Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Spór o wiadukt wzdłuż ul. Spornej (S-7)- Zielony Ursynów nie ustąpi

23-09-2015 22:33 | Autor: Paweł Lenarczyk
Tydzień temu mogliśmy zapoznać się z notatką ze spotkania ówczesnych władz Dzielnicy i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Jedni z tej notatki wyczytują, że władze Ursynowa zgodziły się, żeby wiadukt nie był budowany nad trasą S-7 wzdłuż ul. Spornej, inni zauważają również, że władze Dzielnicy Ursynowa nie mają funduszy na budowę dróg dojazdowych (ul. Sporna i ul. Poloneza) do tego wiaduktu.

Czy można było zrobić więcej? Zawsze można zrobić więcej. Ale dotyczy to zarówno poprzednich jak i obecnych władz Dzielnicy. Tyle tylko, że tak jak poprzednim władzom Dzielnicy Ursynów udało przekonać GDDKiA do wiaduktu wzdłuż ul. Baletowej, tak obecne władze Dzielnicy muszą działać na rzecz budowy wiadukt wzdłuż ul. Spornej nad trasą S-7.

Dlaczego walka o wiadukt wzdłuż ul. Spornej nad trasą S-7 jest tak ważna? Odpowiedz jest bardzo prosta. Jeżeli teraz nie przekonamy GDDKiA do budowy wiaduktu, to już nigdy on tam nie powstanie. GDDKiA zapewnia, że pozostawi rezerwę pod budowę tego wiaduktu ale co z tego, jeżeli nigdy władz Dzielnicy ani tez władz Warszawy nie będzie stać, aby wybudować wiadukt za 40 mln zł. Możemy jedynie zrobić to, korzystając z funduszy unijnych, które rząd przeznacza na drogownictwo i wydaje za pomocą GDDKiA.

To właśnie tereny Zielonego Ursynowa w najbliższym czasie będzie największym placem budowy w naszej Dzielnicy, bo to właśnie tu są największe rezerwy pod budownictwo jednorodzinne i przemysł. Jeżeli zostanie wybudowana trasa S-7, wówczas przedostanie się na druga stronę trasy będzie w mojej ocenie mocno utrudnione. Budowa tego wiaduktu jest również bardzo oczekiwana przez mieszkańców terenów graniczących z Warszawa, tj. Dawidów Bankowych, Raszyna, Lesznowoli.

Zarówno ja, jak i radny Leszek Lenarczyk od początku wspieraliśmy mieszkańców w tym, aby na początku wiadukt pojawił się w wzdłuż ul. Baletowej, a następnie zabiegaliśmy o to, aby nie „zabierać” tego wiaduktu z ul. Spornej. Rada Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy już dwukrotnie (26.06.2014 i 17.06.2015) zajumowała Stanowisko – naszego autorstwa – w sprawie budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej. W tych stanowiskach Rada Dzielnicy Ursynów wyrażała zdecydowany swój stanowczy „protest przeciwko rozważanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad rezygnacji z budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej na terenie Dzielnicy”.

Jako przewodniczący Komisji Zielonego Ursynowa 9 czerwca br. zaprosiłem na obrady Komisji GDDKiA, która zaprezentowała przebieg trasy S-7 przez Dzielnicę Ursynów. To właśnie na tym spotkaniu dowiedzieliśmy się, że GDDKiA nie planuje budowy wiaduktu nad trasą S-7 wzdłuż ul. Spornej. Wówczas napisałem drugie stanowisko, które rada Dzielnicy Ursynów pozytywnie zaopiniowała. Również Zarząd Dzielnicy Ursynów w swojej Uchwale z 17.06.2015 roku wystąpił do prezydenta miasta o dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2042, polegających na wprowadzeniu na rok 2021 i 2022 następujących zadań: budowa ul. Spornej na odcinku Poloneza – tory kolejowe oraz budowa ulicy Poloneza na odcinku od ul. Spornej do ulicy Ludwinowskiej. Oba zadania były warunkiem dalszych działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie wprowadzenia budowy tego wiaduktu do przetargu budowy trasy S-7 Warszawa-Grójec. Był to bardzo dobry przykład kiedy cała rada Dzielnicy i Zarząd Dzielnicy wspólnie współdziałali. Ale do czasu…

20 sierpnia br. postanowiliśmy napisać interpelację „ostatniej szansy”, w której za pośrednictwem burmistrza Ursynowa Pana Roberta Kempy zwróciliśmy się z prośbą do pana Wicepremiera Janusza Piechocińskiego oraz pana ministra Marcina Kierwińskiego „o podjęcie działań zmierzających do wyrażenia poparcia dla budowy wiaduktu WD-1 wzdłuż ul. Spornej nad torami kolejowymi kolei radomskiej i przyszłą trasą S-7”. Wybór tak wysoko postawionych osób nie był przypadkowy. Pan premier od lat kandyduje do Sejmu z tzw. podwarszawskiego wianuszka i dobrze znana jest tematyka budowy trasy S-7. Sam również jest podobno mieszkańcem gminy Lesznowola. Pan minister jest natomiast szefem ursynowskiego koła Platformy Obywatelskiej. W naszej opinii, na pewno jeszcze miesiąc temu byliśmy w punkcie, gdzie usytuowanie dodatkowego wiaduktu wzdłuż ul. Spornej było tylko i wyłącznie decyzją polityczną, a na pewno decyzją dobrej woli. Jeżeli już raz wiadukt wzdłuż ul. Spornej był rysowany w koncepcjach dla tej trasy, to dlaczego za pieniądze idące z centralnego budżetu, a tak naprawdę stanowiące fundusze unijne, nie można zawalczyć o ponowne pojawienie się tego wiaduktu w przedłużeniu ul. Spornej?

Na odpowiedź burmistrz Roberta Kempy czekaliśmy 28 dni i to tylko po to, aby dowiedzieć się, kto może składać interpelację do ministrów, premierów. Może to robić prezydent m. st. Warszawy lub burmistrz Dzielnicy. W odpowiedzi na tę interpelację jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi, czy sam burmistrz skierował swoje wystąpienie do naszych szanownych Adresatów, a tym samy stanąć z nami w jednym szeregu obrony naszych ursynowskich spraw. A może pan burmistrz nie lubi zabiegać o interesy mieszkańców wyrażane przez opozycyjnych radnych? Ja nie mam problemów, aby zabiegać o interesy mieszkańców przed burmistrzem z innej opcji, tym bardziej nie rozumiem, dlaczego w tej walce o wiadukt jesteśmy osamotnieni, a Zarząd zamiast zrobić wszystko, aby obronić ten wiadukt, wykorzystuje całą sytuację do rozgrywek politycznych. Lepiej przecież szukać przysłowiowych haków na poprzedników, niż samemu zakasać rękawy i pomóc mieszkańcom Zielonego Ursynowa.

Jak tylko otrzymaliśmy tę skandaliczną odpowiedź na naszą interpelację od burmistrza Dzielnicy, postanowiliśmy napisać bezpośrednio pismo do wicepremiera Janusza Piechocińskiego i ministra Marcina Kierwińskiego. W pismach tych zwracamy się z uprzejmą prośbą o podjęcie przez obu Panów wszystkich niezbędnych działań zmierzających do budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej. Czekamy na odpowiedz. Nie ukrywam, że rozmawiałem również w tej sprawie z prominentną osobą z ursynowskiej Platformy Obywatelskiej, aby wsparła nasze wystąpienie. Odniosłem wrażenie, że moja prośba spotkała się z życzliwym przyjęciem. Użyję wszystkich dostępnych mi kontaktów, aby doprowadzić do budowy tego wiaduktu. Pierwszego czerwca organizuję w ursynowskim Ratuszu Komisję Zielonego Ursynowa, gdzie będę pytał władze Dzielnicy, co zrobiły aby powstał wiadukt wzdłuż ul. Spornej.

Obiecałem sobie, że podziękuję każdej osobie, która faktycznie pomoże nam w staraniach o wiadukt wzdłuż ul. Spornej. W moim postrzeganiu polityki, szczególnie tej samorządowej, to nasze polityczne spory powinny kończyć się zawsze tam, gdzie do wygrania są istotne sprawy dla naszych mieszkańców i wówczas musimy działać wspólnie bez podziałów na barwy polityczne. Wierzę, że szczególnie minister Marcin Kierwiński (PO), którego tyle łączy z naszą Dzielnicą, będzie pod koniec swojej kadencji chciał pomóc mieszkańcom Ursynowa, którzy byli jego wyborcami.

Jeżeli w działania na rzecz wiaduktu wzdłuż ul. Spornej nie zaangażuje się burmistrz Dzielnicy Ursynów, nie pomogą apele do ministra, wicepremiera, rozmowy z politykami Platformy Obywatelskiej, to niedawno ogłoszony przetarg na zaprojektowanie oraz wybudowanie trasy ekspresowej S-7 będzie realizowany bez wiaduktu wzdłuż ul. Spornej.  Głęboko wierzę jednak, że uda się dotrzeć do serc polityków, w tym ważnym dla nich okresie. W każdym razie pamiętajmy o tym 25 października przy wyborczych urnach.

 

1 października (czwartek) w Dzielnicy Ursynów (Al. KEN 61) w sali 136 o godz. 18.00 odbędzie się posiedzenie Komisji Zielonego Ursynowa z dwoma punktami merytorycznymi:

 

- podsumowanie działań podejmowanych przez obecne władze Dzielnicy Ursynów ws. budowy chodnika i ścieżki rowerowej przy ul. Karczunkowskiej.

- podsumowanie działań podejmowanych przez obecne władze Dzielnicy Ursynów ws. budowy wiaduktu wzdłuż ul. Spornej nad trasą S-7.

Wróć