Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Burza i Przed Burzą

04-05-2016 20:44 | Autor: Mirosław Miroński
Prawdziwym wydarzeniem na kulturalnej mapie Warszawy okazała się inscenizacja „Burzy” według Williama Szekspira na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Jest ona wystawiana w ramach baletowego Festiwalu Szekspirowskiego w 400-lecie śmierci wielkiego angielskiego dramatopisarza.

Balet „Burza” powstał w koprodukcji z Het Nationale Ballet, Amsterdam. Choreograf – Krzysztof Pastor nawiązuje w do nastroju i klimatu dzieła Szekspira nie zagłębiając się w fabułę dramatu. Prace nad Burzą Krzysztof Pastor rozpoczął wspólnie z Het Nationale Ballet. Prapremiera w Amsterdamie miała miejsce w 2014 roku. Spektaklowi towarzyszy muzyka Henry’ego Purcella, Thomasa Tallisa, Roberta Johnsona, Matthew Locke’a, Michela van der Aa oraz tradycyjna muzyka perska.

Na uwagę zasługuje zarówno maestria wykonania (choreografia, taniec), jak i scenografia, która odgrywa tu niezwykle istotną rolę.

Nic dziwnego, że balet Burza stał się źródłem inspiracji dla znanego artysty malarza i grafika, który obserwując tancerzy podczas prób, stworzył cykl rysunków oraz szkice portretowe zespołu. Są one eksponowane w foyer głównym Opery Narodowej. Wystawa nosi tytuł „Przed burzą”.

Jak można oczekiwać – rysunki te są żywiołowym zapisem fragmentów tańca, scen, które rozgrywały się przed oczami artysty i próbą uchwycenia wyrazów twarzy poszczególnych tancerzy. Egzotyczna uroda niektórych z nich wzbogaca i urozmaica zestaw portretów.

Wystawa „Przed burzą” Bogusława Lustyka pokazuje, że różne dziedziny sztuki mogą przenikać się w wielu obszarach, a jedno wielkie dzieło (jakim jest niewątpliwie inscenizacja Burzy) pociąga za sobą powstanie nowych, kolejnych dzieł z innych dyscyplin.

Choreografia Krzysztofa Pastora zrobiła na Bogusławie Lustyku artyście wielkie wrażenie.

– Po obejrzeniu Burzy w Amsterdamie poprosiłem dyrektora Waldemara Dąbrowskiego o możliwość robienia notatek z prób do warszawskiej inscenizacji – wyjaśnia artysta

Fascynacja Bogusława Lustyka tańcem rozpoczęła się w Ameryce od spotkania z Alvin Ailey American Dance Theater i New York City Ballet. Zaowocowało to współpracą z National Museum of Dance w Saratoga Springs, a następnie z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie artysta zaprezentował (2002) cykl obrazów „Obok teatru”. Bogusław Lustyk jest twórcą znanym i cenionym nie tylko w Polsce, ale również za granicą.

Jest autorem instalacji dla uczczenia Powstania Warszawskiego prezentowanych na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie (2014/2015) „Dziś idę wałczyć mamo” oraz „Warszawskie szańce”, które spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców stolicy i przyjeżdżających tu turystów. Za realizacje tych projektów został nominowany do Nagrody Norwida.

Wróć