Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Koegzystencja koegzystencji

06-01-2016 19:11 | Autor: Katarzyna Zadworny
Krzesło, stół, okulary – jest wiele przedmiotów codziennego użytku, które nam służą. Koegzystujemy z nimi i rzadko (lub wcale) zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób trafiły do naszego domu i co spowodowało, że w ogóle istnieją. „Koegzystencje” to nowa wystawa w Galerii Działań SMB Imielin, która rozpoczęła się 11 grudnia i będzie trwać do końca stycznia 2016 roku.

Można na niej zobaczyć prace studentów Pracowni Rysunku Katedry Mody i Eksperymentalnej Pracowni Drewna Wydziału Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pierwsza pracownia prowadzona jest przez dr hab. Agnieszkę Rożnowską-Jasiewicz, druga – przez magistra Pawła Jasiewicza.

Podczas oglądania prac studentów pojęcie koegzystencji można rozumieć dwojako. Po pierwsze, na wystawie zobaczymy prace dyplomowe studentów, którzy stworzyli nowe obiekty, wprowadzające potencjalną nową jakość do życia. Pozornie są to przedmioty codziennego użytku, ale każdy z nich, gdyby pojawił się w naszym domu czy innej bliskiej przestrzeni, dodałby im dodatkową wartość. Jest tu rodzina mebli Wojtka Tomaszewskiego, który stworzył projekt przy współpracy z Wydziałem Technologii Drewna SGGW. Autor przeprowadził poszukiwania w obrębie sztywności, lekkości i wytrzymałości materiału, jakim finalnie okazała się sklejka – niedoceniony materiał pod względem możliwości kształtowania. Znajdziemy tu również kominki zapachowe Magdy Rychard – wykonane z sosnowych, mocno żywicznych pniaków, po podgrzaniu wydzielających zapach. Zaskoczeniem będą drobne przedmioty, jak projekt „Rano – Okulary”, czyli dyplom Natalii Kitamikado. Autorka zmierzyła się z próbą stworzenia korekcyjnych opraw okularowych, wykorzystując przede wszystkim drewno. Pojęcie koegzystencji najsilniej jest widoczne w dwóch rozczulających pracach, czyli Uspokajaczach Masujących Jana Lewczuka oraz Tactu Anny Gramackiej. Uspokajacze to niewielkie drewniane przedmioty służące do odprężenia podczas pracy, natomiast Tactu to konceptualna biżuteria dedykowana „platonicznemu trzymaniu się za rękę”. Tactu posiada dwa otwory na palce, dzięki czemu dwie osoby mogą być ze sobą połączone, mimo braku bezpośredniego dotyku.

Powyższe przykłady prac w drewnie oraz nim inspirowane nie powstałyby jednak bez pierwotnej koegzystencji, którą jest współpraca pierwszej myśli wyrażonej w rysunku/zapisie z kontynuacją dociekań i poszukiwań w materii. Zanim bowiem doszło do stworzenia powyższych obiektów, musiała nastąpić w umysłach młodych twórców idea. Rysunek jest jej zapisem – krótka notatka, relacja procesu, zapis piórkiem, węglem, ołówkiem czy igłą. Rysunek staje się autonomicznym zapisem myśli, jest punktem wyjścia dla każdego twórcy – malarza, rzeźbiarza czy projektanta. Na wystawie możemy zobaczyć owe zapisy i notatki, dzięki czemu praca twórcy staje się nam bliższa i bardziej dla nas zrozumiała. Krzesło nie jest już tylko krzesłem, ale wynikiem skomplikowanego procesu myślowego, w którym znaczenie ma nie tylko ergonomia. W Galerii Działań zobaczymy próby zmierzenia się z wieloma aspektami: od sprawdzania możliwości rysunkowych w ruchu do sprawdzenia wytrzymałości i elastyczności materiału. Jacek Morawski, Bartosz Wyżykowski i Piotr Blicharski postanowili zbadać możliwości, jakie mogłyby dać konopie przemysłowe w produkcji mebli. Ich praca jest udokumentowaniem procesu, przez który przeszli – w ich przypadku wstępny rysunek jest zbiorem notatek i argumentów. Uta Stankiewicz zmierza się z „Ukrytym wymiarem” Edwarda T. Halla i tworzy komentarz w postaci wielkoformatowych kadrów postaci ludzkiej. Studenci podjęli się również rozszyfrowania pojęcia modułu – dla Małgorzaty Nowakowskiej stał się nim otwieracz do wina, który poddany skalowaniu stworzył obraz siatki. Natomiast dla Ewy Kurczewskiej modułem był krąg ludzkiego kręgosłupa, który możemy zestawiać w różnych konfiguracjach.

Rysunek dla każdego twórcy – czy w postaci notatki, zapisu czy szkicu – jest punktem wyjścia od stworzonej w umyśle idei. Wystawa w Galerii Działań przedstawia właśnie ten moment styku niematerialnej myśli z materią, jaką jest papier, drewno czy tusz. Odbiorca wystawy staje się świadkiem rodzenia się idei, która w konsekwencji doprowadza do powstania przemyślanego obiektu, w wielu przypadkach innowacyjnego. Wystawa staje się zatem podróżą między świeżymi umysłami młodych, zgłębiających każdy skrawek życia, twórców.

 

Koegzystencje wystawa prac studentów Pracowni Rysunku Katedry Mody i Eksperymentalnej Pracowni Drewna Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Wystawa czynna do 31 stycznia 2016

Galeria Działań SMB Imielin, ul. Marco Polo 1

Wróć