Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

O przyszłości Kłobuckiej i Wyczółek

29-05-2018 23:39 | Autor: red.
Rozmawiamy z zastępcą burmistrza Łukaszem Ciołko.

Nie będzie przejścia z sygnalizacją świetlną na wysokości ul. Kłobuckiej 18?

Niestety wszystko na to wskazuje i to mimo wielu interwencji zarządu dzielnicy, interpelacji radnych i petycji mieszkańców. Zarząd Dróg Miejskich (ZDM), który jest zarządcą ul. Kłobuckiej okopał się za swoim stanowiskiem, które utrzymuje, że sygnalizacja świetlna w tym miejscu nie jest potrzebna. I choć ZDM powołuje się na badania natężenia ruchu, to jednak nie mogę zbagatelizować sygnałów, jakie otrzymuję od mieszkańców okolicznych budynków. Sprawa nie jest jednak zamknięta. ZDM obiecuje, że w latach 2019-2020 odbędzie się gruntowny remont ul. Kłobuckiej od ul. Obrzeżnej do ul. Wyczółki obejmujący budowę odwodnienia, chodników, zatok parkingowych, azyli dla pieszych i przebudowę istniejącego oświetlenia. Uważam, że wykonując ten niewątpliwie ważny remont należy raz jeszcze rozważyć instalację sygnalizacji świetlnej na wysokości ul. Kłobuckiej 18 i w tej sprawie z uwzględnieniem głosu mieszkańców podejmę dalsze interwencje. Intensyfikacja zabudowy mieszkaniowej oraz zwiększony ruch tranzytowy w tym obszarze powoduje, że mieszkańcy nie mogą czuć się bezpiecznie. Zresztą warto podkreślić, że ZDM na początku roku opublikował raport, który potwierdził to, o czym wiedzą okoliczni mieszkańcy, że przejście dla pieszych przy budynkach komunalnych przy ul. Kłobuckiej jest jednym z najbardziej niebezpiecznych na Ursynowie. Dziś ten sam ZDM kwestionuje wyniki audytu, twierdząc że wykonawca raportu nieprawidłowo zinterpretował badania. Co ciekawsze w tym samym raporcie postulowano zamontowanie sygnalizacji świetlnej także na wszystkich przejściach dla pieszych w Alei Komisji Edukacji Narodowej i tej części raportu przedstawiciele ZDM nie podważają, a wręcz przeciwnie. Wierzę, że decydenci w Zarządzie Dróg Miejskich w końcu usłyszą głos mieszkańców i interweniujących w ich imieniu władz Ursynowa. Jeszcze kilka lat temu Wyczółki miały charakter niemal wyłącznie przemysłowy. Dziś jest to teren z roku na rok coraz silnej zurbanizowany i wymagający inwestycji w infrastrukturę i komunikację.

No właśnie, czy mieszkańcy Wyczółek doczekają się nowych połączeń autobusowych?

Mieszkańcy postulują, aby do istniejącej linii 165 dołączyć przedłużenie trasy linii 193. Jednak Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) tłumaczy, że ze względu na przepustowość istniejącej pętli takie rozwiązanie nie jest możliwe. Uwzględniając jednak zastrzeżenia do częstotliwości i punktualności kursowania linii 165, które wynikają przede wszystkim z korków w okolicy Galerii Mokotów, ZTM proponuje, aby linię 165 zastąpić wydłużoną linią 193. Jednocześnie zwiększając częstotliwość autobusów do 10 minut w godzinach szczytu oraz stosując większe autobusy przegubowe. Taka zmiana mogłaby poprawić jakość komunikacji między Wyczółkami a linią Metra, także z tego względu, że autobus 193 dociera do bliższej stacji metra, czyli do Służewa. Ale decyzja będzie należała do mieszkańców, którzy już niebawem będą mogli wypowiedzieć się w ramach konsultacji społecznych. Warto wspomnieć, że od września uruchomiona będzie linia nocna, która obejmie przystanek przy ul. Kłobuckiej. Nowa linia nocna – N86- kursować będzie od Dworca Centralnego przez Mokotów do ul. Kłobucką i dalej aż po Kabaty.

ZTM wydaje się być bardziej nastawiony na postulaty mieszkańców niż ZDM…

Zdecydowanie można tak powiedzieć, w zeszłym roku po licznych apelach mieszkańców udało się zainstalować wiaty przystankowe przy ul. Kłobuckiej, a i ostatnio docierają do nas sygnały, że ZTM uważnie wsłuchuje się w postulaty i przykładowo rozważana jest zmiana statusu przystanka przy ul. Kłobuckiej z „na żądanie” na „stały”.

Było o instytucjach miejskich, a teraz pytanie o działania urzędu dzielnicy. Po raz kolejny budżet partycypacyjny nie pomoże mieszkańcom w wybudowaniu chodnika łączącego ul. Kłobucką ze stacją kolejową Warszawa Okęcie. Dlaczego ?

Budżet partycypacyjny jest świetnym narzędziem do realizowania potrzeb mieszkańców. Czasami jednak pojawiają się formalne przeszkody, które uniemożliwiają realizację niektórych wniosków w ramach ścisłych reguł wyznaczanych przez regulamin budżetu partycypacyjnego. Tak było i tym razem. Nie ma przecież narzędzi doskonałych. Wnioski zakładające budowę dwóch fragmentów chodnika wzdłuż istniejącego ciągu pieszego łączącego ul. Kłobucką ze stacją PKK Okęcie zostały po raz kolejny rozpatrzone negatywnie ze względu na istotną kolizję z zapisami projektu planu miejscowego obejmującego ten teren. Ponadto nie moglibyśmy zapewnić ciągłości chodnika, ponieważ przebiegałby przez działki dwóch prywatnych właścicieli, którzy dotąd nie wyrazili zgody na wykonanie robót budowlanych. Jesteśmy świadomi, że z jednej strony ograniczają nas przepisy i procedury, a z drugiej mieszkańcy chcąc dotrzeć do stacji PKP Okęcie po każdym większym opadzie deszczu muszą brodzić w błocie. Dlatego też znaleźliśmy wyjście z tej patowej sytuacji. Burmistrz Robert Kempa mówił o nim podczas spotkania z mieszkańcami w dniu 14 maja. Urząd wykona fragmenty chodnika na terenie znajdującym się we władaniu dzielnicy w ramach zagospodarowania terenu. Wystąpiliśmy także do właścicieli działek, które przerywają ciąg przyszłego chodnika. W przypadku wyrażenia przez nich zgody będziemy mogli stworzyć chodnik na całej długości ciągu pieszego. A jeśli ich nie uzyskamy, to ograniczmy się do fragmentów chodnika leżących na gruntach miejskich, czyli tych, które były przedmiotem wniosków do budżetu partycypacyjnego.

Czym właściwie to rozwiązanie różni się od założeń projektów dotychczas zgłaszanych do budżetu partycypacyjnego?

Aby zrealizować projekty składane do budżetu partycypacyjnego musielibyśmy uzyskać pozwolenie na budowę, co jak powiedziałem wcześniej nie byłoby możliwe ze względu na kolizję z zapisami projektu planu miejscowego. Urząd w ramach zagospodarowywania terenu nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i z tej właśnie możliwości skorzystamy. Zdaję sobie sprawę, że dla mieszkańców może to być nieistotna różnica, ale skutek jest taki, że jeszcze w tym roku przejdą z ul. Kłobuckiej do PKP Okęcie chodnikiem. Zresztą to nie jedyny projekt zgłoszony przez mieszkańców, który doczeka się wcześniejszej realizacji. Podobny los czeka projekt modernizacji i rozbudowy placu zabaw na osiedlu komunalnym przy ul. Kłobuckiej. Tuż po świętach wielkanocnych spotkałem się w tej sprawie z mieszkańcami i ustaliliśmy, że urząd przyspieszy swoje plany remontowe i uwzględni w nich postulaty mieszkańców dotyczące nowych zabawek i aktywności dla dzieci na tym placu. Wykonawca remontu został już wybrany, a prace zakończą się do końca czerwca, czyli także zgodnie z postulatami mieszkańców, którzy oczekiwali, że plac zabaw będzie funkcjonował w czasie wakacji.

Urząd dzielnicy intensywnie inwestuje w kompleks budynków przy Kłobuckiej…

Tak, to prawda. Ale warto podkreślić, że są to inwestycje, które mają służyć wszystkim mieszkańcom Wyczółek. Przy ul. Kłobuckiej 14 powstała właśnie nowa przychodnia SPZOZ Warszawa-Ursynów. Przychodnia dysponuje pięcioma gabinetami lekarskimi w tym podstawowej opieki zdrowotnej dla dzieci i dorosłych, ginekologii, gabinetem USG oraz punktem pobrań. Od zeszłego roku funkcjonuje tu pierwsze na Ursynowie miejsce aktywności lokalnej, czyli MAL Kłobucka 14, a także dwa oddziały Biblioteki Publicznej, w tym jeden wyłącznie dla młodzieży oraz placówka wsparcia dziennego „Ognisko Ursynów”. Ale to jeszcze nie wszystko. Na jesieni swoją działalność rozpocznie żłobek. Wszystkie te miejsca użyteczności publicznej stwarzają wyjątkowe możliwości rozwoju lokalnej społeczności. O tym jak ważny dla zarządu dzielnicy jest rejon Wyczółek niech świadczy to, że to właśnie tu powstało pierwsze na Ursynowie miejsce aktywności lokalnej, pierwszy odział biblioteki przeznaczony wyłącznie dla młodzieży czy pierwsze ognisko rodzinne. Jestem przekonany, że inwestycje w kapitał społeczny są wyjątkowo potrzebne i udane, o czym mogą przekonać się wszyscy mieszkańcy. Do aktywności lokalnej i międzysąsiedzkiej na ul. Kłobuckiej serdecznie zachęcam!

Łukasz Ciołko jest zastępcą burmistrza Ursynowa z ramienia stowarzyszenia PROJEKT URSYNÓW. W zarządzie dzielnicy odpowiada za lokale komunalne oraz sprawy dotyczące kultury i komunikacji z mieszkańcami .

Wróć