Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Powstała gra komputerowa o osiedlu Służew nad Dolinką

03-01-2024 20:55 | Autor: Piotr Celej
BLOKI to gra edukacyjna o architekturze mieszkaniowej z okresu PRL-u. Ma uświadamiać, jak istotną funkcję pełni kolorystyka budynków, jak również zachęcić do refleksji nad otaczającą nas przestrzenią.

BLOKI to aplikacja autorstwa Bartosza Seiferta, której koncepcja zwyciężyła w OpenCall Festiwalu Relacje Online w 2020 roku na interaktywny projekt artystyczny w sieci. Pionierska aplikacja, która istnieje obecnie w wersji prototypowej, wykorzystuje nowoczesne cyfrowe technologie do diagnozowania i rozładowywania problemów z komunikacją dotyczącą estetyki osiedli z wielkiej płyty. Jest to oprogramowanie, które umożliwia użytkownikowi wyrażenie swoich potrzeb i upodobań estetycznych poprzez przeprojektowanie modeli bloków mieszkalnych i przestrzeni wokół nich.

Gra umożliwia też sygnalizowanie własnych potrzeb związanych z estetyką i funkcjonowaniem tych osiedli, zarazem ukazuje konsekwencje ich realizacji. Zadaniem gracza jest bowiem projektowanie poperelowskiego osiedla.

Gra dla każdego

W BLOKACH istotne jest budowanie porozumienia i wzmacnianie istniejącego już dialogu pomiędzy różnymi podmiotami zarządzającymi osiedlami. Kluczowe było znalezienie partnera do projektu, który będzie dysponował niezbędną wiedzą, a jednocześnie będzie miał narzędzia do komunikacji z mieszkańcami osiedla. W tym momencie zaczęły się nasze poszukiwania spółdzielni mieszkaniowej, która spełnia te kryteria i jest gotowa na dialog z nami. Najbardziej zainteresowana współpracą okazała się Spółdzielnia Mieszkaniowa Służew nad Dolinką. Bloki i otoczenie, które się na nią składają, zostały przeniesione do cyfrowej wersji i tworzą bazę gry BLOKI. To jednak nie gra Minecraft, a zabawa w zarządzanie żywą tkanką miejską.

Badania społeczności odgrywały ważną rolę w procesie powstawania BLOKów. Pozwoliły nam zrozumieć potrzeby mieszkańców i przełożyły się na scenariusz gry, oparty na realnych wyzwaniach i atutach tego miejsca. Gracze muszą więc sprostać rzeczywistym problemom i przetestować różne rozwiązania. Dzięki współpracy z osiedlem Służew nad Dolinką, a także konsultacjach z ekspertami, zdobyliśmy niezbędną wiedzę do stworzenia wirtualnej części osiedla, wzbogaconej o elementy projektowania elewacji. Mechanizmy gry oraz jej scenariusz mają na celu pokazać graczowi: jak istotny wpływ na odbiór architektury ma kolor; a także jakie rozwiązania są stosowanie na osiedlu Służew nad Dolinką - tak by poprawić komfort życia mieszkańców.

Autorem projektu gry jest Bartosz Seifert, zaś wydawcą Mazowiecki Instytut Kultury. W BLOKI można bezpłatnie zagrać na stronie www.blokigame.com.

Osiedle wzorcowe PRL

Spółdzielnia Mieszkaniowa „Służew nad Dolinką” powstała w 1991 roku poprzez wydzielenie się ze Spółdzielni „Mokotów”. Same zabudowania jednak są starsze. Za realizację kompleksu mieszkaniowego, budowanego od 1973 roku, odpowiadała powstała w 1958 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa „Mokotów”. Składa się z dwóch części: zachodniej (budowanej jako Służew nad Doliną I) i wschodniej (Służew nad Doliną II) ograniczonych ulicami Puławską, Wałbrzyską, Kmicica, Łukową, a także Doliną Służewską z Potokiem Służewieckim od południa. Zajmuje obszar ok. 52,4 ha. Charakterystyczne są bloki-szafy z betonowymi wspornikami balkonów nadających im modernistyczny charakter. Osiedle w momencie powstania było nazywane „modelowym w PRL”.

Na brzegu dzielnicy powstał ponadwudziestohektarowy Park Dolina Służewska. Utworzono go na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Tereny, gdzie obecnie przebiega Potok Służewiecki, znane są jednak z wcześniejszych zapisów. W miejscu obecnego zieleńca istniała bowiem dawna wieś Służew, zachowała się nawet część zabudowań jednego z gospodarstw przy ulicy Tarniny. Projektantem terenów zielonych był profesor Longin Majdecki. Postawiono na znaczną ilość stawów, które nie tylko pełnią formę krajobrazową, ale również retencyjną. Wokół powstały ścieżki, wykorzystując częściowo istniejący drzewostan.

Wróć