Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Integracja z osobami niepełnosprawnymi

24-08-2016 21:06 | Autor: Ewa Bakulińska
Rozmawiamy z Agatą Schirok z Fundacji „TAKI JESTEM”.

PASSA: Od kiedy działa fundacja, ile osób uczestniczy w jego pracach?

AGATA SCHIROK: Fundacja TAKI JESTEM istnieje od sierpnia 2013 r – 31 sierpnia obchodzimy swoje trzecie urodziny. Wszystkie działania są podejmowane i realizowane przez dwie osoby: przeze mnie oraz moją siostrę Małgorzatę Schirok.

Jakimi sprawami zajmuje się wasza organizacja?

Głównym celem fundacji jest inicjowanie działań oraz aktywizowanie i wspieranie w przedsięwzięciach kulturalnych, społecznych i zawodowych osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. W działaniach podejmowanych przez nas staramy się ukazać osobę niepełnosprawną intelektualnie jako jednostkę aktywną i twórczą, która również może i chce pomóc, zrobić coś dla innych, która ma uczucia, emocje i swój sposób ich wyrażania.  Swoje zamierzenia realizujemy na wiele sposobów i na różnych płaszczyznach m. in. poprzez udział w inicjatywach twórczych i zawodowych, organizowanie i uczestnictwo w akcjach społecznych, kulturalnych, ekologicznych, sportowych, imprezach publicznych. Wszystkie te działania mają stwarzać możliwości rozwoju osobistego i kształtować kompetencje społeczne naszych niepełnosprawnych Przyjaciół.

Jakie konkretne działania są podejmowane? Jak pomagacie?

Zorganizowaliśmy cykl warsztatów teatralnych, m. in.: w Warszawskim Centrum Pantomimy - Scena Na Woli Teatru Dramatycznego, w teatrach: Baj, Roma, Scena Stara Prochownia, Rozmaitości. Podsumowaniem tych warsztatów było I i II Spotkania Teatralne TAKI JESTEM 2015 r., które odbyły się w Teatrze Studio oraz na Scenie Teatru Dramatycznego Przodownik. Braliśmy udział w warsztatach teatralnych w Teatrze Baj w ramach Warszawskiego Tygodnia Kultury bez Barier. Fundacja zorganizowała również zajęcia z profesjonalnym trenerem z Dog Frisbee, imprezę sportową  "Z tenisem za Pan brat”, 22 Finał WOŚP (wraz z Gimnazjum nr 92 przy ul. Koncertowej i Ursynowskim Sztabem Mandarynka), przygotowaliśmy kalendarze na rok 2014 (z pracami plastycznymi osób niepełnosprawnych) i na rok 2015 (ze zdjęciami), braliśmy także udział w Dniach Ursynowa. Staramy się, aby wszystko, co robimy, miało charakter integracyjny. Dlatego ze swoimi działaniami wychodzimy poza środowisko osób niepełnosprawnych, aby jak najwięcej osób miało możliwość poznać je i ich świat. Bardzo dobrze oceniamy współpracę ze wspierającą nas pełnosprawną młodzieżą.

Jak mieszkańcy Ursynowa reagują na Państwa aktywność?

Swoimi działaniami przekraczamy granice dzielnicy. Ale tak jak wszędzie, tak i tu, najczęściej spotykamy się z akceptacją tego, co robimy.

Jakie projekty udało się zrealizować?

W tym roku Urząd Dzielnicy Ursynów przyznał nam dotację na realizację zadania publicznego pn. Warsztaty profilaktyczne ,,Bądź sobą – wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez ograniczenie zachowań agresywnych”   Projekt realizowany jest na terenie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 330 na ul. Mandarynki.

Jakie są plany na najbliższą przyszłość?

Pomysłów mamy mnóstwo. Oto niektóre z nich: edukacyjne warsztaty integracyjne „Poznajmy się” dla uczniów warszawskich (ursynowskich) szkół, konkurs fotograficzny TAKI JESTEM połączony z zajęciami plenerowymi i wystawą, warsztaty teatralne, turniej piłki nożnej, organizacja wolontariatu. W planach, ale to już tych dalszych, mamy również większe projekty, m. in. organizowanie wypoczynku podczas wakacji dla najuboższych, praktyki zawodowe i tworzenie miejsc pracy, stworzenie miejsca, gdzie po zakończeniu edukacji w placówkach specjalnych osoby z niepełnosprawnością intelektualną będą nabywały umiejętności zawodowych i społecznych.

Jak mieszkańcy Ursynowa mogą wesprzeć wasze działanie?

Na pewno finansowo, ale również poprzez większą otwartość instytucji i placówek edukacyjnych na nasze propozycje i działania, włączanie się w nasze akcje, wspieranie w formie pomocy niekoniecznie finansowej, np. udostępnianie nam przestrzeni (np. sali sportowej, warsztatowej).

W następnym numerze Passy przybliżymy historię kolejnej organizacji.

Wróć