Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Jak pomaga Caritas Polska

16-03-2022 21:22 | Autor: Katarzyna Nowińska
Rozmawiamy z Renatą Makuch, koordynatorką pomocy migrantom i uchodźcom.

Wydarzenia w Ukrainie i tragedia narodu ukraińskiego uruchomiła w nas pokłady współczucia i solidarności. Jak zawsze w trudnych chwilach Polacy zmobilizowali się do wspólnego działania. Organizujemy się w miejscach pracy, na uczelniach, w dzielnicach, w grupach sąsiedzkich i wśród znajomych, aby sprawniej nieść pomoc naszym braciom zza wschodniej granicy. Z pomocą od pierwszego dnia działań wojennych pośpieszyło też wiele stowarzyszeń i organizacji humanitarnych, a wśród nich, między innymi, Caritas Polska.

Caritas Polska pomaga zarówno na terenie Ukrainy, jak i na terenie Polski – w punktach recepcyjnych oraz w poszczególnych miastach, gdzie przybywają Ukraińcy. Na terenie Ukrainy udzielana jest pomoc finansowa i wysyłane są transporty humanitarne. W punktach recepcyjnych, czyli na przykład na granicy lub na dworcach dystrybuowane są koce, ciepłe posiłki, kanapki, przekąski, herbata i woda. W wybranych miejscach otwarte zostały Namioty Nadziei z całodobowym wsparciem wolontariuszy Caritas. Miejscowości w rejonie przygranicznym, w których działają wolontariusze Caritas, to oprócz Przemyśla także, między innymi, Zosin, Hrebenne, Budomierz, Dorohusk, Medyka, Korczowa i Krościenko. W całej Polsce Caritas diecezjalne prowadzą lokalne zbiórki pieniędzy, odzieży i żywności, wydają posiłki uchodźcom, udostępniają miejsca noclegowe, zapewniając różnego typu wsparcie, w tym prawne, medyczne, psychologiczne i zawodowe. Na terenie całego kraju, gdzie przybywają uchodźcy z Ukrainy, udzielana jest pomoc rzeczowa żywnościowa oraz pomoc w zakwaterowaniu.

O prowadzonym przez Caritas Polska w Warszawie przy Placu Grzybowskim Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom rozmawiamy z koordynatorką tegoż ośrodka Renatą Makuch.

Katarzyna Nowińska: Jak długo działa prowadzone przez Caritas Polska Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom?

Renata Makuch: Najpierw ośrodek przez 5 lat działał przy Krakowskim Przedmieściu, a od stycznia tego roku przenieśliśmy się na plac Grzybowski

Na jakiego typu pomoc mogą liczyć migranci i uchodźcy zgłaszający się do Waszej placówki? Jak wygląda na co dzień praca Waszego zespołu?

Obsługujemy wszystkich cudzoziemców, którzy się do nas zgłaszają. W pierwszej kolejności staramy się dokładnie poznać sytuację i potrzeby danej osoby. Praktycznie zawsze udzielamy pomocy doradczej. Najczęściej chodzi o porady prawne dotyczące legalizacji pobytu, nostryfikacji dyplomów, porady dotyczące szukania i najmu mieszkania, poradnictwo związane z możliwością kształcenia (zarówno w przypadku osób dorosłych, jak i dzieci), poradnictwo zawodowe, wsparcie psychologiczne. Często doradztwu towarzyszy również wsparcie rzeczowe. Najczęściej zaopatrujemy zgłaszające się osoby w produkty takiej jak:

-produkty spożywcze o długim terminie przydatności, takie jak mąka, kasza, ryż, makaron, konserwy mięsne, rybne i warzywne, pieczywo chrupkie, dania gotowe w słoikach, herbata, kawa czy cukier

- żywność dla dzieci (kaszki, mleko w proszku, dania gotowe, deserki w słoiczkach, soczki)

- pieluchy jednorazowe oraz chusteczki nawilżane dla niemowląt i dzieci

- podstawowe środki higieniczne (mydła, żele pod prysznic, szampony, pasty do zębów) oraz środki czystości, takie jak proszki, płyny, tabletki do prania

- odzież i obuwie dla dzieci i dla dorosłych adekwatna do obecnej pory roku (ogromna prośba o przekazywanie tylko rzeczy nowych)

- pościel (poduszki i kołdry), ręczniki, naczynia i sztućce

Jest Pani Polka, ale urodziła się Pani na Litwie – proszę powiedzieć jak znalazła się Pani w Polsce i w jaki sposób trafiła Pani do Caritas Polska?

Mam polskie korzenie i do Polski przyjechałam na studia. Studiowałam psychologię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jako psycholog wyspecjalizowałam się w pracy na rzecz cudzoziemców i od 15 lat pracuję z uchodźcami i migrantami. Od 2018 roku pracuję dla Caritas Polska.

Co jest największym wyzwaniem w Pani pracy?

Poczucie ciągłego deficytu czasu, w szczególności w takiej sytuacji, z jaką mamy do czynienia teraz. W swojej pracy staram się zawsze indywidualnie podejść do każdego człowieka, usiąść, wysłuchać, wspólnie poszukać rozwiązań i coś podpowiedzieć. Niestety, w obecnej chwili zgłasza się do nas tak dużo osób potrzebujących pomocy, że ciężko jest znaleźć czas na normalną ludzką rozmowę. Rozumiem jednak też, że jesteśmy obecnie w wyjątkowej, kryzysowej sytuacji, która mam nadzieję, wkrótce minie i powrócimy do poprzednich warunków pracy.

UWAGA

Każdy, kto chciałby wesprzeć działania prowadzonego przez Caritas Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom proszony jest o kontakt z Panią Renatą Makuch pod numerem telefonu: +48 735 255 153 lub Panią Raisą Gairbekovą pod numerem telefonu: +48 660 424 014.

Wróć