Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Kolejne sto autobusów hybrydowych dla Warszawy

28-10-2025 13:06 | Autor: Tomasz Kunert
W przyszłym roku na warszawskie ulice wyjedzie kolejna setka nowych autobusów hybrydowych. Zarząd Transportu Miejskiego podpisał z firmą Relobus umowę o wartości 1,1 mld zł na obsługę stołecznych linii autobusami dziewięcio- i osiemnastometrowymi.

Flota nowoczesnych autobusów w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego powiększa się – Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały w ostatnich dniach kilka umów na dostawy autobusów elektrycznych i w przyszłym roku wyślą na ulice niemal 200 nowych pojazdów. Trwa także analiza ofert w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego na kupno 120 przegubowców – one także pojawią się na warszawskich ulicach w 2026 roku.

ZTM podpisał również dwie najnowsze umowy z firmą Relobus na świadczenie usług przewozowych od 2026 roku – od października przyszłego roku pasażerów będzie woziło 50 nowych autobusów hybrydowych o długości 9 metrów, a od grudnia kolejna „pięćdziesiątka” – tym razem 18-metrowych „przegubów”.

Relobus do obsługi kontraktu skieruje autobusy w standardzie warszawskim, w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego. Będą wyposażone zgodnie z wymaganiami ZTM, czyli m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności, jak również zaawansowane systemy wspomagające prowadzącego pojazd np. ostrzeganie o zderzeniu z pieszym i rowerzystą, informację o martwym polu, ostrzeganie o senności i poziomie uwagi kierowcy. Autobusy będą również miały system kontroli dostępu do pojazdu, który uniemożliwia jego uruchomienie przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu. Będą posiadać także automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika i układu ogrzewania.

W obydwu kontraktach będą to autobusy z systemem tzw. start-stop – to układ, dzięki któremu w czasie postoju na przystankach silnik zostaje wyłączony, co dodatkowo ogranicza emisję zanieczyszczeń, a także zmniejsza hałas. Przewoźnik został zobowiązany do zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu na podstawie umowy o pracę.

Usługi w ramach umowy rozpoczną się 26 października (autobusy dziewięciometrowe) i 1 grudnia (osiemnastometrowe) 2026 roku i będą wykonywane przez 10 lat. Kontrakt przewiduje, że rocznie pojazdy mają wykonać maksymalnie po 4,2 miliona wozokilometrów w każdym kontrakcie. Wartości kontraktów to odpowiednio 539 mln i 601 mln zł brutto.

Wróć