Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

W Domu Sztuki – Krakowskie „Lajkoniki” i „Smoki”

28-06-2017 22:26 | Autor: ABU
W Domu Sztuki SMB „Jary” weekend upłynął pod znakiem filmów dokumentalnych, nagrodzonych na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym, który odbył się na przełomie maja i czerwca. Ursynowski przegląd nosił jak co roku nazwę „Z Krakowa na Ursynów”. Gdyby przyznawano na nim Nagrodę Publiczności, bezapelacyjnie otrzymałby ją „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka – tragikomiczna opowieść o starych ludziach, matce i synu, odbywających długą podróż wysłużonym, rozklekotanym Wartburgiem.

W Krakowie filmowi przyznano m.in. Złotego Lajkonika w Konkursie Polskim. „Obcemu na mojej kanapie” Grzegorza Brzozowskiego – przypadł Srebrny Lajkonik.

Film mówi o CouchSurfingu (darmowym goszczeniu obcokrajowców w mieszkaniach prywatnych na podstawie informacji wymienianych przez Internet) i ukazuje Warszawę jako miejsce zaskakująco ciekawych spotkań ludzi z różnych stron świata.

Po projekcjach swoich filmów w Domu Sztuki obaj młodzi, ale jakże już dojrzali reżyserzy mieli kapitalne spotkania z publicznością. Brzozowski wyznał jej, że właśnie w Domu Sztuki, uczęszczając w czasach studenckich na pokazy Dyskusyjnego Klubu Filmowego Socjologów „Pod Spodem”, połknął bakcyla kina.

Na widzach przeglądu „Z Krakowa na Ursynów” wrażenie zrobiły też filmy zagraniczne: „Kiedy Bóg śpi” (USA/Niemcy, reż. Till Schauder, Złoty Róg w konkursie „DocFilmMusic”), „Przy stadionie” (Szwajcaria/Argentyna, reż. Mateo Gariglio, Złoty Smok w Konkursie Filmów Krótkometrażowych) i „Dum spiro spero” (Chorwacja, reż. Pero Kvesić, Złoty Róg w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych). Zwłaszcza ten pierwszy, którego bohaterem był irański bard Shahin Najafi, prześladowany w swoim kraju.

Przegląd „Z Krakowa na Ursynów” został sfinansowany ze środków Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy (dzięki czemu wstęp był bezpłatny), zorganizowany zaś wspólnie ze Studiem Filmowym Kalejdoskop. Partnerem przeglądu było Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Wróć