W celu minimalizacji zagrożenia przenoszenia się wirusa podjęto decyzję o niewydawaniu przepustek do poszczególnych wydziałów. Stworzono za to dodatkowe stanowisko obsługi mieszkańców na parterze, przy punkcie informacji, w którym będzie można załatwić sprawę lub uzyskać informacje o jej statusie (np. przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność, pozwolenie na budowę, wyrobienie dowodu rejestracyjnego pojazdu). Stanowisko będzie działać od 13 marca 2020 roku, w godzinach pracy urzędu. Apeluje się również o dokonywanie płatności przelewem lub w kasie urzędu tylko w formie bezgotówkowej.
W Wydziale Obsługi Mieszkańców zastosowano dodatkowe wygrodzenia zwiększające dystans pomiędzy klientem a obsługującym urzędnikiem. Wygrodzenia zastosowano także w punkcie informacji oraz obok stanowiska ochrony. Duże skupiska ludzi sprzyjają przenoszeniu koronawirusa, dlatego przypominamy, że wiele spraw można załatwić telefonicznie oraz przez Internet, bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie.
Aby załatwić sprawę drogą elektroniczną niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego. Można go w łatwy sposób założyć m.in. poprzez bankowość elektroniczną. Wszystkie informacje o profilu zaufanym znajdą Państwo na stronie www.pz.gov.pl. Przy użyciu profilu zaufanego, dzięki platformie ePUAP można:
– zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu,
– zgłosić zameldowanie lub wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego,
– złożyć wniosek o nadanie numeru PESEL,
– złożyć wniosek o dowód osobisty, po odbiór trzeba zgłosić się osobiście,
– złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
– złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców lub dopisanie do spisu wyborców.
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia rodzicielskiego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia z funduszu alimentacyjnego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia „Dobry start”
– złożyć wniosek o ustalenie prawa do świadczenia „Za życiem”
Wobec zagrożenia epidemicznego bardzo ważne jest abyśmy wszyscy – jednostki rządowe, samorząd i mieszkańcy stosowali się do zaleceń, odpowiedzialnie ograniczali ryzykowne zachowania oraz dbali o higienę osobistą. Powinniśmy unikać większych skupisk ludzi, m.in. wizyt w przychodniach, czy dużych sklepach.
Zwróćmy uwagę na seniorów, którzy są grupą szczególnie narażoną na konsekwencje zarażenia wirusem. Otoczmy ich większą troską, odciążając z konieczności wyjścia z domu.
Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił całodobową infolinię pod numerem 800 190 590, gdzie można m.in. uzyskać medyczną teleporadę, zalecenia, e-receptę, uzyskać dodatkowe informacje o wirusie, i procedurach działania, unikając bezpośredniego kontaktu z innymi.
Dodatkowe informacje, w tym komunikaty dla podróżujących oraz zalecenia dla podróżnych, ludności, służb medycznych i instytucji zamieszcza na swojej stronie Główny Inspektorat Sanitarny https://gis.gov.pl/. Bieżące informacje związane z koronawirusem można znaleźć także Powiatowa Stacja Stanitarno-Epidemiologiczna w m.st. Warszawie https://www.pssewawa.pl/.
Zachęcamy także do częstego odwiedzania strony internetowej www.ursynow.pl, na której na bieżąco zamieszczamy najważniejsze dla mieszkańców informacje.