegląd akustycznych standardów jakości środowiska obowiązujących w państwach członkowskich UE. Z tej analizy wynikało, że mimo iż niejednokrotnie obowiązujące w Polsce standardy ochrony środowiska przed hałasem nie są w pełni porównywalne ze standardami obowiązującymi w innych państwach członkowskich, zostało wskazane, że na podstawie oceny dostępnych zbieżnych wskaźników, dopuszczalne poziomy hałasu w Polsce nie odbiegają od tych przyjętych w poszczególnych państwach UE.

- Można powiedzieć, że mieszkańcy Wilanowa i Wawra zostali zlekceważeni. Ministerstwo Klimatu i Środowiska uznało, że nie trzeba podnosić norm hałasu. Normy hałasu zostały obniżone w Polsce, aby przyspieszyć budowę infrastruktury drogowej przed Euro. Nie przyspieszyło to jej budowy ale normy hałasu nieprzyjazne mieszkańcom pozostały. Dziś Ministerstwo zamiast pomóc mieszkańcom Wilanowa i Wawra, którzy odczuwają skutki wzmożonego ruchu na Południowej Obwodnicy Warszawy odwraca się do nich plecami. Mimo, że cieszę się, iż POW została w końcu oddana do użytku, nie powinno to nastąpić kosztem mieszkańców – powiedział Paweł Lenarczyk radny Dzielnicy Ursynów z Polski 2050, który od dłuższego czasu zajmuje się problematyką walki z hałasem.

Wróć

Interesuje Cię współpraca?
Napisz do nas! wspolpraca@passa.pl
Copyright 2015 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA