Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

dzisiejsza
pogoda

24°
12°

Pasy rowerowe do wymiany!

16-05-2018 22:02 | Autor: Maciej Antosiuk
Minęły 2 lata od kiedy na Ursynowie utworzono na ul. Cynamonowej pierwsze pasy rowerowe. Ten eksperyment miał zachęcić mieszkańców do korzystania z rowerów i jednocześnie ograniczyć ruch samochodowy w dzielnicy. Po ostatniej zimie malowane na jezdni pasy niemal całkowicie się już zatarły, podobnie jak i korzyści, które miały nam ze sobą przynieść.

Oprócz Cynamonowej radykalni rowerzyści przeforsowali także zmiany na ul. Dereniowej. Łącznie na obu tych ulicach kosztowały one zamiast planowanych 700 tysięcy– aż 1.7 mln złotych! Zakładano także zwężenia Stryjeńskich, Bartóka i Jastrzębowskiego, jednak stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW razem z mieszkańcami skutecznie je powstrzymało. Na kilku poświęconych tym ulicom spotkaniach zdecydowana większość osób opowiedziała się przeciwko pasom rowerowym, a poparte przez setki mieszkańców Ursynowa petycje pozwoliły uchronić te arterie przed zwężeniami. Dziś wiele wskazuje na to, że będziemy musieli dokładać kolejne pieniądze na poprawienie farby na pasach rowerowych, która już niemal doszczętnie zniknęła na odcinku od ul. Ciszewskiego do Gandhi. W efekcie, zamiast taniego ułatwienia, mamy studnię bez dna, która nie dość, że wymaga ciągłego dokładania pieniędzy, to jeszcze budzi wiele negatywnych emocji.

Podobnie sprawa wygląda z liczbą użytkowników pasów rowerowych. We wrześniu 2017 roku stowarzyszenie Zielone Mazowsze, będące częścią rowerowego lobby w Warszawie, po interpelacjach radnego Kamila Orła ze stowarzyszenia PROJEKT URSYNÓW, przeprowadziło badania ruchu cyklistów na ul. Dereniowej i Cynamonowej. Po sprawdzeniu okazało się, że raptem 36% rowerzystów jeżdżących po tych ulicach wybiera malowane na jezdni pasy. Pozostali użytkownicy albo nie uważają ich za wygodne, albo boją się z nich korzystać, z racji bliskości omijających ich samochodów. Z kolei kierowcy dotkliwie odczuwają zwężenia na tych ulicach, zwłaszcza odkąd rozpoczęto budowę POW na Ursynowie. Obecna organizacja ruchu nie pozwala na ominięcie stojącego na przystanku autobusu. Rozwiązanie to krytykowali także strażacy z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 17 na Ursynowie, którzy w razie interwencji nie mogą szybko ominąć sznura samochodów stojących na zwężonej Dereniowej lub Cynamonowej.

Jedynym plusem tych zmian jest stworzenie azylów dla pieszych, którzy mogą spokojnie przejść na drugą stronę ulicy. Jeśli chodzi jednak o bezpieczeństwo, to od momentu gdy wymalowano pasy, średnia roczna liczba zdarzeń na ul. Dereniowej w latach 2016-2017 wyniosła 42, wobec 31 w latach 2009 – 2015. W przypadku Cynamonowej było to odpowiednio 25 po zwężeniu i raptem 16 przed zwężeniem (źródło: SEWIK). Ta statystyka znacząco podważa argumenty radykalnych rowerzystów o poprawie bezpieczeństwa poprzez malowanie pasów rowerowych.

Co ciekawe, na obu ulicach jest dość miejsca na poprowadzenie oddzielonej drogi dla rowerów. Takie rozwiązanie byłoby znacznie przyjaźniejsze dla rodzin z dziećmi, oddzieliłoby ruch rowerowy od samochodowego i ułatwiłoby poruszanie się kierowcom. Chyba nie warto bezmyślnie kopiować rozwiązań z wybranych zachodnich miast. Po pierwsze, mamy nieco cięższy klimat i przez pół roku warunki pogodowe nie sprzyjają jeździe rowerem, po drugie, Warszawa ciągle nie ma dość konkurencyjnej komunikacji miejskiej. Nasze 1,5 linii metra nie może równać się z 3 liniami w Pradze, 4 w Budapeszcie, czy 5 w Wiedniu. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o inne metropolie – Londyn, Barcelona, Paryż i Madryt – wszystkie one są wyposażone w porządną infrastrukturę, której budowa dopiero nas czeka. Nie ma sensu zatem wpadać w szał zwężania dróg, dopóki nie zapewnimy kierowcom konkurencyjnej alternatywy. Tymczasem na Ursynowie pomyślmy, czy rzeczywiście pasy rowerowe są tym, co do jazdy rowerem nas zachęca. Bo może wręcz nam ją obrzydza.

Wróć

Inne artykuły

Za co wojewoda karze ursynowian? Decyzją wojewody mazowieckiego wstrzymana została inwestycja drogowa pod nazwą „Budowa ul. Rosoła/Relaksowej na odcinku ul. Jeżewskiego – ul. Rosnowskiego”. Ukończono odcinek od Wąwozowej do Rosnowskiego, przywracając przejezdność tej ostatniej dwupasmówki, natomiast nieoczekiwana decyzja powzięta przez wojewodę wstrzymuje poszerzanie Rosoła na odcinku Jeżewskiego - Wąwozowa.
Kolejna Noc Muzeów za nami! Po raz szósty mieszkańcy Ursynowa znaleźli w Noc Muzeów wiele atrakcji niedaleko swojego domu. Nie sposób policzyć ilu nas było dokładnie, ale bez wątpienia – wielu.
Sąsiedzki piknik przy Kajakowej W minioną sobotę 19 maja odbył się DZIEŃ SĄSIADA na Zielonym Ursynowie. Na terenie zielonym, przed Dzielnicowym Ośrodkiem Kultury Ursynów przy ul. Kajakowej 12b, na najmłodszych sąsiadów czekało wiele atrakcji.
Festiwal Kolorów na Ursynowie! Już 26 maja o godz. 15.00 na Kopie Cwila zagości Festiwal Kolorów! Będzie to już jego szósta odsłona, a pierwsza na Ursynowie. Oprócz niezapomnianej atmosfery wśród unoszących się w powietrzu kolorów Holi, uczestników czekać będzie m. in. koncert znanego i lubianego rapera B.R.O! Urząd Dzielnicy Ursynów jest partnerem przedsięwzięcia.