18 września rano na Stację Techniczno-Postojową na Kabatach wjechała kolejna Skoda Varsovia. Pociągiem od razu zajęli się pracownicy Metra Warszawskiego. Jedną z rutynowych czynności jest umieszczenie w kabinie maszynisty tabliczki z numerem. W tym wypadku jest to szczególna, okrągła liczba – 100.
To oznacza, że od początku funkcjonowania podziemnej kolei w Warszawie (uruchomiona została w 1995 roku) wyprodukowano i przeznaczono dla stołecznego metra już sto pojazdów. Oprócz najnowszych, które powstają w Czechach, mamy wagony: Siemens Inspiro, Alstom Metropolis, a także rosyjskie typu 81. Więcej informacji o taborze metra i danych technicznych można znaleźć na naszej stronie internetowej – https://metro.waw.pl/metro-warszawskie/informacje-o-taborze/.
Pociągi, które są u nas na stanie i służą pasażerom warszawskiej komunikacji miejskiej regularnie przechodzą przeglądy oraz remonty, w miarę potrzeb są one modernizowane. Część z tych zakupionych przed laty pojazdów nie przewozi już mieszkańców Warszawy, ponieważ są wycofywane z eksploatacji i przekazywane do Kijowa.
Pod koniec kwietnia odbył się transport pierwszych sześciu wagonów serii 81. Łącznie do stolicy Ukrainy, która zmaga się z rosyjską inwazją, trafi dziesięć takich pociągów. Na razie przewieziono na lawetach do naszych sąsiadów sześć pociągów, wkrótce transport kolejnego składu. Z prośbą o podobną pomoc zwróciło się także metro w Charkowie. Trwają uzgodnienia zakresu możliwej pomocy.
Zakup pociągów Skoda Varsovia został dofinansowany ze środków unijnych.