Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Przebudowa ul. Relaksowej i Rosnowskiego na posiedzeniu KIKiT

25-04-2018 23:03 | Autor: Bogusław Lasocki
Jak można się było spodziewać, posiedzenie Komisji Inwestycji Komunalnych i Transportu w ursynowskim ratuszu zgromadziło wielu mieszkańców, zatroskanych trwającą przebudową ich ulic. Realizowane od jakiegoś czasu inwestycje drogowe doraźnie zmieniły istniejący układ komunikacyjny i organizację ruchu w wielu miejscach.

Szereg szczegółów projektowych rozwiązano niezgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, nic więc dziwnego, że posiedzenie poświęcone informacji o przebudowie ul. Relaksowej i ul. Rosoła wywołało wielkie zainteresowanie. Swego rodzaju wstęp do posiedzenia stanowiło wcześniejsze spotkanie burmistrza z mieszkańcami Kabat w namiocie w pobliżu Tesco, zakończone niespełna godzinę wcześniej. Większość uczestników tego spotkania przybyła do siedziby Urzędu, by kontynuować dyskusję i ewentualnie dowiedzieć się czegoś więcej.

Już początek prezentacji, przedstawionej przez burmistrza Roberta Kempę, uspokoił wielu mieszkańców Kabat. Rysunki przedstawione na slajdach wyraźnie wskazywały, że wiele spośród nieprzyjętych wcześniej żądań mieszkańców, zostało tym razem uwzględnionych. Przewidziano możliwość zawracania przy ul. Wąwozowej dla osób chcących dojechać z Rosnowskiego do domów zlokalizowanych przy zachodniej stronie ul. Relaksowej. Również przewidziano możliwość zawracania na skrzyżowaniu Relaksowej z Rosnowskiego do posesji zlokalizowanych po wschodniej stronie Relaksowej w kierunku do Lidla oraz dwukierunkową możliwość zawracania na wysokości Relaksowej 33.

Niektórych postulatów mieszkańców nie będzie można jednak zrealizować. Zalicza się do nich przebudowa skrzyżowania ul. Wąwozowej z Rosoła do "pełnego X" – umożliwiłoby to m. in. dojazd z ul. Kulisiewicza drogą techniczną (tzw. odbarczającą) do Wąwozowej. Jednakże zgodnie z informacją projektanta, rozwiązanie takie zmniejszyłoby bezpieczeństwo wykorzystywania drogi technicznej ze względu na boczne dojazdy, w związku z czym jest niemożliwe. Również nie będzie możliwe przedłużenie ul. Iwanowa - Szajnowicza do Relaksowej, choć takie rozwiązanie podpowiadałaby logika. Ulica ta biegnie od al. KEN i byłaby dogodnym bajpasem komunikacyjnym. Niestety, nie przewidują takiej możliwości zapisy planu miejscowego.

Podczas dyskusji wyłoniło się również szereg konstruktywnych pomysłów rozwiązań, wcześniej nie dostrzeżonych. Pan Radosław z Relaksowej zaproponował nadanie pierwszeństwa dla ruchu przy skręcie z Kabackiej w Relaksową. Obecnie pierwszeństwo mają skręcający od strony ul. Gąsek, jednak po przebudowie znaczenie tego kierunku będzie znikome. Natomiast pan Eugeniusz z Rosoła 8 zaproponował wprowadzenie możliwości zawracania przy szkole w pobliżu Lidla. Postulat pana Artura nt. modernizacji ul. Zaruby burmistrz przyjął z uśmiechem. Odpowiadając, potwierdził że to dobry pomysł i "jest już zaplanowany do realizacji w dalszym etapie".

Sporo dyskusji i przeciwstawnych poglądów wywołały ekrany akustyczne. W wielu miejscach Rosoła hałas ulicy jest faktycznie bardzo uciążliwy dla mieszkańców. Jednak ekrany działają czasem jak miecz obosieczny: dla jednej strony ulicy tłumią hałas, ale dla drugiej strony ulicy powodują odbijanie się dźwięku i dodatkowe pogłośnienie. Taka sytuacja ma miejsce np. na wysokości ul. Lokajskiego. Burmistrz Kempa – obiecując, że mimo tej sytuacji sygnały nadmiernej głośności będą każdorazowo badane – przypomniał jednak również, żeby pamiętać o kosztach. Ponieważ 100 metrów bieżących ekranu to kwota ok. 400 tys. złotych, takie wydatki każdorazowo muszą być dobrze przemyślane.

Podsumowując dyskusję, burmistrz przypomniał, że "inne są nasze oczekiwania jako kierowców, a inne możliwości infrastruktury". Nie zmienia to faktu, że wszystkie rzeczowe i konstruktywne pomysły powinny być prezentowane i dyskutowane. Nawet wobec braku środków obecnie będą jednak już przygotowane do realizacji.

Wróć