Obecnie ta ulica nie ma jeszcze swojego patrona. Teraz radni z Ursynowa dostali ze stołecznej rady do zaopiniowania projekt uchwały w tej sprawie. Pięciu miejskich radnych chciałoby, by ursynowski odcinek został nazwany Aleją Jadwigi Kaliskiej.
Kim była Jadwiga Kaliska?
Jadwiga Kaliska to polska królowa z przełomu XIII i XIV wieku. Jako dziecko ostała zaręczona z księciem brzeskim Władysławem Łokietkiem, który jako posag otrzymał prawdopodobnie kasztelanię radziejowską. Przypuszczalnie 6 stycznia 1293 r małżeństwo zostało oficjalnie zawarte. Jadwiga razem z mężem uczestniczyła też w koronacji królewskiej Przemysła II w Gnieźnie 26 czerwca 1295 r. Śmierć Przemysła II w wyniku zamachu w Rogoźnie 8 lutego 1296 r. utorowała Jadwidze i jej małżonkowi drogę do objęcia jego dziedzictwa w postaci Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego.
Jadwiga stała przez 40 lat u boku Władysława Łokietka, będąc nie tylko partnerką, ale i politykiem. Kronikarze zanotowali, że miała prawo do używania pieczęci królewskiej, co w średniowieczu nie było normą dla małżonek królewskich. Prawdopodobnie to Jadwiga dowodziła obroną Wawelu w 1311 roku przed zbuntowanymi mieszczanami miejskimi. Według kronikarzy Jadwiga pełniła dużą rolę polityczną, wspierając dążenia i plany swojego męża. Jadwiga przeżyła Łokietka o 6 lat. Królowa seniorka zmarła 10 grudnia 1339 w Starym Sączu i została pochowana w tamtejszym klasztorze klarysek.
Ursynowska autostrada
Odcinek ursynowski to w znacznej części tunel komunikacyjny, biegnący na odcinku ponad 2 kilometrów pod 150 - tysięcznym miastem. Trasa początkowo naziemna, rozpoczynająca się od Węzła Puławska i głównych zjazdów i wjazdów związanych z przedłużoną ul. Gandhi, schodzi pod ziemię na wysokości ulicy Polskie Drogi. Po pokonaniu odcinka podziemnego, w tym najtrudniejszego fragmentu, jakim jest przejście tunelu pod funkcjonującą nieprzerwanie linią metra, wylot znajdzie się na skarpie ursynowskiej, tuż przy stajniach SGGW za ul. Nowoursynowską.
Ten przejazd o długości ok. 2,3 km jest najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni ma szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m, liczone od krawędzi jezdni. Wjazd z Ursynowa na POW będzie możliwy tylko w dwóch miejscach: poprzez węzeł Ursynów Zachód oraz poprzez węzeł Ursynów Wschód. Układ komunikacyjny nad tunelem zasadniczo się nie zmieni. Sąsiadujące zjazdy znajdą się tuż przed węzłem Puławska, umożliwiając włączenie się w ruch miejski poprzez ulicę Puławską oraz po wyjeździe z tunelu portalem wschodnim, już na terenie pól wilanowskich.
Planowanie realizacji tak poważnego przedsięwzięcia wynikało z konieczności usprawnienia przejazdu przez Warszawę. Zapotrzebowanie to potwierdziły analizy prognoz ruchu, z których wynikało, że w 2020 roku podczas godzin szczytu porannego tunelem POW pod ul. Płaskowickiej w obie strony będzie przejeżdżać około 4740 pojazdów w ciągu godziny, zaś podczas szczytu popołudniowego około 5060 pojazdów. Natomiast prognozy na 2035 roku, opracowane przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2014 roku, przewidywały, że natężenie ruchu wzrośnie o ok. 50%, wynosząc około 7520 pojazdów w ciągu godziny, czyli około 180 tys. pojazdów na dobę.