Bogusław Lustyk to artysta z dużym dorobkiem twórczym – znany m. in. z instalacji plenerowych na Krakowskim Przedmieściu poświęconych Powstaniu Warszawskiemu. Impulsem do podjęcia tematu „Kaligrafia Sportu” była jego fascynacja kulturą Japonii, a szczególnie japońską kaligrafią.
– Od wielu lat podejmuję próby pokazania ekspresji ruchu poprzez sztukę kaligrafii. Najpierw był taniec – kilkanaście lat temu w Stanach Zjednoczonych – a potem próby ze sportem, które zacząłem na Olimpiadzie 2012 w Londynie. Wykonałem tam serię obrazów nawiązujących do techniki kaligrafii – wyjaśnia Bogusław Lustyk.
Warto wspomnieć, że obrazy te zostały uhonorowane złotym i brązowym medalem w Olimpijskim Konkursie Sztuki, a plakat „Maraton Warszawski” autorstwa Bogusława Lustyka zdobył srebrny medal na Biennale Plakatu Polskiego (2013).
Bogusław Lustyk przyzwyczaił nas do prac, w których zawarte jest jakieś przesłanie. Niemal w całej jego twórczości widać zmaganie się z nowymi wyzwaniami. W każdej z prac można dostrzec zamysł artystyczny. Nie inaczej jest w przypadku podjętej przez niego tematyki sportowej. Związane z nią doświadczenia artystyczne zachęciły go do podjęcia próby znalezienia syntezy sportu. Aby pokazać różnorodność i wielowymiarowość fenomenu, jakim jest współczesny sport, sięgnął po pełną ekspresji technikę – tradycyjną kaligrafię japońską.
- To inspirujące doświadczenie. Szczególnie fascynujące były próby z różnymi stylami kaligrafii. Nie chcąc jedynie naśladować techniki japońskiej, poszukiwałem własnych narzędzi i własnych środków wyrazu – dodaje autor.
Efekt jego kilkunastoletniej pracy mogliśmy podziwiać podczas wystawy w Galerii „-1” w Centrum Olimpijskim.