Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Filmowy Ursynów

26-05-2021 20:29 | Autor: Katarzyna Nowińska
Ursynów, mimo że jest stosunkowo nową dzielnicą Warszawy, ma już na swym koncie niezły dorobek filmowy. Serialem, który z pewnością najwięcej osób kojarzy z Ursynowem, są „Alternatywy 4” Stanisława Barei. Blok z wielkiej płyty, w którym rozgrywa się znaczna część akcji tej komedii, i w którym stróżował słynny Stanisław Anioł położony jest przy ulicy Grzegorzewskiej 3 na osiedlu Na Skraju na Starym Imielinie. Obecnie na bloku oprócz muralu upamiętniającego serial znajduje się tabliczka z informacją „dawniej Alternatywy 4”.

Serial został wyprodukowany w 1983, ale na skutek działań PRL-owskiej cenzury jego emisja była wstrzymywana przez ponad trzy lata, a z oryginalnej wersji usunięto sceny, które w opinii cenzorów w zbyt bezpośredni sposób obśmiewały socjalistyczną rzeczywistość. Komedia opowiada o perypetiach mieszkańców nowo wybudowanego bloku przy ulicy Alternatywy 4 na powstającym warszawskim osiedlu – Ursynowie. Stróżem bloku przy Alternatywy 4 jest despotyczny i przebiegły Stanisław Anioł, w którego postać wcielił się Roman Wilhelmi. Gospodarz domu bezpardonowo wtrąca się i ingeruje w życie lokatorów, co stopniowo zaczyna ich coraz bardziej irytować i doprowadza do zawiązania się spisku wymierzonego w Stanisława Anioła. Serial zyskał ogromną popularność w latach 80-tych oraz na początku lat 90-tych i do dnia dzisiejszego ma grono swych wiernych fanów. Dla uhonorowania pamięci tej kultowej produkcji filmowej w styczniu 2005 Rada Warszawy nadała jednej z nowych ulic na Ursynowie nazwę Alternatywy.

Stanisław Bareja najwyraźniej upodobał sobie dzielnicę, gdyż kręcił tutaj również sporą część scen serialu „Zmiennicy”, opowiadającego o losach dwóch taksówkarzy – Kasi i Jacka, jeżdżących na zmianę na taksówce należącej do Warszawskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego (WPT). Kasia, aby dostać tę pracę, przebiera się za mężczyznę, gdyż kobiety nie mogą w tym czasie w Polsce pracować jako kierowcy taksówek. W Warszawie dochodzi do procederu szmuglowania heroiny z Tajlandii do Niemiec, w co zamieszany jest działacz sportowy – Antoni Kłusek, a jego łącznikiem jest tajski student warszawskiej politechniki. Przez zbieg feralnych okoliczności w całą aferę uwikłani zostają kierowcy taksówki, gdyż jeden z przemytników w dziurze za fotelem kierowcy postanawia ukryć dolary pochodzące z nielegalnych interesów. Ursynów pojawia się również w wielu scenach jeszcze jednej z komedii Stanisława Barei – "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz". Film opowiada o losach dyrektora Tadeusza Krzakoskiego, w którego postać wcielił się niezapomniany Krzysztof Kowalewski. Dyrektor podczas jednego ze spotkań służbowych poznaje atrakcyjną i tajemniczą Danusię, z którą wkrótce dopuszcza się zdrady swej żony i tak rozpoczyna się łańcuszek zabawnych perypetii.

Również inna znana komedia, opowiadająca o życiu taksówkarza Jurka Kilera, była częściowo kręcona na Ursynowie. Chodzi, oczywiście, o film „Kiler-ów 2-óch" w reżyserii Juliusza Machulskiego. Wiele scen nakręcono w okolicach kampusu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Mieszkanie tytułowego bohatera, w którego rolę wcielił się Cezary Pazura, mieściło się przy ulicy Nowoursynowskiej, a budynek Fundacji Jurka Kilera w Pałacu Krasińskich, gdzie znajduje się Rektorat Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Rektorat SGGW oraz teren na skarpie za pałacem zobaczymy również w komedii "Bułgarski Pościkk", w której dwóch funkcjonariuszy bułgarskiego wywiadu przyjeżdża do Warszawy z misją zlikwidowania zdrajcy oraz odzyskania kompromitujących materiałów.

Ursynów utrwalony został także w kultowej komedii „Dzień Świra” w reżyserii Marka Koterskiego. Budynek, w którym ci wszyscy okropni sąsiedzi tak bardzo nękali swymi złośliwościami głównego bohatera Adasia Miauczyńskiego, zlokalizowany jest przy ulicy Kulczyńskiego 7.

Nie tylko komedie kręcone były na Ursynowie. Nie gdzie indziej, jak w Parku Natolińskim, rozgrywa się bowiem słynna scena polowania z filmu „Pan Tadeusz" Andrzeja Wajdy. Ten sam Natoliński Park w filmie „Wiedźmin" Marka Brodzkiego przemienia się w magiczny Las Brokilon.

Surowe wnętrze najbardziej rozpoznawalnej ursynowskiej świątyni – Kościoła Wniebowstąpienia Pańskiego przy Alei KEN 101 – podziwiać możemy w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego. Główny bohater pierwszego odcinka „Dekalogu” wchodzi do pustego, oświetlonego świecami monumentalnego kościoła po tym, jak kilka godzin wcześniej kilkadziesiąt metrów od świątyni utonął jego jedyny syn. Zrozpaczony ojciec pragnie okazać Bogu swój gniew i sprzeciw wobec tego, co go spotkało. W geście protestu – przewracając prowizoryczny ołtarz w nowo wybudowanym kościele. Na twarz figury Matki Boskiej Częstochowskiej kapią krople wosku ze poprzewracanych świec i spływają po twarzy Maryi niczym łzy. Ursynowski Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego pojawia się też w teledyskach Kazika i T.Love.

Z kolei zespół Lady Pank nakręcił na Ursynowie teledysk do swego hitu „Fabryka Małp”. W kadrach teledysku zobaczymy widoki z 15-piętrowego bloku przy ulicy Szolc-Rogozińskiego, który to budynek w tamtym czasie był jednym z najnowocześniejszych w całej dzielnicy. Wokalista Janusz Panasewicz wychodzi na balkon i spogląda na budujące się wokół osiedla.

Dzisiaj dzielnica jest jednym z ulubionych plenerów wielu popularnych seriali telewizyjnych, takich jak, „M jak Miłość", „Barw Szczęścia" czy „Na Wspólnej”. Natomiast w położonym w bezpośrednim sąsiedztwie Ursynowa Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie często goszczą ekipy produkcyjne różnych programów telewizyjnych.

Wróć