Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Jakie będzie Veturilo po 2020 roku?

18-03-2020 22:28 | Autor: RK
Warszawski system rowerów miejskich na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 r. W kolejnych latach przybędzie rowerów i stacji, szykuje się też kilka ciekawych nowości.

Trwa dziewiąty sezon Warszawskiego Roweru Publicznego. Obecnie Veturilo to blisko 400 stacji i prawie 5800 rowerów. To największy system rowerowy w Polsce i piąty w Europie. W szczytowym okresie Veturilo notuje dziesiątki tysięcy wypożyczeń dziennie, do tej pory zarejestrowało się ponad 900 tysięcy użytkowników. Na obecnych zasadach będzie działać do końca tegorocznego sezonu. Wówczas skończy się podpisana w 2017 r. czteroletnia umowa z dotychczasowym operatorem – firmą Nextbike Polska.

– Skala i popularność Veturilo są ogromne. Chcemy jednak by system dalej się rozwijał. Dlatego Warszawa intensywnie przygotowuje się do przetargu na nowe Veturilo. Jego kształt opracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, ekspertami i potencjalnymi wykonawcami – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Przetarg poprzedziły konsultacje społeczne, w ramach których zebraliśmy ponad 5 tysięcy ankiet internetowych i 700 uwag mailowych. Przez kilka tygodni odwiedzaliśmy wszystkie dzielnice rowerem konsultacyjnym, rozmawiając z mieszkańcami o przyszłości systemu.

Następnym krokiem było przeprowadzenie dialogu technicznego. Firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogły zaprezentować nam swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Zyskaliśmy lepszą wiedzę na temat dostępnych na rynku produktów oraz ich wad i zalet, co pomogło w stworzeniu optymalnych założeń do przetargu.

Bazujemy również na wiedzy eksperckiej – dlatego zleciliśmy opracowanie koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku. Pozwala ona odpowiedzieć na pytania o kierunki rozwoju Veturilo w zakresie m.in. liczby rowerów, zasięgu systemu, taryfy, modelu wypożyczeń (stacje, ich brak, lub model pośredni), rodzaju oferowanych rowerów oraz ich wyposażenia. Analizowaliśmy też inne systemy roweru publicznego w Polsce i na świecie.

– Ewaluacja i partycypacja społeczna jest szczególnie ważna. Mam nadzieję, że dzięki tak rozbudowanym przygotowaniom uda się zapewnić mieszkańcom usługę na jak najlepszym poziomie. Cieszę się, że mimo trudnej sytuacji finansowej miasta udało się wygospodarować dodatkowe środki na rozwój Veturilo – mówi Magdalena Roguska, wiceprzewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Nowa umowa przewiduje powiększenie systemu. Przybędzie rowerów – ich liczba wzrośnie do 6,4 tys. Wszystkie fabrycznie nowe jednoślady mają być wyposażone m.in. w czytnik kart zbliżeniowych, nadajnik GPS, zapięcie na tylne koło oraz diodę informującą użytkownika o stanie roweru.

W specjalnie wyznaczonych strefach będzie można (za dodatkową opłatą) zwrócić rower poza stacją. Posłuży do tego obejma umieszczona przy tylnym kole. Czytnik kart zbliżeniowych umożliwi szybkie wypożyczenie rowerów np. za pomocą karty miejskiej. Rower, który planujemy niedługo wypożyczyć, będzie można też wstępnie zarezerwować na kwadrans za pomocą aplikacji mobilnej lub strony internetowej.

Zmiany czekają również stacje wypożyczeń. Ich liczbę planujemy zwiększyć do 505, jednak tylko niektóre będą wyglądały tak jak dotychczas. Większość stacji nie będzie miała terminala i elektrozamków do wpinania rowerów – zamiast nich stanie totem informacyjny i stojaki rowerowe. Na takiej stacji rower wypożyczymy za pomocą aplikacji mobilnej lub karty miejskiej.

Już dziś 90 procent wypożyczeń odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej. Rezygnacja z kosztownych terminali da oszczędności, które pozwolą na powiększenie systemu.

Tak jak dotychczas rowery będą dostępne od początku marca do końca listopada. Dopuszczamy jednak wydłużenie okresu działania systemu, jeśli pogoda będzie sprzyjająca. Decyzja ta jest podyktowana względami ekonomicznymi i znajduje oparcie w statystykach wypożyczeń. Veturilo charakteryzuje się silną sezonowością: w listopadzie i marcu wypożyczeń jest znacznie mniej niż w cieplejszych miesiącach.

Operator nowego Veturilo zostanie wybrany na okres 8 lat – 2021-2028. Duży nacisk chcemy położyć na kontrolę jakości. Operator będzie miał obowiązek wymiany zużytych rowerów w trakcie kontraktu. Zasady relokacji oraz naprawy rowerów zostaną szczegółowo określone. W nadzorze nad odpowiednią liczbą sprawnych jednośladów pomoże też automatyczny system do kontroli usterek oraz umieszczony w rowerach lokalizator GPS.

Nowością będzie system długoterminowych wypożyczeń - Warszawska Wypożyczalnia Rowerów. Do dyspozycji warszawiaków i warszawianek będzie 100 zwykłych rowerów miejskich, kolejne 100 ze wspomaganiem elektrycznym, 12 różnych rowerów towarowych (w tym część elektryczna), 5 rowerów napędzanych siłą rąk (tzw. handbike, dla osób o ograniczonej mobilności), 5 rowerów trójkołowych (z myślą o osobach starszych) oraz 5 tandemów. Rowery będzie można wypożyczyć na okres do kilku miesięcy.

– To oferta szczególnie ciekawa dla mieszkańców obszarów, na których dziś brakuje stacji Veturilo. Chęć i potrzebę korzystania z rowerów zgłaszają mieszkańcy m.in. Zielonej Białołęki czy Wawra, gdzie zapewnienie gęstej siatki stacji jest bardzo trudne – tłumaczy Magdalena Roguska.

Przetarg na operatora systemu został ogłoszony dziś i w najbliższych dniach ukaże się w dzienniku zamówień publicznych. Operator wybrany w przetargu będzie miał uruchomić nowy system za rok – 1 marca 2021 r. Równolegle pracujemy nad określeniem dokładnych lokalizacji nowych stacji i stref zwrotu rowerów, a także nad taryfą. Rozważamy m.in. udostępnienie darmowego czasu wypożyczenia (20 minut) tylko dla posiadaczy Karty Warszawiaka lub Karty Młodego Warszawiaka. Decyzja w sprawie taryfy należy do Rady m.st. Warszawy.

Wróć