Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Ul. Stryjeńskich – armagedon szykowany dla kierowców Południowego Ursynowa

30-03-2016 22:50 | Autor: Rafał Kos
Niewiele osób jeszcze zdaje sobie sprawę, jakie zmiany szykuje ZDM na ul. Stryjeńskich. W wyniku wygrania jednego z projektów w ramach zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego, istnieje duże ryzyko, że czeka nas zwężenie ul Stryjeńskich do jednego pasa w każdą stronę i budowa pasów rowerowych. Dzięki petycji dostępnej na stronie www.petycje.internetowe.pl, koordynowanej przez stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW, jest jeszcze szansa na zmiany.

Projekt o nazwie „Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na ul. Stryjeńskich” otrzymał 1394 głosy w ubiegłorocznym głosowaniu. Z jednej strony, wydaje się że skoro tyle osób na niego zagłosowało (wiele osób stawia słuszne pytanie, na ile były to głosy użytkowników ul. Stryjeńskich, a na ile „rowerowego  lobby”) – powinien on być bezwzględnie realizowany, z drugiej jednak pojawią się pytanie o osadzenie tej inwestycji w kontekście najbliższych inwestycji drogowych na Ursynowie.

Po pierwsze, dużymi krokami zbliża się budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, a ul. Stryjeńskich jest jedną z de facto trzech wyjazdowych arterii z południowego Ursynowa.  W trakcie budowy POW może zaistnieć sytuacja czasowego zamknięcia pozostałych ulic i w takiej sytuacji ul. Stryjeńskich będzie jedną z dwóch ulic umożliwiającym mieszkańcom południowej część Ursynowa przejazd w kierunku Centrum. Zwężenie ul. Stryjeńskich w znacznym stopniu jeszcze bardziej utrudni wyjazd z południowej części dzielnicy.

Po drugie, przesądzona jest już budowa ul. Nowokabackiej, łączącej Ursynów z Wilanowem na wysokości Kabat. Jest bardzo duże ryzyko, że wszyscy kierowcy chcący dostać się do zachodnich i północnych dzielnic Warszawy, będą korzystali z ul. Stryjeńskich, żeby dojechać do wjazdu na POW na ul. Puławskiej. Trudno teraz szacować ze stuprocentową pewnością, jak budowa tego połączenia wpłynie na natężenie ruchu na ul. Stryjeńskich, lecz pewne jest, że na pewno ono wzrośnie.

Po trzecie, samo wykorzystanie pomysłu pasów rowerowych (czyli wyznaczenie obszaru poruszania się rowerów w bezpośrednim sąsiedztwie pasów drogowych) budzi spore kontrowersje. Ciąg komunikacyjny dla rowerów na ul. Stryjeńskich będzie „drogą” m. in. do lasu Kabackiego. Należy się spodziewać dużej ilość rodzin z dziećmi chcących z niej korzystać. Pewne jest to, że rodzice z dziećmi, na pewno woleliby niezależną ścieżkę rowerową, jako rozwiązanie duże bezpieczniejsze. W tym kontekście znowu pojawia się uzasadnione pytanie, czy inwestycja ta ma służyć mieszkańcom, czy tylko „zawodowym” rowerzystom.

Jak mówi Kamil Orzeł, radny dzielnicy Ursynów i prezes stowarzyszenia PROJEKT URSYNÓW – „Realizacja tego projektu powinna zostać wstrzymana przynajmniej do czasu zakończenia budowy POW. Głupotą jest podejmowanie jakichkolwiek inwestycji, które jeszcze bardziej utrudnią życie mieszkańcom południowego Ursynowa. Pamiętajmy, że  budowa POW i oddanie do ruchu Nowokabackiej może już generować dodatkowe utrudnienia. Zapraszamy wszystkich, którzy  uważają podobnie, do podpisania petycji dostępnej na stronie www.petycje.internetowe.pl ”

W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie dotyczące tej inwestycji (w poprzednim organizowanym przez PROJEKT URSYNÓW wzięło udział kilkuset mieszkańców), o którym będziemy Państwa na pewno z wyprzedzeniem informować.

Wróć