Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

dzisiejsza
pogoda

22°
8°

Wkrótce usprawnienia ruchu na Ursynowie

07-03-2018 22:02 | Autor: Bogusław Lasocki
W związku z budową POW przejazdy przez Ursynów stają się coraz bardziej uciążliwe i w ciągu najbliższych trzech lat musimy się z tym pogodzić. Jednak praktyka pokazuje, że trudne sytuacje mogą być źródłem inspiracji i dostrzegania nowych rozwiązań. W newralgicznych miejscach możliwości takie daje np. dopuszczenie zawracania na istniejących lewoskrętach lub korekta kierunków strumienia ruchu.

Temat zawracania na skrzyżowaniach poruszaliśmy ostatnio na łamach „Passy” wielokrotnie. W przypadku pewnych skrzyżowań, np. ul. Pileckiego z ul. Alternatywy czy al. KEN z ul. Gandhi, już teraz można by dopuścić zawracanie, ze względu na organizację funkcjonującej już sygnalizacji świetlnej zapewniającą bezkolizyjność ruchu. Umożliwienie zawracania jest szczególnie istotne w przypadku pozornie mało ważnego skrzyżowania Pileckiego z Alternatywy w rejonie hali Arena, przy czym wykorzystanie świateł dla lewoskrętów powoduje, że zawracanie jest całkowicie bezkolizyjne. W związku z likwidacją ronda Pileckiego/Płaskowickiej, samochody jadące Pileckiego od strony Gandhi (klienci stacji paliw Shell, hipermarketu Lidl) obecnie mają możliwość jechać albo w kierunku zakorkowanej Płaskowickiej, albo meandrować po parkingach wzdłuż Pileckiego z jedynym wjazdem od ul. Alternatywy.

Każde z tych rozwiązań jest niewygodne, w związku z czym kierowcy najczęściej zawracają podczas zapalanych świateł dla kierunku w lewo. Łamią przepisy, jednak nie stwarzają żadnego zagrożenia, ponieważ dla przecinających się kierunków ruchu, jak i przejść dla pieszych, pali się czerwone światło. Analogiczna sytuacja – również bezkolizyjna – występuje w przypadku zawracania na południowej części tego skrzyżowania. W tym przypadku możliwość zawracania byłaby wygodna dla mieszkańców zachodniej części osiedla Kabaty ze względu na zakaz skrętu w lewo z Płaskowickiej w ul. Pileckiego.

Okazało się, że problem ten, jak i inne, można rozwiązać szybko i skutecznie. Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Infrastruktury Komunikacyjnej i Transportu oraz Komisji Architektury i Ochrony Środowiska w dniu 5 marca burmistrz Robert Kempa przekazał informację o najnowszych decyzjach, podjętych podczas ostatniego spotkania (2 marca) z Biurem Polityki Mobilności i Zarządem Dróg Miejskich, w sprawie sygnalizacji świetlnej na Ursynowie. Ustalono realizację następujących tematów:

- Wprowadzenie drugiego pasa do skrętu w lewo z ul. Pileckiego w ul. Ciszewskiego. Pas ten funkcjonował wcześniej, lecz został ukierunkowany dla jadących prosto. Obecnie, chcąc skręcić w Ciszewskiego, samochody czekają na jedynym pasie nawet w ponadstumetrowej kolejce.

- Wprowadzenie możliwości zawracania przy Arenie Ursynów dla jadących od Puławskiej (od strony Gandhi).

- Wprowadzenie możliwości zawracania przy Arenie Ursynów dla jadących od ul. Płaskowickiej.

- Wydłużenie czasu skrętu oraz instalacja zielonej strzałki do skrętu w prawo (warunkowego) z ul. Lanciego w ul. Belgradzką.

- Wprowadzenie możliwości zawracania na skrzyżowaniu al. KEN z Gandhi (w ul. Gandhi).

- W związku z prośbą mieszkańców zaplanowano wystąpienie do Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zmiany na skrzyżowaniu Pileckiego z Płaskowickiej w taki sposób, aby pierwszy (wschodni) pas służył tylko do skrętu w lewo zaś drugi pas (zachodni) do jazdy na wprost i w prawo, jak i rozważenie dobudowania trzeciego pasa – jako rozwiązania optymalnego, aby każdy z pasów obsługiwał odrębną relację kierunkową.

W terminie późniejszym, podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wydłużeniu pasa lewoskrętu z Pileckiego w Gandhi. W tym celu musi zostać wykonana analiza natężenia ruchu na ul. Pileckiego po uruchomieniu możliwości zawracania przy hali Arena.

Podjęto również decyzję o wystąpieniu o sfinansowanie wydłużenia pasa do skrętu w lewo na ul. Rosoła przy skrzyżowaniu z Gandhi. Przedłużeni tego pasa w praktyce ograniczy możliwości blokowania jazdy kierunku na wprost w części wspólnej, jeszcze przed odgałęzieniem w lewo. Rozwiązanie takie staje się coraz bardziej paląca ze względu na lawinowo powiększające się natężenie ruchu na ul. Rosoła w kierunku Dolinki Służewieckiej.

Jak poinformował burmistrz Robert Kempa, postulowane zmiany muszą być poprzedzone pomiarami ruchu, niemniej zostaną wprowadzone stosunkowo szybko. Najszybciej realizowane będą usprawnienia związane z ul. Lanciego i ul. Belgradzką – m. in. ze względu na konieczność zmniejszenia trudności komunikacyjnych po czasowym odcięciu ul. Lanciego od Płaskowickiej.

Warto zauważyć, że wśród uzgodnionych tematów znajduje się modyfikacja świateł na skrzyżowaniu ul. Alternatywy i ul. Pileckiego oraz wprowadzenia tam możliwości zawracania. Zmiany te postulowaliśmy na łamach „Passy”.

Jako ciekawostkę można podać fakt, iż informacja o podjętych decyzjach została przekazana przez burmistrza Kempę najpierw na portalach społecznościowych rano – w dniu wieczornych obrad Komisji. Można to potraktować jako gest burmistrza wobec mieszkańców Ursynowa, którzy bardzo na takie właśnie informacje czekali.

Wróć

Inne artykuły

Pasy rowerowe do wymiany! Minęły 2 lata od kiedy na Ursynowie utworzono na ul. Cynamonowej pierwsze pasy rowerowe. Ten eksperyment miał zachęcić mieszkańców do korzystania z rowerów i jednocześnie ograniczyć ruch samochodowy w dzielnicy. Po ostatniej zimie malowane na jezdni pasy niemal całkowicie się już zatarły, podobnie jak i korzyści, które miały nam ze sobą przynieść.
Czeka nas weekend wyjątkowych atrakcji! Rozmawiamy z zastępcą burmistrza Ursynowa Łukaszem Ciołko.
Chcemy wydłużenia godzin pracy urzędu! Jako Otwarty Ursynów, uważamy, że obecna siatka godzinowa pracy Urzędu m. st. Warszawy (w tym oczywiście Urzędu Dzielnicy Ursynów) nie odpowiada oczekiwaniom mieszkańców.
Galeria Komiksu w DOK Ursynów Stworzenie stałej galerii komiksu, na pewno pierwszej na Mazowszu, ale też chyba pierwszej w Polsce, ma na celu popularyzację tego gatunku sztuki wśród wszystkich grup wiekowych, animowanie polskiego środowiska komiksowego, edukację i podnoszenie świadomości warsztatowej komiksu.