Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Chopin i Syrenka

12-10-2022 21:04 | Autor: Jolanta Waśkiewicz
Dwa małe miasteczka - sycylijskie Cefalù, hiszpańska Úbeda oraz trzy metropolie Paryż, Stambuł i Warszawa spotkały się w ostatnim tygodniu września na Ursynowie. Jak to możliwe?

W projektach Erasmus+ nie ma nic niemożliwego. To kolejny już dwuletni unijny projekt nauczycieli z ursynowskiej Szkoły Podstawowej nr 336 im. Janka Bytnara „Rudego”, której uczestnictwo w międzynarodowych sieciach szkół i realizacja projektów międzynarodowych zostały tydzień temu docenione i nagrodzone przez prezydenta m. st. Warszawy Honorowym Wyróżnieniem „Szkoła z pomysłem”.

Tym razem projekt nosi nazwę ,,Szkoły wobec edukacyjnych i społecznych wartości dziedzictwa kulturowego”. Jego zadaniem jest przybliżyć młodzieży ze szkół 5 państw światowe dziedzictwo UNESCO. Ten z pozoru poważny temat został opracowany przez nauczycieli w różnych ujęciach tak, by zaciekawić nastolatków, nad czym czuwa polska koordynatorka projektu anglistka Ewa Rysińska wraz z zespołem: geografką Katarzyną Młynarczyk i polonistką Jolantą Waśkiewicz. Na liście światowego dziedzictwa znajdziemy nie tylko obiekty materialne, czyli dzieła architektury, rzeźby, malarstwo, stanowiska archeologiczne, zabytkowe przedmioty, miejsca przyrodnicze - pomniki przyrody, lecz także arcydzieła ustnego i niematerialnego dziedzictwa: tradycje i przekazy ustne, sztuki widowiskowe i tradycje muzyczne, zwyczaje, obyczaje i obchody świąteczne, umiejętności związane z tradycyjnym rzemiosłem, np. potrawy regionalne.

Przez pięć dni 22 ursynowskie rodziny gościły u siebie uczestników projektu, uczniów z Turcji, Hiszpanii, Francji i Włoch. Uczniowie uczyli się wzajemnie, prezentując przygotowane wcześniej pod kierunkiem nauczycieli materiały i ćwicząc przy tym język angielski w praktyce.

Podczas spotkania w Warszawie przedstawiliśmy legendy związane ze stolicą oraz historię Starówki, wpisanej we wrześniu 1980 roku na listę UNESCO jako przykład całkowitej rekonstrukcji zniszczonego podczas niemieckiej okupacji zespołu historycznego.

Gospodarze i goście prezentowali swoje miejscowe legendy w formie multimedialnej (pokazywali nakręcone przez siebie krótkie filmy) lub teatralnej. Ruszyli też na spacery po stolicy, szukając śladów Chopina w Łazienkach Królewskich i na Krakowskim Przedmieściu, miejsc, gdzie ukazała się Złota Kaczka i Bazyliszek. Goście liczyli i fotografowali spotkane warszawskie Syrenki. W Muzeum Etnograficznym uczniowie odwiedzili interaktywną wystawę ,,To tu, to tam”, która skłania do refleksji na temat podróżowania. Uczestniczyli w interaktywnych warsztatach muzycznych, podczas których uczyli się przyśpiewek ludowych, co nie jest łatwym zadaniem dla cudzoziemca, mimo to dzielnie próbowali opanować szeleszczący język polski. Podczas realizacji zadań projektowych uczniowie świetnie się bawią, ale jest też czas na obcowania z kulturą wysoką. Tym razem był to udział w specjalnym koncercie w Sali Fryderyk, gdzie mogli wysłuchać muzyki Chopina. Maestro zagrał specjalnie dla gości mazurki, walce i sonaty naszego wielkiego rodaka. Zagraniczni uczniowie i ich nauczyciele byli niezwykle poruszeni po seansie filmu Jana Komasy ,,Powstanie Warszawskie”, gdyż zrozumieli ogrom zniszczeń stolicy i to, ile wysiłku włożyli warszawiacy w jej odbudowę.

Popołudnia, czyli czas wolny od zajęć, młodzi goście spędzali najchętniej na Ursynowie, grając razem w piłkę na szkolnym boisku, w kręgle na hali Ursynów czy spacerując po Lesie Kabackim. Młodzi ludzie szybko nawiązują przyjaźnie, doceniają też pomysł na naukę poza szkolną ławką.

Wartością szczególną dla młodzieży europejskiej jest możliwość lepszego poznania się i zobaczenia, że mimo różnic kulturowych jesteśmy tacy sami. Wspólna praca projektowa zbliża ludzi. Motywuje do podróżowania po świecie, otwiera umysł na poznanie innych. Sprawia, że w młodych umysłach powstaje idea lepszego świata, w którym możliwa jest przyjaźń i współpraca ludzi z różnych krajów, kultur, religii. To niezwykle optymistyczne przesłanie w dzisiejszych trudnych czasach.

Wróć