Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Przebudowano kolejne przejścia

01-03-2023 21:16 | Autor: zdm.waw.pl
Aż 105 przejść na ponad 30 ulicach - to bilans poprawy bezpieczeństwa w 2022 r. na podstawie audytu zebr bez sygnalizacji na drogach zarządzanych przez ZDM.

Wdrożono rozwiązania zalecone przez audytorów - budowano sygnalizacje świetlne, tworzono azyle dla pieszych, poprawiono widoczność i skracano przejścia tak, żeby piesi nie przechodzili przez dwa pasy ruchu. Do tej pory już 40 proc. „zer” i „jedynek” z audytu przeszło zmiany poprawiające bezpieczeństwo.

Przeprowadzony w latach 2016-2020 audyt objął wszystkie 4093 przejścia bez sygnalizacji na drogach ZDM w Warszawie. 481 ocenionych najniżej zakwalifikowano do szybkiego działania. To wynik bardzo szczegółowego zbadania zebr – audytorzy przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. charakterystyka przejścia, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome, widoczność czy udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na ich podstawie ocenili każdą zebrę, dając notę od 0 do 5. Te, które dostały „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”, zostały wskazane do priorytetowych działań naprawczych.

Każdemu przejściu audytorzy przypisali proponowane rozwiązania. Polecili te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych w danym miejscu. Dzięki temu nie trzeba było działać instynktownie i brać pod uwagę sugestii mieszkańców, radnych czy wykonawców. Otrzymano narzędzie, które określiło priorytety i pozwoliło poruszać się w konkretnych ramach.

Co roku od momentu rozpoczęcia audytu rozwiązywano problemy na najbardziej potrzebujących zmian przejściach. Nie inaczej było w ostatnich dwunastu miesiącach – w 2022 r. bezpieczeństwo poprawiono na kolejnych 105 zebrach.

Na pierwszym miejscu znalazła się ul. gen. R. Abrahama. Przy okazji wyznaczania pasów rowerowych i porządkowania parkowania wprowadzono poprawki na 10 przejściach, spośród których aż osiem oceniono wcześniej na 0. Wszystkie skrócono i wyeliminowano parkowanie w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dzięki temu piesi mogą szybciej przekroczyć jezdnię i są lepiej widoczni dla nadjeżdżających kierowców.

W kilku miejscach najlepszym sposobem poprawy bezpieczeństwa okazało się zamontowanie progów zwalniających. Takie rozwiązanie zastosowano m.in. na ulicy Idzikowskiego.

W 2022 r. 30 przejść zyskało sygnalizację świetlną. Nie pominięto między innymi Ursynowa, gdzie w światła wyposażono cztery zebry przy ul. I. Gandhi przy ulicach L. Teligi i L. Hirszfelda.

Audyt bezpieczeństwa był prowadzony w kolejnych dzielnicach począwszy od 2016 r. Równolegle z kolejnymi audytami, wdrażane były również rekomendacje z dzielnic przebadanych na początku. Dzięki temu do tej pory zmiany zgodne z rekomendacjami audytorów wprowadzono na ponad 430 zebrach, w tym 207 „zerach” i „jedynkach”.. To oznacza, że już 40 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowane.

Wróć