Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Hałas jest uciążliwy a normy są przekroczone

08-09-2021 21:34 | Autor: red.
Zanim dojdzie do wykonania pomiarów akustycznych zleconych przez BOŚ w ramach mapy akustycznej firma Sonitus we współpracy z mieszkańcami Wilanowa wykonuje badania, które będą są dostępne na stronie www.halaswarszawa.pl.

- Mamy zainstalowane 3 urządzenia na działkach w pobliżu POW. Dzięki temu, mieszkańcy Wilanowa mogą na bieżąco śledzić skalę generowanego hałasu. Już dziś mieszkańcy zgłaszają, że hałas jest bardzo uciążliwy. Wraz z uruchomieniem tunelu przez Ursynów i puszczeniem ruchu ciężarowego, obawiamy się, że hałas będzie jeszcze większy. Na początku lipca zaprezentowaliśmy urządzenia do pomiaru hałasu oraz wyniki jakie uzyskaliśmy na odcinku wawerskim Południowej Obwodnicy Warszawy. Wówczas wykazaliśmy, że normy hałasu są przekroczone – powiedział Sławomir Potapowicz Wiceprzewodniczący Rady Warszawy – Dziś prezentujemy efekty naszych badań w Wilanowie. Tu również potwierdzają się głosy mieszkańców, że hałas jest dla nich uciążliwy, a normy są przekroczone-dodaje.

Wilanów pełen hałasu

Od otwarcia dwóch, z trzech odcinków, trasy S2 POW minęło ponad pół roku. - Całodobowy jednostajny szum i hałas przejeżdżających z nadmierną prędkością aut i motocykli wpisał się już naszą rzeczywistość – zauważa radna dzielnicy Wilanów Urszula Włodarska-Sęk. - Szczególnie uciążliwe jest to latem, kiedy nie można wyjść do ogródka, odpocząć, czy zasnąć przy otwartych oknach. Mieszkańcy skarżą się, że ich życie pogorszyło się. Droga ekspresowa S2 biegnie przez tereny zielone Wilanowa, w pobliżu obszarów chronionych, cennych przyrodniczo, które są bogactwem naturalnym Warszawy i bardzo chętnie do tej pory odwiedzanych przez Warszawiaków. Według Włodarskiej-Sęk dzisiaj zdecydowanie trudniej mówić o terenach rekreacji i odpoczynku w obliczu permanentnego hałasu, szczególnie, że stoimy w przededniu oddania do użytku ostatniego, ursynowskiego odcinka trasy i umożliwienia ruchu pojazdów o masie pow. 3,5t. Mieszkańcy Wilanowa, szczególnie Zawad, Kępy Zawadowskiej i Powsinka bardzo się tego boją, ponieważ wiedzą, że sytuacja jeszcze się pogorszy. GDDKiA zapowiada, że w ciągu 12-18 miesięcy od uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie wszystkich zadań przeprowadzi porealizacyjną analizę akustyczną. To oznacza, że cały proces, od zakończenia i oddania do użytku całości inwestycji, poprzez przeprowadzenie niezbędnej procedury pomiarowej, formalnej i przetargowej, aż do wykonania dodatkowych ekranów, będzie trwał co najmniej kilka lat – podkreśla radna.

Petycję podpisało prawie tysiąc osób

- My nie możemy czekać kilku lat w takich warunkach! – irytuje się radna. - Dlatego wspólnie z mieszkańcami wzięliśmy sprawę w swoje ręce. Blisko tysiąc osób podpisało petycję złożoną do Dyrektora GDDKiA, Ministra Infrastruktury, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o zabezpieczenie mieszkańców Wilanowa przed hałasem. Wspólnie z radnymi Wawra zawnioskowaliśmy do Rady Miasta st. Warszawy i Prezydenta Miasta o przeprowadzenie pomiarów hałasu w rejonie Południowej Obwodnicy Warszawy na terenie Wilanowa i Wawra. Zostaną one wykonane w ramach przygotowywanej mapy akustycznej Warszawy. Rozpoczęliśmy również własne pomiary hałasu, aby mieć materiał porównawczy do analizy i dalszych działań - mówi Urszula Włodarska-Sęk, radna z Wilanowa.

W planach jest wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na POW, co powinno wpłynąć na ograniczenie prędkości jazdy przez kierowców, a tym samym redukcję emisji hałasu oraz do GDDKiA o wymianę drzew, które się nie przyjęły oraz dodatkowe nasadzenia wzdłuż obwodnicy, gdyż do pewnego stopnia drzewa również mogą ograniczać rozprzestrzenianie się hałasu.

Przekroczone normy

- Hałas można prawdopodobnie uznać za najgorsze, niematerialne zanieczyszczenie środowiska wytworzone przez człowieka poprzez intensywny rozwój cywilizacyjny. Automatycznie przyzwyczajamy się do niego, szczególnie jeśli ma niezbyt duże natężenie. Powstaje w ograniczonej przestrzeni (np. fabryka, koncert), ale też na przestrzeni bardzo rozległej (np. droga, linia kolejowa). Bywa o różnym charakterze. Ciągły i jednostajny, jak dźwięk pracującego generatora prądu czy ulicy z intensywnym ruchem kołowym, ale bywa też ograniczony w czasie, jak hałas pochodzący od linii kolejowej – zauważa Paweł Czarnecki Radny Dzielnicy Wilanów.

- Odnosząc się do pierwszych dni pomiaru przy niepełnym obciążeniu drogi w większości czasu, normy hałasu nie są przekroczone – zauważa Czarnecki. - Natomiast mamy przekroczenia w niedziele około godziny 17:00, wtorek po 21:00, poniedziałek po 20:00. (70-90db). Są to jednostkowe przekroczenia, które wskazują, że w momencie uruchomienia pełnej trasy obwodnicy oraz wzmożonemu ruchowi po powrocie z wakacji, a także końcowi wegetacji roślinności, te wartości będą rosły.

Wróć