Lata oczekiwania na otwarcie
Przez lata decyzja o otwarciu buspasa była wstrzymywana i uzależniana od otwarcia trasy S7. Ponieważ pierwszy odcinek tej trasy pomiędzy węzłem Lotnisko – Lesznowola został otwarty, Zarząd Dróg Miejskich postanowił powrócić do malowania buspasa na najdłuższej z warszawskich ulic. Wszystkie analizy mówiły, że po otwarciu trasy S7, nazywanej bardzo często „Puławską-bis” ruch na tej ulicy zmniejszy się w sposób znaczący. Wytyczenie buspasa również wynika z polityki mobilności przyjętej przez władze Warszawy. Promuje ona transport publiczny i chce ona zachęcić mieszkańców Warszawy do korzystania z niego. Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.
Pierwsze dni
Pierwsze dni po uruchomieniu buspasa na Puławskiej były trudne. Powstawały korki i widać, że wszyscy kierowcy uczyli się nowych rozwiązań komunikacyjnych. Proces nauki dotyczył zarówno kierowców jak również drogowców, którzy zaczęli dostosowywać światła (wydłużona została m.in. długość świateł w lewoskręcie z Puławskiej w Karczunkowską). Został również przy okazji uporządkowany system parkowania na Puławskiej. Na prawie całej długości ulicy nie mogą już parkować samochody.
- Obserwuję od samego początku funkcjonowanie buspasa na Puławskiej. Jestem w stałym kontakcie z mieszkańcami. Pierwsze dni były na pewno trudne ale widać, że z kolejnym dniami płynność na Puławskiej się poprawia. Cieszą również doniesienia z Zarządu Transportu Miejskiego, który informuje, że jeżeli przed uruchomieniem buspasa na porządku dziennym były spóźnienia autobusów, po jego uruchomieniu jest już to rzadkością. Widać buspas się sprawdza, ale my wraz z przewodniczącym Tomaszem Sieradzem jeszcze w tym miesiącu zwołamy wspólnie posiedzenie Komisji Zielonego Ursynowa i Komisji Mobilności, Transportu i Inwestycji, gdzie zaprosimy ZTM i ZDM. Będziemy rozmawiać o tym, jak bardziej poprawić funkcjonowanie tego rozwiązania komunikacyjnego – mówi dla Passy Paweł Lenarczyk z Polski 2050, przewodniczący Komisji Zielonego Ursynowa.
Perspektywa
Do pełnego sukcesu działania buspasa na Puławskiej jest potrzeba również przedłużenia go po stronie Piaseczna oraz wybudowanie lepszego połączenia pomiędzy Piasecznem, a trasą S7. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że do końca tego roku zostanie oddany kolejny fragment ekspresówki w kierunku Grójca. To na pewno polepszy wykorzystanie tej drogi. Niestety zaawansowanie finansowe robót jest na poziomie 60%.