Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Ursynów potrzebuje transportu szynowego

29-08-2018 21:33 | Autor: Krzysztof Schnitzer
Na Ursynowie nie powstała dotychczas żadna linia tramwajowa. Jest to o tyle zaskakujące, że Ursynów z liczbą mieszkańców przekraczającą 150 tysięcy, według metodologii Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej w Krakowie, jako osobne miasto byłby zaliczany już do miast dużej wielkości.

W takich miastach problemy komunikacyjne rozwiązuje się z pomocą różnorodnych środków transportu masowego. Jest co prawda jedna linia metra oraz wiele linii autobusowych, ale to stanowczo za mało. Mieszkańcy i kierowcy Ursynowa codziennie odczuwają negatywne skutki braku alternatywnych środków transportu do tych już istniejących.

Bez wybudowania tras tramwajowych, biegnących poza zarysem dróg ursynowskich (pośrodku drogi dwujezdniowej np. na pasach zieleni lub z boku jezdni), będzie bardzo trudno wyeliminować w naszej dzielnicy zatory samochodowe, w których uczestniczy również inny rodzaj komunikacji masowej czyli autobusy.

Transport szynowy ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę w porównaniu z autobusami i samochodami. Transport ten, w przeciwieństwie do pojazdów z silnikami spalinowymi, nie przyczynia się do powstawania zanieczyszczeń powietrza, takich jak pyły zawieszone PM10 i PM2,5 oraz benzen. Jak wiadomo zanieczyszczenia te są szkodliwe dla zdrowia, a nawet rakotwórcze i znacznie skracają średnią długość życia przeciętnego człowieka (według niektórych europejskich organizacji prozdrowotnych nawet o prawie 9 miesięcy).

Zdaniem stowarzyszenia Otwarty Ursynów należy w bliskiej perspektywie rozważyć wybudowanie następujących dwóch linii tramwajowych:

- Z Kabat, w pobliżu ulic Rosoła, Rodowicza „Anody”, Doliny Służewieckiej, aż do połączenia z planowaną linią do Wilanowa. Alternatywnym rozwiązaniem byłoby przedłużenie na Kabaty planowanej linii do Wilanowa z końcowej pętli przed Powsinem.

- Z Kabat, trasą do ulicy Pileckiego i wzdłuż tej ulicy do Puławskiej, a następnie do istniejącej pętli tramwajowej „Wyścigi”.

Ponadto powinno istnieć połączenie Warszawy z Piasecznem, a być może nawet z dalszymi miejscowościami, biegnące przez Ursynów, równolegle do Puławskiej z pomocą transportu szynowego – szybkim tramwajem lub koleją miejską typu SKM, czy np. taką jak WKD, biegnącą z centrum Warszawy do miejscowości położonych po zachodniej stronie miasta.

Budowa transportu szynowego na Ursynowie spowoduje, że część kierowców przesiądzie się ze swojego samochodu do tramwaju lub kolei miejskiej, z różnych względów. Dla jednego plusem może być tańszy dojazd komunikacją miejską do miejsca przeznaczenia, dla innego możliwość przeczytania książki lub skorzystania z tabletu bądź smartfonu w drodze do pracy. Odciąży to coraz bardziej zatłoczone drogi w naszej dzielnicy. Proszę sobie wyobrazić na przykład ulicę Pileckiego w stronę ulicy Puławskiej w czasie porannego szczytu komunikacyjnego, jak bardzo poprawi się przepustowość tej drogi, gdy nagle ubędzie kilka tysięcy pojazdów w czasie porannego szczytu komunikacyjnego.

Dodatkową zaletą dla nas, mieszkańców Ursynowa będzie to, że w przypadku rozbudowy publicznego transportu szynowego będziemy oddychali znacznie czystszym powietrzem.

Wróć