Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Sylwetki ursynowskich stypendystów : Jakub Kaczmarek

16-03-2016 21:16 | Autor: KOS
Zarząd Dzielnicy Ursynów przyznał 6 stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami Warszawy. Stypendia przyznawane są osobom, które poprzez działalność w różnych obszarach twórczości przyczyniają się do upowszechniania i wzbogacania szeroko rozumianej kultury. W poprzednich numerach „Passy” przybliżyliśmy Państwu sylwetki dwójki stypendystów, dziś przedstawiamy kolejną osobę.

Stypendysta Jakub Kaczmarek to mieszkaniec Ursynowa. Odbywał studia: wiedzy o teatrze (Akademia Teatralna w Warszawie) oraz studia na Wydziale Reżyserii Dramatu w PWST w Krakowie. Kompozytor dyrygent, aranżer – jest zaangażowany w przygotowanie i realizację takich projektów, jak: spektakl muzyczny „Tryptyk Rzymski”, film muzyczny „Przed Sklepem Jubilera”, koncerty poetyckie i realizacja CD pt „Nieomylna”, oratoria: „Pracownia Przeznaczeń” oraz „Ecce Homo”. Prowadzi zajęcia i dyryguje amatorskim, ursynowskim chórem IUVENIS.

„Stypendium pozwoli na dalszy rozwój artystyczny. Jest wyzwaniem, ponieważ to pierwsza opera, jaką będę miał okazję napisać. Będzie to również okazja do pracy nad nową formą muzyczną, zwłaszcza w fakturze muzycznej” – mówi Jakub Kaczmarek.

Stypendium otrzymał w związku z realizacją projektu „Varsovia 1943/44 – opera moderna na orkiestrę symfoniczną, syntezatory, chór i sześcioro solistów”. Projekt przewiduje skomponowanie utworu muzycznego w formie opery o tematyce poświęconej warszawiakom walczącym w dwóch powstaniach: powstaniu w getcie w 1943 r. oraz Powstaniu Warszawskim 1944 r. Libretto, osnute na okupacyjnych przeżyciach dwojga młodych ludzi: Żydówki i Polaka, ma być oparte na relacjach z powstań oraz inspirowane twórczością m. in. K. K. Baczyńskiego,  T. Gajcego, T. Borowskiego, M. Białoszewskiego czy Cz. Miłosza. Autor kompozycji przewiduje przygotowanie uwertury, sześciu aktów i epilogu na docelowy, pełny skład wykonawczy (nawet do 200 osób).

– „Opera Varsovia 1943/44" nie będzie operą w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Do faktury symfonicznej dołączam kilka chórów mieszanych oraz jeden dziecięcy, brzmienia elektroniczne (syntezatory), 5 solistów operowych oraz jednego solistę dziecięcego. Muzyka będzie miała charakter emocjonalny, stawiam na melodykę, piękno, bezpośredniość. Jest to pierwsza opera na Ursynowie, a być może i pierwsza opera w gatunku (jak to nazwaliśmy "moderna") na świecie. Chciałbym przekonać słuchaczy, że opera naprawdę może być ciekawa, a do tego użyję współczesnych instrumentów oraz przede wszystkim zapadających w pamięć melodii, aranżacji. Będzie to próba połączenia dosyć kontrowersyjnego tematu libretta z ciekawą, zachęcającą i – znowu – emocjonalną, energetyczną muzyką” – opisuje swój projekt stypendysta.

Na zakończenie realizacji projektu Dzielnica Ursynów ma otrzymać wydrukowaną gotową, pełną partyturę.

Wróć