Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Aleja Jadwigi Kaliskiej powstanie na Ursynowie?

16-11-2022 21:08 | Autor: Piotr Celej
Ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy ma przyjąć nazwę alei Jadwigi Kaliskiej, polskiej królowej. Tak chce grupa pięciu radnych, którzy już zgłosili wniosek. Teraz czeka na opinię przedstawicieli Ursynowa. Chodzi o fragment trasy ekspresowej S2 od mostu Anny Jagiellońskiej, aż do węzła przy ul. Puławskiej.

Obecnie ta ulica nie ma jeszcze swojego patrona. Teraz radni z Ursynowa dostali ze stołecznej rady do zaopiniowania projekt uchwały w tej sprawie. Pięciu miejskich radnych chciałoby, by ursynowski odcinek został nazwany Aleją Jadwigi Kaliskiej.

Kim była Jadwiga Kaliska?

Jadwiga Kaliska to polska królowa z przełomu XIII i XIV wieku. Jako dziecko ostała zaręczona z księciem brzeskim Władysławem Łokietkiem, który jako posag otrzymał prawdopodobnie kasztelanię radziejowską. Przypuszczalnie 6 stycznia 1293 r małżeństwo zostało oficjalnie zawarte. Jadwiga razem z mężem uczestniczyła też w koronacji królewskiej Przemysła II w Gnieźnie 26 czerwca 1295 r. Śmierć Przemysła II w wyniku zamachu w Rogoźnie 8 lutego 1296 r. utorowała Jadwidze i jej małżonkowi drogę do objęcia jego dziedzictwa w postaci Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego.

Jadwiga stała przez 40 lat u boku Władysława Łokietka, będąc nie tylko partnerką, ale i politykiem. Kronikarze zanotowali, że miała prawo do używania pieczęci królewskiej, co w średniowieczu nie było normą dla małżonek królewskich. Prawdopodobnie to Jadwiga dowodziła obroną Wawelu w 1311 roku przed zbuntowanymi mieszczanami miejskimi. Według kronikarzy Jadwiga pełniła dużą rolę polityczną, wspierając dążenia i plany swojego męża. Jadwiga przeżyła Łokietka o 6 lat. Królowa seniorka zmarła 10 grudnia 1339 w Starym Sączu i została pochowana w tamtejszym klasztorze klarysek.

Ursynowska autostrada

Odcinek ursynowski to w znacznej części tunel komunikacyjny, biegnący na odcinku ponad 2 kilometrów pod 150 - tysięcznym miastem. Trasa początkowo naziemna, rozpoczynająca się od Węzła Puławska i głównych zjazdów i wjazdów związanych z przedłużoną ul. Gandhi, schodzi pod ziemię na wysokości ulicy Polskie Drogi. Po pokonaniu odcinka podziemnego, w tym najtrudniejszego fragmentu, jakim jest przejście tunelu pod funkcjonującą nieprzerwanie linią metra, wylot znajdzie się na skarpie ursynowskiej, tuż przy stajniach SGGW za ul. Nowoursynowską.

Ten przejazd o długości ok. 2,3 km jest najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni ma szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 m, liczone od krawędzi jezdni. Wjazd z Ursynowa na POW będzie możliwy tylko w dwóch miejscach: poprzez węzeł Ursynów Zachód oraz poprzez węzeł Ursynów Wschód. Układ komunikacyjny nad tunelem zasadniczo się nie zmieni. Sąsiadujące zjazdy znajdą się tuż przed węzłem Puławska, umożliwiając włączenie się w ruch miejski poprzez ulicę Puławską oraz po wyjeździe z tunelu portalem wschodnim, już na terenie pól wilanowskich.

Planowanie realizacji tak poważnego przedsięwzięcia wynikało z konieczności usprawnienia przejazdu przez Warszawę. Zapotrzebowanie to potwierdziły analizy prognoz ruchu, z których wynikało, że w 2020 roku podczas godzin szczytu porannego tunelem POW pod ul. Płaskowickiej w obie strony będzie przejeżdżać około 4740 pojazdów w ciągu godziny, zaś podczas szczytu popołudniowego około 5060 pojazdów. Natomiast prognozy na 2035 roku, opracowane przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2014 roku, przewidywały, że natężenie ruchu wzrośnie o ok. 50%, wynosząc około 7520 pojazdów w ciągu godziny, czyli około 180 tys. pojazdów na dobę.

Wróć

Interesuje Cię współpraca?
Napisz do nas! wspolpraca@passa.pl
Copyright 2015 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA