Jak sam o sobie mówił, temu dziełu poświęcił całe swoje życie. Trudno jest człowiekowi kończącemu Seminarium Duchowne, przygotowanemu na budowanie ludzkich serc i sumień, zamienić się w człowieka, który w sposób fizyczny ma zbudować Dom Boży. Tego wyzwania podjął się i mu sprostał. Dzisiaj z dumą podziwiamy piękną ceglaną sylwetkę neogotyckiego kościoła, opartego na planie ośmiokąta. Kościół nietypowy, ale przecież stojący na czele tej parafii ksiądz Tomasz Król też był nietypowy. Swoją wrażliwość często przelewał w słowo pisane wierszem, teksty literackie, pisanie ikon czy malowanie portretów i pejzaży. Do takiego człowieka łatwo mógł dotrzeć inny artysta – Jerzy Derkacz, czyli ja. Budujący się kościół wymagał zapełnienia przez ludzi. Taką okazją były pierwsze MISTERIA WSCHODNIE w 1999 roku. Wśród ledwo co wznoszących się do góry murów pojawił się chór prawosławny, płonące tory, i przejmujące obrazy Feliksa Mostowicza mówiące o „Golgocie wschodniej”. Na zapytanie dziennikarki Radia Białystok, skąd w kościele katolickim śpiew cerkiewny i co było powodem zgody udzielonej na takie przedsięwzięcie przez księdza proboszcza Tomasza Króla, odpowiedziałem, że ksiądz Król wciela w życie ekumenizm, tak bardzo promowany przez papieża Jana Pawła II. W roku 2000 były MISTERIA WSCHODNIE II, a w roku 2002 (w już zadaszonym kościele) MISTERIA WSCHODNIE III.
W roku 2002 dziennikarz Marek Szymański napisał duży artykuł, który zatytułował „Król Derkacz spółka z o. o.”. Tytuł prowokacyjny, a jednocześnie niepozbawiony głębokiej logiki. Bez ścisłej współpracy księdza Króla i mojej skromnej osoby nie byłoby dzieł powstałych przy parafii św. Tomasza Apostoła. Pretekstem do napisania artykułu było przyznanie nagród naszemu duetowi w grudniu „Za upowszechnianie kultury na terenie Gminy Warszawa Ursynów” w grudniu 2001.
Nie bez powodów pojawiło się również skrót „z o. o.”. Wypożyczanie żywych zwierząt z Wydziału Weterynarii SGGW do Szopki Ursynowskiej znudziło się nam wszystkim i kiedy władze uczelni zaproponowały sprzedaż kilku zwierząt, ksiądz Król bez wahania przystał na tę propozycję. Od początku lat XXI wieku przy kościele św. Tomasza przez cały rok było małe ZOO, które w okresie świąt Bożego Narodzenia zamieniało się w żywą szopkę pełną zwierząt i postaci wykonanych w skali 1:1. Pamiętam pierwszą inaugurację „szopki ursynowskiej” jeszcze przy kaplicy. Tłum ludzi tak napierał na jej front, że w trosce o bezpieczeństwo zwierząt znajdujących się w środku, osłanialiśmy je własnym ciałem. Takiej szopki w Polsce wówczas nie było. Byliśmy pierwsi. Mini ZOO księdza Tomasza Króla było miejscem spotkań i spacerów matek z małymi dziećmi. To w tym miejscu wielu małych mieszkańców Ursynowa mogło zobaczyć piękne bażanty, kury, rasowe gołębie, kozy, wśród których była urodzona podczas świąt kózka Szopka. Prawdziwą ozdobę tego zwierzyńca był konik Gringo.
W roku 2005 podczas spotkania z księdzem Tomaszem Królem zwierzyłem się, że chciałbym w okresie wielkanocnym zorganizować wystawę „14 autorów Drogi Krzyżowej”. Wówczas ksiądz proboszcz zaprowadził mnie na empory kościoła i pokazał przestrzeń, która już w fazie projektowej miała uwzględniać to miejsce na cele wystawiennicze. Rzadko można mnie czymś zaskoczyć, Wtedy jednak stałem jak zahipnotyzowany, Ponad 500 m kw. do wykorzystania, to było wyzwanie! Ta pierwsza wystawa wywołała olbrzymie zainteresowanie mediów ogólnopolskich. O kościele św. Tomasza Apostoła zrobiło się głośno. Galeria na Emporach stała się miejscem, gdzie dwa razy w roku prezentowane były zbiorowe wystawy, promujące ursynowskich artystów plastyków i zaproszonych gości. Cieszę się, że wśród zapraszanych do udziału w wystawach był ksiądz malarz Tomasz Król. W roku 2005 odbyła się również wystawa „Kalendarium Pontyfikatu Jana Pawła II”. Patronat nad tą wystawą objął ks. Tomasz i burmistrz Ursynowa Andrzej Machowski. 27 białych gołębi, wypuszczonych przez patronów, wzbiło się do nieba.
Swoboda artystycznej wypowiedzi, którą zaakceptował ks. Tomasz Król, wyrażała się w projektach i realizacjach moich Grobów Pańskich. Są to instalacje artystyczne, które realizuję od 1997 roku i do których przyzwyczaili się odwiedzający Grób Pański. Spółka Król - Derkacz miała w planie wydawnictwo poświęcone wszystkim Grobom Pańskim, zrealizowanym w parafii św. Tomasza Apostoła. Ksiądz prałat Tomasz Król miał opatrzyć je swoim komentarzem. Dotyczyłoby to tych Grobów, które powstały w latach jego probostwa. Pozostałe komentarze miał napisać ksiądz prałat Henryk Małecki, od roku 2012 nowy proboszcz Parafii św. Tomasza Apostoła. Kościół Katolicki w Polsce trwa od ponad 1000 lat. Jego trwałość związana jest z tym, że każdy następca kontynuuje dzieło poprzednika. Tak też i jest z dziełami zaczętymi przez ks, Tomasza Króla.
„Tam gdzie niebo styka się z ziemią, tam wkracza Artysta”. Ksiądz prałat Tomasz Jerzy Król osiągnął Niebo. Bo dla Kapłana który na Ziemi zbudował Dom Boży, mieszkań w Domu Ojca nie zabraknie.
Ksiądz prałat Tomasz Król (1940-2023), pierwszy proboszcz parafii św. Tomasza na Imielinie, budowniczy kościoła św. Tomasza Apostoła. Spędził na Imielinie aż 40 lat, niosąc posługę duszpasterską. Urodził się w Sochaczewie, a święcenia kapłańskie otrzymał w 1966 roku z rąk biskupa Wacława Majewskiego. Nim przybył na Ursynów w 1983 roku, posługiwał kolejno jako wikariusz w parafiach w Celestynowie, Nadarzynie, Grodzisku Mazowieckim, Pruszkowie. W 1978 objął probostwo parafii Rybno w Dekanacie Sochaczewskim. W 1997 został kanonikiem, a w 2006 prałatem Kapituły Kampinosko-Bielańskiej. Był świetnym organizatorem i nieprzeciętnym... artystą. Odznaczono go medalem „Ecclesiae populorumque servitum praestati” – jako wyróżniającemu się w służbie dla Kościoła i Narodu.
Msza Święta pożegnalna Świętej Pamięci Księdza Prałata Tomasza Jerzego Króla odbędzie się w dniu 28 stycznia 2023 r. o godzinie 11.00, w kościele św. Tomasza Apostoła. Trumna z ciałem Zmarłego zostanie przewieziona do Sochaczewa i złożona w grobie, na miejscowym cmentarzu.