Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

O europejskim dziedzictwie w Chorwacji

16-10-2019 21:46 | Autor: Jolanta Waśkiewicz
W ostatnim tygodniu września 2019 roku czworo ósmoklasistów wraz z nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 336 im. Janka Bytnara ,,Rudego” spędziło tydzień w chorwackiej szkole. Wyjazd związany był z udziałem szkoły w projekcie Erasmus+ ,,Oblicza Europejskiego Dziedzictwa Kulturowego”.

Spotkanie uczestników projektu czyli nauczycieli i uczniów z Grecji, Rumunii, Hiszpanii, Francji w gościnnej szkole imienia Tin Ujevicza w mieście Osijek, leżącym w historycznej krainie Slawonii, na długo pozostanie nam w pamięci. Przygotowane przez gospodarzy aktywności, uczyły młodzież, zapoznając ją z dziedzictwem kulturowym tego kraju i sprawiając przy tym wiele radości. Przez pięć kolejnych dni uczniowie poznawali szkołę chorwacką, uczestnicząc w warsztatach kreatywnych oraz lekcjach prowadzonych przez tamtejszych nauczycieli. Zapoznali się z głagolicą (co połączono z warsztatem plastycznym), uczyli się chorwackiego tańca ludowego, a także tańca współczesnego. Historia mieszała się z matematyką i fizyką. Jednym z symboli Osijeku jest piękny most na rzece Drawie. Jego pierwowzorem był prawie ośmiokilometrowy most wybudowany przez Turków na zlecenie Sulejmana Wspaniałego w XVI wieku. Podczas wizyty na miejscowym uniwersytecie, po prelekcji na temat historii miasta w czasach rzymskich i osmańskich, uczniowie pod opieką studentów zajmowali się konstruowaniem swojego modelu mostu i sprawdzaniem jego wytrzymałości. Zadanie to wykonywali w międzynarodowych grupach, co wymagało umiejętności porozumienia i współpracy.

W pięknym Natura Park popłynęliśmy małym stateczkiem przez największe w Europie rozlewiska rzeki Dunaj, zapoznając się z okoliczną florą i fauną, słuchając opowieści przyrodników o ptakach, rybach i gatunkach chronionych. Chorwaci pokazywali nam swoje dziedzictwo przyrodnicze – Park przyrody Kopački Rit zajmuje blisko 240 hektarów. Podmokłe tereny stworzyły enklawę dla ponad 300 różnych gatunków. Park czeka na wpisanie go na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Największe wrażenie zrobiły na nas drzewa z kormoranami, wielkie muszle leżące na brzegu oraz możliwość podglądania orła bielika.

Nie zapomniano też o zajęciach sportowych, tak ważnych dla młodzieży. Uczniowie próbowali swoich sił w parku linowym oraz zawodach w przeciąganiu liny, w czym polska grupa okazała się bezkonkurencyjna. Edukacja nieformalna czyli nauka zoologii w miejscowym zoo czy lekcja historii w interaktywnym muzeum kultury Vučedol, gdzie można było na własne oczy zobaczyć, jak żyli, w co się ubierali, i jak wyglądali ludzie mieszkający w epoce neolitycznej nad Dunajem, wszystko to było dla nas niezwykle ciekawe. Od historii współczesnej Europy nie dało się uciec. Wizyta w Vukovarze, mieście noszącym wciąż widoczne ślady dramatycznej wojny serbsko – chorwackiej z początku lat 90-tych, uświadomiła młodzieży tragizm tamtych dni.

Chorwaccy nauczyciele przygotowali dla swoich gości emocjonujące gry i quizy np. Kahoot, QR code  na temat znajomości dziedzictwa narodowego krajów biorących udział w projekcie. Uczniowie pokazywali przygotowane przez siebie prezentacje o narodowych potrawach, które z sobą przywieźli, a później częstowali nimi uczestników projektu. Na polskim stole królowały oscypki z żurawiną, sękacz i kiełbasa krakowska. Warsztaty pod tytułem Europa na talerzu - przypadły do smaku wszystkim uczestnikom projektu. Niezwykła okazja, by dowiedzieć się, jak smakują kokosowe słodycze z Martyniki, ostre hiszpańskie chorizo czy slawoński kulen.

Erasmusowe wyjazdy mają wiele plusów. Uczniowie zyskali przyjaciół wśród rówieśników z europejskich krajów. Sporo się nauczyli, mieli okazję ćwiczyć język angielski w praktyce i przeżyć fascynującą przygodę edukacyjną w nieznanej im dotąd Chorwacji. Kolejne spotkanie uczestników projektu odbędzie się w lutym w hiszpańskiej szkole w O Barco de Valdeorras, a podsumowanie w maju 2020 roku w Warszawie.

Wróć