Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Galeria Działań SMB „Imielin” w szkołach

24-05-2017 20:08 | Autor: Bożenna Szakacz-Markiewicz
W związku z ogłoszeniem roku 2017 Rokiem Awangardy abstrakcja była tematem warsztatów twórczych, przeprowadzonych 26 kwietnia 2017 roku w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 318 im. J.Ch. Andersena na Ursynowie.

Nasze spotkanie z artystką  Moniką Kopczewską, było możliwe dzięki misji i wizji kreatywnej szkoły Jacka Fredo Ojdy z Galerii Działań, w której dzieci spotykają się ze SZTUKĄ poprzez aktywne i twórcze uczestnictwo w działaniach artystycznych. Podczas takich zajęć uczniowie mogą osobiście zadawać twórcom pytania, rozmawiać o sztuce, przeżywać i tworzyć pod ich kierunkiem niezwykłe dzieła. Sztuka jest jedynym obszarem, w którym w swojej artystycznej wypowiedzi nasi mali artyści mogą realizować swoje marzenia, wyrażać sądy na temat rzeczywistości i dowolnie ją kreować.

Zafascynowana awangardą młoda artystka opowiedziała dzieciom o swojej drodze do abstrakcji, mówiąc: „Zainteresowana poszukiwaniem pewnej prawdy, ostateczności czy granicy, redukowałam formę coraz bardziej i bardziej, pozbawiając ją początkowych znaczeń, minimalizowałam środki wyrazu.”

Z pasją i  porywającą młodzieńczą energią oraz wiarą we własne słuszne wybory, dokonała trudnej, ale niezwykle ciekawej analizy nie tylko swoich prac. Odwołując się do Pieta Mondriana – twórcy neoplastycyzmu, kierunku postulującego w malarstwie abstrakcję geometryczną, rozpoczęła swój pasjonujący wykład o przemianach również na własnej drodze artystycznej. To właśnie ta forma sztuki, której główną cechą jest całkowite oderwanie się sztuki od natury i brak odwzorowywania tworzonych przez nią kształtów, jest artystce najbliższa. 

Monika Kopczewska, na przykładzie uprzednio narysowanego na tablicy kulistego naczynia - akwarium z rybkami,  wymazując  kolejno kształt ryb czy roślin, zamieniając je stopniowo na figury geometryczne, niezwykle przystępnie, dokonała analizy całego procesu przemiany obrazu – od realnego przedstawienia rzeczywistości do abstrakcyjnego, czyli niepodobnego do żadnego tworu natury,  w którym forma zależy tylko od jego twórcy.

W drugiej części warsztatów uczniowie otrzymali karteczki, by z wykorzystaniem barw czystych oraz figur geometrycznych przedstawić takie obszary jak: NUDA, MIŁOŚĆ, DZIECIŃSTWO, RADOŚĆ, LENISTWO, PRZYJAŹŃ, SMAK, STRACH, SAMOTNOŚĆ, SPOKÓJ.

Prace, które powstały podczas zajęć, zaskoczyły efektem samych twórców. Pani Monika z pasją omówiła każde dzieło, podkreślając jego indywidualność i kreatywność. Prace zostały wyeksponowane na szkolnej wystawie, budząc we wszystkich podziw i uznanie dla młodej awangardy SP 318. Zobaczcie sami, zapraszamy.

Warsztaty twórcze w szkołach ursynowskich, realizowane są dzięki wsparciu Wydziału Kultury m. st Warszawy dla dzielnicy Ursynów.  Dziękujemy i czekamy na kolejne…

Wróć