Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Jak zmieniała się Warszawa

28-05-2019 15:38 | Autor: Konrad Klimczak
Jak zmieniały się granice i siatka warszawskich ulic? Jakie nowe obiekty pojawiły się w okolicy w ostatnim dziesięcioleciu? Można to bardzo szybko sprawdzić w stołecznym serwisie mapowym na stronie www.mapa.um.warszawa.pl. Cyfrowe mapy Warszawy są bardzo dokładne, a do ich tworzenia już od wielu lat wykorzystywane są najnowsze zdobycze techniki, w tym zdjęcia lotnicze.

Nad stolicą, na wysokości ok. 1800 metrów, znów latał samolot wykonujący zdjęcia lotnicze Warszawy. Maszyna w ciągu dwóch dni pokonała ponad tysiąc kilometrów i zrobiła 5 tys. zdjęć. Na ich podstawie zostanie opracowany - już dziesiąty z kolei - fotoplan obszaru miasta o powierzchni 737 km² (wraz z obrzeżami).

- W naszych zasobach mamy plany z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych oraz z początku XXI wieku, jednak dopiero od 2010 roku są one wykonywane corocznie, by móc na bieżąco śledzić zmiany i rozwój naszego miasta. To bardzo przydatne narzędzie wykorzystywane m.in. przez planistów i architektów, miejskich ogrodników, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz samych mieszkańców. Nieprzypadkowo z naszego serwisu korzysta już pół miliona unikalnych użytkowników rocznie – mówi Aneta Konieczna, dyrektor Biura Geodezji i Katastru, Geodeta m.st. Warszawy.

Co ważne, od dwóch lat zdjęcia lotnicze są robione w kwietniu, jeszcze przed rozwojem liści, dzięki czemu są bardziej czytelne i zawierają więcej szczegółów ukrytych wcześniej pod gęstymi koronami drzew. Mają też lepszą rozdzielczość terenową (8 cm) i są dokładniejsze ze względu na dodatkowe loty nad gęsto zabudowanym centrum.

Efekt prac w postaci gotowego fotoplanu będzie można zobaczyć już pod koniec tego roku (w Warszawie jest wiele obiektów o charakterze niejawnym, a pozyskiwanie i przetwarzanie zdjęć podlega ścisłym procedurom i procesowi technologicznemu) na stronie: http://www.mapa.um.warszawa.pl.

Miejskie zasoby danych przestrzennych są stale rozbudowywane o nowe zakresy tematyczne. W tym roku dodano serwisy: Warszawa Ukośna - z fotoplanami wykonanymi na podstawie ukośnych zdjęć lotniczych z kwietnia 2018 r. (http://ukosne.um.warszawa.pl), Wały Wisły - plan brzegów Wisły i Jeziorki z przebiegiem i przekrojami wałów zabezpieczających miasto przed powodzią oraz mapę ograniczeń tonażowych dla samochodów ciężarowych. A w ubiegłym - mapę drzew, ogólnodostępnych toalet i terenów, którymi opiekują się warszawscy ogrodnicy z Zarządu Zieleni.

Zdjęcia lotnicze, zamawiane co roku przez miasto stanowią jedyną w swoim rodzaju „migawkę” całego obszaru miasta, wykonaną w bardzo krótkim czasie (1-2 dni), nieosiągalną innymi tradycyjnymi metodami geodezyjnymi. Są wiarygodnym źródłem informacji o tym, jak zmieniła się stolica.

Pierwsze zdjęcia Warszawy z powietrza powstały już w drugiej połowie XIX wieku. Wykonano je z gondoli balonu lecącego nad miastem, a ich autorem był wynalazca i fotograf Konrad Brandel. Dokonał tego niespełna 10 lat po zapoczątkowaniu zdjęć lotniczych przez francuskiego baloniarza i fotografa Gasparda-Félixa Tournachona „Nadara”, który w 1855 roku uwiecznił w ten sposób jedną z podparyskich wsi. Kolejne zdjęcia stolicy - już z pokładu samolotu – zrobiono w czasie I wojny światowej w celach wywiadowczych.

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, fotografię lotniczą, zgodnie ze światowymi trendami, zaczęto na masową skalę wykorzystywać w geodezji do tworzenia dokładnych map. W 1920 r. w Wojskowym Instytucie Geograficznym w Warszawie utworzono Referat Fotogrametryczny. A w 1930 r. w Warszawie powstała firma fotolotnicza „Fotolot” funkcjonująca w strukturze Polskich Linii Lotniczych LOT, stacjonująca na lotnisku na Polu Mokotowskim przy ul. Topolowej.

Wróć