Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Jak radzić sobie z hałasem w mieście?

22-08-2018 22:07 | Autor: Piotr Antosiuk
Hałas to nieodzowny aspekt życia w mieście. Jest związany z potrzebą przemieszczania się, ruchem drogowym i tramwajowym czy życiem nocnym. Powoduje on jednak obniżenie komfortu życia mieszkańców, a nawet problemy zdrowotne. Jak można więc zapewnić odrobinę ciszy w wielkomiejskim zgiełku?

Głównym źródłem hałasu na Ursynowie jest ruch drogowy oraz hałas lotniczy na Zielonym Ursynowie, nad którym przebiega ścieżka podejścia do lotniska Chopina. Miejscami najbardziej narażonymi na hałas pochodzący od ruchu pojazdów są osiedla położone przy ul. Puławskiej i Dolinie Służewieckiej. Te dwie drogi pełnią ważną rolę w układzie komunikacyjnym Warszawy. Do czasu ukończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy będą obsługiwać również część ruchu tranzytowego przez miasto.

W 2017 roku Urząd Miasta przeprowadził badania poziomu hałasu w Warszawie. Ich wyniki wskazują, że poziom hałasu mierzonego dobowo wynosi od 65 do 75 dB w blokach położonych przy wymienionych wyżej ulicach. Tymczasem ustalona przez Ministerstwo Środowiska norma dla zabudowy wielorodzinnej wynosi maksymalnie 68 dB. Oznacza to, że koniecznie są działania mające na celu obniżenie poziomu hałasu.

Zbyt wiele decybeli w najbliższym otoczeniu to także istotne zagrożenie dla zdrowia. Nasz słuch uszkadzany jest powoli i niezauważalnie, a codzienne objawy – takie jak bóle głowy, zmęczenie, rozdrażnienie czy problemy ze snem – narastają z biegiem lat spędzonych w hałasie. Dlatego ważne jest poszukiwanie skutecznych rozwiązań ograniczających ten problem w mieście. – mówi Bartosz Zawadzki ze stowarzyszenia PROJEKT URSYNÓW.

W przypadku hałasu, którego źródłem jest ruch drogowy, możliwych jest kilka rozwiązań. Poziom hałasu jest wprost proporcjonalny od prędkości samochodów – im szybciej się poruszają, tym większe jest natężenie dźwięku. Ul. Puławska i Dolina Służewiecka pełnią jednak ważne role w układzie komunikacyjnym Warszawy, więc próby obniżania dopuszczalnej prędkości skończą się pogorszeniem ich przepustowości i korkami.

Innym rozwiązaniem jest zastosowanie cichej nawierzchni asfaltowej, która jest wykonana ze specjalnej mieszanki asfaltu i gumy. Pozwala ona obniżyć poziom hałasu o 3-6 dB. To efekt taki, jakby dwukrotnie zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego lub dwukrotnie zwiększyć odległość między zabudowaniami a ulicą. Niestety, wymiana nawierzchni ul. Puławskiej i Doliny Służewieckiej również jest w tym momencie nierealna.

Ostatnia opcja to ekrany akustyczne, które są skuteczne w tłumieniu hałasu. Mają one jednak wielu krytyków ze względu na sporą ingerencję w krajobraz. Rozwiązaniem tego problemu są ekologiczne ekrany, które dzięki porastającym je roślinom są o wiele przyjemniejsze dla oka. Zastosowanie wiecznie zielonych gatunków roślin, np. bluszczy, zapewnia, że ekrany będą przykryte liśćmi również jesienią i zimą. W przypadku ul. Puławskiej i Doliny Służewieckiej są one realnym rozwiązaniem, które szybko przyniesie ulgę od hałasu, z którym mieszkańcy od lat się zmagają.

Z tego powodu stowarzyszenie PROJEKT URSYNÓW wystosowało petycję do Zarządu Dróg Miejskich o budowę ekologicznych ekranów wzdłuż ul. Puławskiej i Doliny Służewieckiej. Można ją podpisać na stronie: www.ursynow.internetowe.pl. Zachęcamy do jej podpisania i udostępnienia znajomym.

Wróć