Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

dzisiejsza
pogoda

1°
-2°

POW tak, ale tylko z filtrami

20-01-2018 01:48 | Autor: red.
Warszawski samorząd chce, aby powietrze wyrzucane z tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie było oczyszczane. O taką zmianę decyzji wojewody mazowieckiego władze miasta apelują do ministra infrastruktury.

Chodzi o odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Przyczółkowej. Droga przetnie Ursynów 2,3 km tunelem – pod powierzchnię ziemi jezdnia będzie wchodzić między ul. Gandhi a Pileckiego, a wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską. Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na jej budowę bez filtrów oczyszczających powietrze usuwane z tunelu, czego domagali się mieszkańcy Ursynowa.

W piątek prezydent Warszawy złożył odwołanie od decyzji wojewody mazowieckiego zezwalającej na budowę przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Odwołanie trafi do ministra infrastruktury. „Wnoszę o zmianę decyzji Wojewody Mazowieckiego nr 521/II/2017 z 28 grudnia 2017 r., poprzez zamieszczenie w niej wymogu montażu przez inwestora urządzeń ochrony powietrza w wentylatorniach systemu wentylacji tunelu” czytamy w oficjalnym odwołaniu.

– Nie jesteśmy przeciwnikami budowy POW, to ważna trasa dla układu komunikacyjnego Warszawy, która znacznie usprawni transport w południowej części miasta – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. – Ale najważniejszym naszym postulatem podczas jej realizacji jest ochrona mieszkańców przez negatywnymi skutkami funkcjonowanie tej trasy, w tym przez zanieczyszczeniem powietrza.

Decyzja pomija obowiązujące akty prawa miejscowego, jakimi są programy ochrony środowiska. Wojewoda nie uwzględnił także interesu społecznego w zakresie ochrony środowiska i nie rozpatrzył wszystkich argumentów miasta.

– Wojewoda nie uwzględnił naszych uwag zgłaszanych w procedurze wydawania decyzji, nasze argumenty zostały zignorowane – dodaje Michał Olszewski. – Tymczasem transport samochodowy jest największym źródłem zanieczyszczeń w mieście w postaci dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego PM10, dlatego uważamy że filtry są niezbędne.

Odwołanie nie wstrzymuje budowy obwodnicy. Prace trwają na wszystkich odcinkach trasy – od ul. Puławskiej do węzła Lubelska przy drodze S17 poza granicami Warszawy.

Chodzi o odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Przyczółkowej. Droga przetnie Ursynów 2,3 km tunelem – pod powierzchnię ziemi jezdnia będzie wchodzić między ul. Gandhi a Pileckiego, a wychodzić na skarpie, za ul. Nowoursynowską. Wojewoda mazowiecki wydał zgodę na jej budowę bez filtrów oczyszczających powietrze usuwane z tunelu, czego domagali się mieszkańcy Ursynowa.

W piątek prezydent Warszawy złożył odwołanie od decyzji wojewody mazowieckiego zezwalającej na budowę przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. Odwołanie trafi do ministra infrastruktury. „Wnoszę o zmianę decyzji Wojewody Mazowieckiego nr 521/II/2017 z 28 grudnia 2017 r., poprzez zamieszczenie w niej wymogu montażu przez inwestora urządzeń ochrony powietrza w wentylatorniach systemu wentylacji tunelu” czytamy w oficjalnym odwołaniu.

– Nie jesteśmy przeciwnikami budowy POW, to ważna trasa dla układu komunikacyjnego Warszawy, która znacznie usprawni transport w południowej części miasta – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy. – Ale najważniejszym naszym postulatem podczas jej realizacji jest ochrona mieszkańców przez negatywnymi skutkami funkcjonowanie tej trasy, w tym przez zanieczyszczeniem powietrza.

Decyzja pomija obowiązujące akty prawa miejscowego, jakimi są programy ochrony środowiska. Wojewoda nie uwzględnił także interesu społecznego w zakresie ochrony środowiska i nie rozpatrzył wszystkich argumentów miasta.

– Wojewoda nie uwzględnił naszych uwag zgłaszanych w procedurze wydawania decyzji, nasze argumenty zostały zignorowane – dodaje Michał Olszewski. – Tymczasem transport samochodowy jest największym źródłem zanieczyszczeń w mieście w postaci dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego PM10, dlatego uważamy że filtry są niezbędne.

Odwołanie nie wstrzymuje budowy obwodnicy. Prace trwają na wszystkich odcinkach trasy – od ul. Puławskiej do węzła Lubelska przy drodze S17 poza granicami Warszawy.

Wróć

Inne artykuły

Jak nazywać ulice Warszawy? Ostatnie lata przyniosły tak liczne zmiany nazw ulic i placów Warszawy, że jej długoletni mieszkańcy zaczęli się gubić. Sam miałem tego przykład w minionym tygodniu, gdy wyznaczono mi wizytę w LuxMedzie przy ul. Komitetu Obrony Robotników, domyślnie zaznaczając od razu, ze chodzi o ulicę noszącą przez lat wiele nazwę – 17 Stycznia.
Inteligent w centrum buntu robotniczego Z legendą opozycji PRL Andrzejem Celińskim o stanie wojennym i nie tylko...
Ul. Rosoła już przejezdna W środę (12 grudnia) o godzinie 20.00 spółka Fal-Bruk w porozumieniu z właściwymi służbami miejskimi i w obecności pracowników Urzędu Dzielnicy Ursynów wprowadziła nową organizację ruchu na ul. Rosoła. Obecnie ruch jest możliwy dwoma jezdniami, również w kierunku Centrum na nowej jezdni (2 pasami).
Choinka w urzędzie i przed urzędem W czwartek (6 grudnia), w Mikołajki, przy Urzędzie Dzielnicy Ursynów od strony Al. KEN rozbłysła wielka, jedenastometrowa choinka oświetlona diodami LED.