Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Kontrole pierwszych pudeł wagonów Varsovia

11-11-2020 21:05 | Autor: ztm.waw.pl
Wykonana z połączenia aluminiowych, bardzo cienkich ścian z grubymi, wytrzymałymi częściami surowa konstrukcja waży jedynie 5 ton. Tylko dla karoserii jednego wagonu wykonano 540 metrów specjalnych spawów.

W fabryce w Ostrawie trwa kontrola dwóch pierwszych z 222 pudeł wagonów, z których zbudowane zostaną pociągi dla Warszawy. Takich i podobnych kontroli w trakcie produkcji 37 jednoprzestrzennych pociągów (z opcją rozszerzenia o osiem kolejnych) będzie kilka tysięcy. Pracownicy Metra Warszawskiego sprawdzą m.in.: każde gotowe pudło wagonu przed i po jego pomalowaniu, wózki, kompletne wagony. Wykonają też próby statyczne i dynamiczne w fabryce oraz próby dynamiczne już na terenie warszawskiego metra. Obecnie kontroli poddawane są 2 wagony pośrednie, zaś w przyszłym tygodniu rozpoczną się odbiory pierwszego wagonu czołowego.

Nowoczesna fabryka

Produkcja pudeł pociągów odbywa się w nowoczesnej fabryce ŠKODA VAGONKA w Ostrawie. Nowa hala produkcyjna powstała specjalnie na potrzeby nowoczesnych konstrukcji taboru, w tym metra i kosztowała 40 mln euro. Jej linia produkcyjna umożliwia seryjny cykl pracy, podczas którego odbywa się spawanie automatyczne i ręczne. Unikalny proces spawania, opracowany we współpracy z firmami ze Szwajcarii i Francji, pozwala na stworzenie integralnej konstrukcji z lekkich profili stopu aluminium. Jest zaawansowaną technologicznie kombinacją bardzo cienkich dużych ścian (ściany boczne, podłoga, dach) i grubych, wytrzymałych części do przenoszenia i pochłaniania obciążenia związanego z pracą i zderzeniem, zgodnie z normami EN. Jedno kompletne pudło wagonu powstaje w ciągu zaledwie 2-3 dni!

Wagony dla Warszawy

Przetarg na dostawy składów metra rozstrzygnięty został w październiku 2019, po oddaleniu przez sąd wszystkich odwołań. Umowa została podpisana kilka miesięcy później – 30 stycznia 2020 roku. Kontrakt przewiduje dostawę 222 wagonów, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Pierwszy skład powinien pojawić się w Warszawie pod koniec przyszłego roku.

Wróć