Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Z Erasmusem+ w Hiszpanii

11-03-2020 23:16 | Autor: Agnieszka Dzierżanowska, Ewa Rysińska
W lutym uczniowie z klas ósmych wraz z opiekunami ze Szkoły Podstawowej nr 336 im. Janka Bytnara „Rudego” w Warszawie przebywali w Hiszpanii, w miejscowości O Barco de Valdeorras, w ramach projektu Erasmus+: „Oblicza Europejskiego Dziedzictwa Kulturowego”.

Tematem wizyty w partnerskiej szkole IES Martaguisela były tradycyjne instrumenty muzyczne.

Temat nie był przypadkowy. Miejscowość O Barco de Valdeorras położona jest w Galicji, regionie znanym ze szlaku św. Jakuba prowadzącego do miasta Santiago de Compostela, w którym znajduje się katedra św. Jakuba. Wejście do katedry zdobi XII wieczny, niedawno odrestaurowany Portal Chwały (Pórtico de la Gloria), gdzie możemy zobaczyć postaci 24 Starców Apokalipsy trzymających instrumenty. Właśnie te instrumenty były inspiracją do ciekawych, multimedialnych warsztatów, w których brali udział nasi uczniowie wraz z innymi uczestnikami projektu. Uczniowie z sześciu unijnych krajów projektu: Chorwacji, Francji, Grecji, Hiszpanii, Polski i Rumunii wspólnie odtwarzali muzykę wydobywanych z tych antycznych instrumentów na specjalnie stworzonej aplikacji, której tajniki również wspólnie zgłębiali. Była to wspaniała lekcja pracy zespołowej, zastosowania w praktyce znajomości języka angielskiego, posługiwania się nowoczesnymi technologiami, aby poznać wspólne europejskie dziedzictwo kulturowe. Wszystko realizowane w sposób najciekawszy z możliwych, bo poprzez praktykę! Takiej nauki nie da się zapomnieć. Tradycyjne gry podwórkowe, w które bawiono się dawnej w hiszpańskiej Galicji, sprawiały wszystkim uczniom wiele radości, nie mniej niż gra internetowa!

W Hiszpanii czekały na młodzież również inne historyczne atrakcje. Uczniowie poznali XIII wieczny zamek w miejscowości Ponferrada, dawnej siedzibie zakonu Templariuszy, który ochraniał pielgrzymów przemierzających szlak św. Jakuba. Widząc na własne oczy tyle wspaniałości: od starych ksiąg po ówczesne ubrania i broń – historia sama „wchodziła” do głowy.

Kolejnym punktem programu była wizyta w Las Medulas - miejscu, gdzie starożytni Rzymianie wydobywali złoto. Aby wydobyć złoto, najpierw należało stworzyć sieć wodną - sztuczne zbiorniki zbierające wodę i tunele o odpowiedniej głębokości i szerokości oraz odpowiednim kącie nachylenia, przez które przepuszczano wodę. W rezultacie powstałego ciśnienia wody skały były osłabione, rozpadały się. Kruszec był wymywany przez wodę. Dla nas, współczesnych, pozostał niesamowity krajobraz złotych gór, efekt ludzkiej gospodarności w pierwszych wiekach naszej ery. Nic dziwnego, że miejsce zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Spacer wśród starych, powyginanych w przedziwne kształty kasztanowców wokół wzgórz o ceglanej, mieniącej się wszystkimi kolorami złota, barwie oraz podziwianie pięknych górskich widoków to nie tylko przeżycia duchowe, ale znowu praktyka – osobiste doświadczenie, które przekłada się na wyniki każdego egzaminu z  geografii.

Erasmus+ to poznawanie kultury, to nauka, która jest największą przyjemnością. Nie do zastąpienia żadnym podręcznikiem. Współpraca międzynarodowa pozwala na atrakcyjną realizację podstawy programowej, wzmacnia kompetencje kluczowe uczniów i nauczycieli. W programie Erasmus+, przewidzianym na lata 2014-2020 wśród priorytetów europejskich w obszarze edukacji szkolnej znalazło się m.in. rozwijanie umiejętności podstawowych. Standardowe lekcje, podczas których korzystamy z  podręczników, zeszytów ćwiczeń, nagrań audio i wideo są szkolną codziennością. Nawet najlepsza lekcja w  sali szkolnej nie zastąpi działań praktycznych. Lekcja bez zastosowania w rzeczywistości, realnej sytuacji z  życia wziętej, to tak, jak nauka gotowania w teorii. Można znać na pamięć receptury, wiedzieć co i jak się robi, a jak przychodzi do praktyki, okazuje się, że gotowanie jest dużo bardziej skomplikowane, nie zawsze wychodzi, nawet tym, którzy mają wiedzę na najwyższym poziomie.

Pobyt w Hiszpanii był niezwykle udany. Uczniowie SP 336 wrócili pewniejsi swojej wiedzy i  umiejętności jej zastosowania podczas pracy w grupie międzynarodowej. Byli zachwyceni zarówno ciepłym, życzliwym przyjęciem rodzin hiszpańskich, jak i smaczną kuchnią oraz pięknem tamtejszego krajobrazu. Nic dziwnego, że pożegnaniom towarzyszyły łzy i słowa: do zobaczenia. Do następnego spotkania w maju, tym razem w  Warszawie.

Wróć