Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Rowerem do szkoły – będą nagrody

22-05-2019 22:26 | Autor: Bogusław Lasocki
"Rowerowy Maj" to największa kampania w Polsce promująca rower jako środek transportu do szkoły. Poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje i uczy dobrych nawyków, związanych z aktywnością fizyczną. "Rowerowy Maj" jest równocześnie zachętą do prowadzenia zdrowego trybu życia i zrównoważonej mobilność wśród wszystkich dzieci: przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, ale również grona nauczycielskiego. Inicjatorem, głównym organizatorem kampanii oraz jej krajowym koordynatorem jest Miasto Gdańsk.

"Rowerowy Maj" jest akcją ogólnopolską i zarazem kampanią społeczno - edukacyjną. W 2019 roku bierze w niej udział blisko 50 miast i gmin.

To już czwarta akcja w Warszawie

Opierając się na doświadczeniach Gdańska, od 2016 roku akcje "Rowerowy Maj" promujące dojazdy do szkoły rowerem, prowadzone są również w Warszawie. Podsumowanie tegorocznych półmetkowych dwóch tygodni akcji odbyło się na Ursynowie w Szkole Podstawowej nr 340 przy ul. Lokajskiego.

– Dla nas promocja zdrowego stylu życia, promocja alternatywnych form transportu, od wczesnej młodości wskazywanie na takie możliwości i promowanie takich zachowań, to jedno z kluczowych zadań, jakie sobie stawiamy do realizacji – powiedział wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński. – To już czwarta edycja "Rowerowego Maja". Tym razem skupiliśmy się na zakresie akcji i pierwszych podsumowaniach, bo wynik jest imponujący. Akcja z roku na rok ogarnia coraz większe rzesze zwolenników – podkreślał wiceprezydent.

I faktycznie. Od początku maja dziesiątki tysięcy dzieci z 229 zgłoszonych warszawskich szkół i przedszkoli dojeżdża do placówek edukacyjnych na rowerach lub hulajnogach, z rodzicami lub bez, w różnych formach. Zasady "Rowerowego Maja" są bardzo proste. Każdy przedszkolak, uczeń, ale również nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje za każdy dojazd naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody.

– Przed nami bardzo poważne zadanie – wyjaśniał dyrektor koordynator Biura Polityki Mobilności i Transportu Michał Domaradzki. – Chodzi o bezpieczeństwo. Ważne jest to, że w przestrzeni drogowej młodzi ludzie nabierają prawidłowych nawyków bezpiecznej jazdy. W tym roku nie mieliśmy żadnej ofiary śmiertelnej wśród rowerzystów w Warszawie. Wierzymy, że ta dobra passa będzie nadal trwała – stwierdził dyrektor Domaradzki.

W majowej akcji w Warszawie bierze udział blisko 88 tysięcy dzieci ze 128 szkół i 101 przedszkoli. Półmetkowe podsumowanie dało imponujący wynik. Jak informuje urząd miasta, młodzi uczestnicy w ciągu 2 tygodni odbyli ponad  600 tysięcy aktywnych przejazdów. Ponad 40 procent porannych podróży odbyła się aktywnie. Stuprocentową frekwencję ma blisko 8000 uczestników , czyli prawie 10 procent wszystkich zgłoszonych dzieci. W niektórych klasach codziennie dojeżdżają wszyscy – a takich klas jest w mieście ponad 500.

Na Ursynowie "spoko"

Na tle imponujących wyników Warszawy całkiem dobrze przedstawia się Ursynów. Wśród przedszkoli – placówki nr 401 z ulicy Dembowskiego oraz nr 400 z ulicy Lokajskiego – zajęły odpowiednio 4. i 5. miejsce w półmetkowym rankingu warszawskim. Wśród szkół najlepszy wynik uzyskała Szkoła Podstawowa nr 318, z której 70 procent dzieci korzystało z komunikacji alternatywnej.

– W tej akcji przede wszystkim nie chodzi o to, która szkoła jest najlepsza w rankingach, ale tak na prawdę o powszechność tej akcji –powiedział burmistrz Ursynowa Robert Kempa.

– To niesamowite wrażenie, jak się widzi te małe rowery, te hulajnogi. I tych sześcio- czy ośmiolatków posuwających do szkoły w takim tempie, że naprawdę mogę im pozazdrościć. Sam podjąłem wyzwanie, przynajmniej w maju, jeżdżenia rowerem do pracy. Jako dzielnica Ursynów organizujemy wspólnie z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego szkolenia dla uczniów klas czwartych, przygotowujące do uzyskania karty rowerowej. Ten program obejmuje 2000 uczniów i jest uzupełnieniem akcji "Rowerowy Maj" – zaznaczył Robert Kempa.

Gwałtownie rosnąca popularność rowerów w ostatnich latach jest powszechnie widoczna. Jednak dopiero popatrzenie na "parking" dla rowerów i hulajnóg na dziedzińcu szkoły podstawowej nr 340 przy ulicy Lokajskiego, goszczącej przedstawicieli władz miasta odpowiedzialnych za mobilność i ruch drogowy, mógł wprawić w zaskoczenie. Kilkaset rowerów, rowerków całkiem małych i hulajnóg, ustawionych równo w wyznaczonych miejscach, faktycznie robiły duże wrażenie. Co chwila podjeżdżały kolejne rowerki, czasem nawet jakiś tatuś na hulajnodze (nie elektrycznej!).

W budynku szkoły – kolejne pozytywne zaskoczenie: w wielkiej sali gimnastycznej urządzono miasteczko ruchu drogowego z ponad dwudziestoma różnorodnymi stanowiskami. Obrazowe makiety, plansze na podłodze naśladujące jezdnie i przejścia dla pieszych, tor "3 D" obrazujący ulicę do jazdy zdalnie sterowanymi samochodami, różnorodne symulatory, i inne pomoce edukacyjne, niezwykle obrazowo oddziaływały na dzieci, ułatwiając im przyswajanie zachowań w konkretnych sytuacjach drogowych.

Stojąca przed szkołą wśród zaparkowanych rowerków kabina ciężarówki znalazła się tam również nieprzypadkowo. Pani Asia, instruktorka w ramach towarzyszącej akcji "Razem na drodze", zapraszała dzieci do wejścia do kabiny. – No, dziewczyny, ile widziałyście rowerków przez przednią szybę? – Cztery, jeden, ja dwa – odpowiadały dzieci. – No właśnie – komentowała instruktorka. – A przecież teraz spójrzcie, jak wiele jest tam rowerów. To dlatego ich nie było widać, gdyż znalazły się w martwej strefie – tłumaczyła dzieciom pani Asia. Na podstawie takiego przykładu dzieci na pewno na dłużej zapamiętają czym jest martwa strefa. Tylko czy my, kierowcy samochodów z często długim stażem, zawsze pamiętamy o tej martwej strefie, wciskając się pomiędzy ciężarówki lub przed autobusy na miejskich drogach szybkiego ruchu?

To dopiero półmetek "Rowerowego Maja". Ostateczne wyniki akcji poznamy na początku czerwca.

Wróć

Interesuje Cię współpraca?
Napisz do nas! wspolpraca@passa.pl
Copyright 2015 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA