Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Warszawa z kompletnym audytem przejść dla pieszych

23-02-2021 14:06 | Autor: zdm.waw.pl
Zakończył się audyt bezpieczeństwa 4093 nieosygnalizowanych przejść dla pieszych we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Cały proces trwał pięć lat, a jego skala najprawdopodobniej była największa na świecie. Teraz na najniżej ocenionych zebrach miasto będzie wdrażać zmiany.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego to w Warszawie priorytet. Aby decyzje w tej sprawie podejmować racjonalnie, odpowiednio ułożyć kolejność działań i dopasować je do lokalizacji, zdecydowano się przeprowadzić kompleksowy audyt wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji na drogach zarządzanych przez Zarząd Dróg Miejskich.

Gdy wiosną 2016 r. pierwsi audytorzy ruszali na ulice badać nieosygnalizowane przejścia, mieli świadomość, że rozpoczynają prawdopodobnie pierwszy na świecie proces o tak dużej skali. W przygotowanym harmonogramie mieli aż 4250 zebr do sprawdzenia, dlatego audyt został rozłożony w czasie, po kilka dzielnic rocznie. Ostatecznie pod lupę trafiły 4093 przejścia. Pozostałe w oczekiwaniu na audyt zyskały sygnalizację świetlną lub zostały objęte przebudową.

Każde przejście sprawdzone na wylot

Dzięki temu Warszawa zyskała bazę danych, jakiej najpewniej nie ma żadne podobnej skali miasto na świecie. Kilkuosobowe zespoły audytorów o różnych kompetencjach i doświadczeniach (zawsze w skład wchodził doświadczony inżynier) każde takie przejście zbadały, zmierzyły ruch, opisały jego otoczenie i oceniły na nim bezpieczeństwo w skali od 0 do 5. Każdy audyt wiązał się z opisem zagrożeń na przejściu i propozycjami rozwiązania problemów. Każdy był potem weryfikowany przez innego audytora.

To dało podstawy do podejmowania decyzji o kolejności i tempie zmian poprawiających bezpieczeństwo na warszawskich ulicach. Miasto opiera się na kompletnych i sprawdzonych danych i wie, w których miejscach zmiany są najbardziej potrzebne i gdzie przyniosą największy pozytywny skutek. Decydenci wiedzą, gdzie rozwiązaniem będzie przebudowa przejścia czy stworzenie azylu, a gdzie rozwiązaniem koniecznym jest budowa sygnalizacji świetlnej. Jeśli np. głównym problemem jest nadmierna prędkość kierowców, często najlepszym rozwiązaniem jest montaż progów. Jeśli zagrożenie stanowi słaba widoczność, być może konieczne jest uporządkowanie parkowania lub doświetlenie „zebry”.

Przejścia już się zmieniają

Pierwszą dzielnicą, w której pięć lat temu pojawili się audytorzy, było Śródmieście (368 przejść). Potem sprawdzona została Ochota (207) i Praga-Południe (351). W 2017 r. zbadane zostały przejścia na Bielanach (243), Mokotowie (347), Targówku (218) i Ursynowie (222). W 2019 r. pomiary i obliczenia objęły przejścia w Wawrze (348), we Włochach (229), na Pradze-Północ (155), Bemowie (171) i Żoliborzu (182). W zeszłym roku sprawdzano przejścia na Białołęce (255), w Rembertowie (108), Wesołej (112), Ursusie (161), Wilanowie (117) i na Woli (299).

W sumie audytorzy wskazali 481 przejść, na których bezpieczeństwo należy poprawić w pierwszej kolejności. To przejścia ocenione na 0, 1 i w niektórych przypadkach na 2. Najwięcej (36 przejść w 31 lokalizacjach) w Wawrze. Najmniej (12 przejść w 10 lokalizacjach) w Wesołej.

Ponieważ kolejne dane dotyczące dzielnic spływały już w poprzednich latach, poprawa bezpieczeństwa będąca efektem audytu już trwa. Tylko w zeszłym roku zmiany dotyczyły 100 przejść dla pieszych w 30 lokalizacjach. W zdecydowanej większości to właśnie przejścia bardzo nisko ocenione w audycie.

Wśród najważniejszych zmian można wymienić m.in. przebudowane przejście w Al. Ujazdowskich przy al. Róż (powiększony azyl), komplet przejść przez ul. Obozową (azyle i progi zwalniające), przejścia przez ul. Kijowską przy Dworcu Wschodnim (sygnalizacja świetlna), przejścia przez al. Waszyngtona przy Modrzewiowej i przy rondzie Wiatraczna (azyle), a także wszystkie przejścia na ul. Roentgena (progi zwalniające na całej długości ulicy).

Audyt pozwoli na sukcesywne likwidowanie niebezpiecznych miejsc. Warszawski samorząd nie ma wpływu na tempo zmian w prawie i egzekucję przepisów na drogach, ale ma wpływ na infrastrukturę i ta od lat konsekwentnie w Warszawie staje się bezpieczniejsza.

Wróć

Interesuje Cię współpraca?
Napisz do nas! wspolpraca@passa.pl
Copyright 2015 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA