Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Piesi bezpieczniejsi na Rakowieckiej

08-03-2021 13:17 | Autor: zdm.waw.pl
ZDM realizuje program poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przed dwoma przejściami dla pieszych na ul. Rakowieckiej zamontowano wyspy poprawiające widoczność. Wprowadzona zmiana to efekt audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przejścia dla pieszych na Mokotowie zostały objęte zakończonym w zeszłym roku audytem brd. Pod lupę zostało tam wziętych 347 zebr bez sygnalizacji świetlnej. 31 w 27 lokalizacjach otrzymało najniższą notę, czyli 0 lub 1 punkt w skali 0-5.

Wśród takich przejść znalazło się to przez ul. Rakowiecką przy wlocie ul. Kieleckiej. Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, ocenili je na 1. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a jako największe zagrożenie uznali zaparkowane po południowej stronie jezdni samochody, które zatrzymane kilka metrów od zebry ograniczają widoczność. „Kierujący nie mają szans na dostrzeżenie pieszych z odpowiednim wyprzedzeniem” – podkreślili.

Jedną z rekomendacji było uspokojenie strefy przed przejściem. „Należy wzmocnić nadzór nad nieprawidłowym parkowaniem oraz zastosować fizyczne środki uniemożliwiające parkowanie w obszarze wymaganych pól widoczności” – wskazali audytorzy.

W związku z tym zamontowano tam długie na ponad 10 metrów wyspy z prefabrykatu, które poprawiły widoczność. Dzięki nim zaparkowane samochody już nie stoją tuż przed pasami, a wkraczający na nie piesi czują się bezpieczniej – kierowcy są w stanie zauważyć ich odpowiednio wcześnie.

Podobny problem audytorzy zdiagnozowali kilkadziesiąt metrów dalej, przy ul. Opoczyńskiej. Znajdujące się nieopodal przejście przez Rakowiecką ocenili na 0 i polecili je odseparować wyspami od zatrzymanych aut. Tam wyspy zamontowano po obu stronach jezdni – wcześniej kierowcy parkowali również od strony torów tramwajowych.

Audyt przejść dla pieszych objął 4093 przejścia bez sygnalizacji we wszystkich dzielnicach Warszawy. Te ocenione najniżej („zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”) są sukcesywnie poprawiane pod kątem bezpieczeństwa przechodniów. W latach 2016-2019 problem rozwiązano na ponad 100, w tym 55 „zerach” i „jedynkach”. Kolejne ponad 100 przejść, w tym 57 „zer” i „jedynek”, zostało przebudowane tylko w zeszłym roku, co oznacza, że już ponad 20 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść przeszło metamorfozę poprawiającą bezpieczeństwo. W 2021 r. ZDM ma w planach przebudowę kolejnych 100 przejść, z czego ponad połowa to właśnie te z najniższymi notami.

Wróć