Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Nowy sposób zakupów już wkrótce na Ursynowie

24-11-2021 22:31 | Autor: Katarzyna Nowińska
Od pewnego już czasu uwagę osób przechodzących obok Galerii Ursynów przyciąga szyld na nowo tworzonym w tym miejscu sklepie. Szyld jest bowiem utrzymany w kolorystyce loga dobrze znanej sieci Żabka, ale napis, który widnieje na tym szyldzie obwieszcza, że w tym oto miejscu znajduje się sklep o nazwie Żappka.

Pewnie niektórzy pomyślą, że tym oto sposobem jakaś inna sieć handlowa próbuje „podszywać się” pod dobrze rozpoznawalną markę i wykorzystać jej ugruntowaną pozycję rynkową i popularność. Przypomnijmy, że Żabka Polska Sp. z o.o. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience i jest obecna na rynku od 1998 roku, gdy w Poznaniu i w Swarzędzu otworzyła pierwszych siedem eksperymentalnych placówek. Obecnie posiada ponad 7500 punktów handlowych prowadzonych przez ponad 6000 franczyzobiorców, co czyni ją zdecydowanym liderem segmentu sprzedaży convenience.

Sklep o dziwnie brzmiącej nazwie „Żappka” też należy do sieci Żabka, ale różni się od tradycyjnych punktów handlowych tego właściciela, do których przywykliśmy. Będzie to bowiem sklep samoobsługowy, a do tego czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. „W każdym ze sklepów Żappka znaleźć można w sumie kilkaset różnych produktów, wśród nich głównie słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, także gorącą, świeżo mieloną kawę z ekspresu ” – mówi przedstawiciel biura prasowego sieci Żabka. Aby zrobić zakupy w takiej placówce musimy być użytkownikami aplikacji żappka. Aplikację można pobrać z Google Play dla systemu Android lub ze sklepu App Store dla systemu iOS. Następnie do aplikacji powinniśmy dodać kartę płatniczą. Wygenerowany w aplikacji kod QR po zeskanowaniu pozwoli nam wejść do samoobsługowego sklepu Żappka i dokonać zakupów.

Cały sklep działa w oparciu o sztuczną inteligencję i system kamer, które śledzą każdy ruch klienta wewnątrz obiektu. System rozpoznaje produkty na półkach i analizuje ich położenie wykorzystując do tego algorytmy takie jak, między innymi, „deep learning”, rozpozna zdjęte z półek produkty i naliczy odpowiednią kwotę do zapłaty. Uwaga ! Gdy zdejmiemy jakiś produkt z półki i go nie odłożymy przed wyjściem, produkt ten zostanie automatycznie doliczony do naszego rachunku. Na koniec system sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do aplikacji karty płatniczej. Aby dokonać zapłaty nie musimy więc w momencie wizyty w sklepie Żappka posiadać przy sobie karty płatniczej, wystarczy, że jest ona podpięta do aplikacji żappka. System nie identyfikuje klientów i nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności.

W sklepie nie ma kas, ani obsługi, jednak format zakłada wspierające zaangażowanie pracowników, na przykład, w zakresie zatowarowania. Liczba osób, które mogą przebywać jednocześnie w Żappka Store, jest uzależniona od wielkości sali sprzedaży i ograniczona przez przepisy związane z zagrożeniem epidemiologicznym.

Pierwsza Żappka została otwarta 14 czerwca tego roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jako pierwsi zakupów w Żappka Store mogli dokonać pracownicy oraz współpracownicy sieci Żabka. Następnie handel rozpoczęły sklepy na Dworcu PKP w Poznaniu, w przejściu podziemnym Lubicz-Basztowa w Krakowie oraz przy ulicy Brackiej 3 w Warszawie. Placówka, która zostanie uruchomiona na Ursynowie będzie więc drugą tego typu w Warszawie i piątą w Polsce. „Mamy możliwość przeanalizowania każdej potencjalnej lokalizacji w Polsce pod kątem kilkuset parametrów, w tym między innymi, rentowności sklepu w danej okolicy, kosztów adaptacji placówki czy potencjału zakupowego w sąsiedztwie. W najbliższym czasie planujemy otwarcie kolejnych Żappka Store, w tym również na terenie Warszawy” – informuje nas przedstawiciel biura prasowego sieci Żabka. Koncepcja tego typu bezobsługowych placówek handlowych zrodziła się w ramach Inkubatora Biznesu „Żabka Future” we współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi. W ramach Inkubatora Biznesu tworzone są, testowane, a następnie wdrażane w życie nowe rozwiązania cyfrowe. Idea tego typu bezobsługowych placówek handlowych wpisuje się w strategię Grupy Żabka, która zakłada realizację działań zmierzających do utrzymania neutralności klimatycznej – wszystkie Żappka Store do swej działalności wykorzystują wyłącznie ekwiwalent zielonej energii.

Niewątpliwie zakupy w Żappka Store będą zupełnie nowym doświadczeniem zakupowym, które z pewnością niektórym przypadnie do gustu, a innym nie koniecznie. Już wkrótce będziemy mogli przetestować ten sposób dokonywania zakupów na Ursynowie.

Wróć