Pierwsze elektryczne hulajnogi pojawiły się na ulicach Warszawy w 2018 roku. Szybko zdobyły popularność, ale też stały się powodem licznych problemów, głównie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Ich źródłem był brak odpowiednich przepisów, określających czym jest e-hulajnoga, gdzie może się poruszać i parkować.
Dlatego od kilku lat m.st. Warszawa apelowało do Ministerstwa Infrastruktury o regulację tych kwestii. Przedstawiciele miasta uczestniczyli w konsultacjach społecznych i składali uwagi do kolejnych wersji ustawy. W końcu, na początku 2021 r., ustawa trafiła na ścieżkę legislacyjną, zmierzającą do uchwalenia i w kwietniu została podpisana przez prezydenta. W dniu 20 maja nowe przepisy weszły w życie.
Co dokładnie się zmienia? Przede wszystkim określona została definicja elektrycznej hulajnogi. Jest to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego, znajdującego się na tym pojeździe. Pojazdy bez kierownicy lub tylko z jedną osią zostały zdefiniowane jako „urządzenia transportu osobistego”.
Jadąc e-hulajnogą, nie wolno będzie przewozić pasażera i przekraczać prędkości 20 km/h. Do jazdy hulajnogą przeznaczone będą drogi dla rowerów i pasy rowerowe – na takich samych zasadach, jakie obowiązują rowerzystów. Jeśli takiej infrastruktury nie ma, należy korzystać z jezdni (jeśli prędkość na niej jest ograniczona do 30 km/h) lub chodnika (wówczas należy jechać z „prędkością zbliżoną do prędkości pieszego”).
Parkowanie e-hulajnóg jest dozwolone wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, zachowując co najmniej 1,5 m przejścia.
Wychodząc naprzeciw tym zasadom, m.st. Warszawa podjęło rozmowy z operatorami wypożyczającymi e-hulajnogi. Zaproponowano oznakowanie stojaków rowerowych tak, aby można było przy nich parkować również e-hulajnogi.
Operatorzy nie odnieśli się dotychczas do tej propozycji. Zatem parkując obecnie e-hulajnogę, użytkownik musi się stosować do ogólnych przepisów – czyli ustawiać ją wzdłuż zewnętrznej krawędzi chodnika. Zaparkowanie e-hulajnogi nieprawidłowo jest wykroczeniem, za które użytkownikowi grozi mandat karny. W sytuacji gdy e-hulajnoga będzie zostawiona w sposób blokujący ruch lub zagrażający bezpieczeństwu (np. będzie przewrócona), może zostać usunięta z drogi przez odpowiednie służby. Przypadki nieprawidłowego parkowania najlepiej zgłaszać do Miejskiego Centrum Kontaktu 19115. O porządek dbają specjalne patrole Straży Miejskiej i Zarządu Dróg Miejskich.
Odkąd w stolicy pojawiły się pierwsze e-hulajnogi, przedstawiciele ZDM wielokrotnie spotykali się z operatorami wypożyczającymi taki sprzęt. Wskazywano na ryzyka prowadzenia biznesu bez regulacji prawnych oraz podkreślano oczekiwania w stosunku do operatorów (m.in. w zakresie edukacji użytkowników i uporządkowania parkowania). Operatorzy deklarowali chęć współpracy i uporządkowania zasad działania, co nie było możliwe bez przepisów ustawowych.
Teraz, gdy nowe przepisy weszły w życie, ZDM przygotował propozycję nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej. Dotyczy ona zarówno wymagań wobec operatorów jak i zobowiązań ze strony miasta. Została ona przedstawiona pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie – firmom Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. ZDM ma nadzieje na szybkie porozumienie, aby móc wprowadzić te nowe zasady z korzyścią zarówno dla użytkowników, jak i innych mieszkańców Warszawy.